مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک سمنان: تنظیم سند عادی برای اموال غیر منقول ممنوع است

14:37 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۲۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک سمنان: تنظیم سند عادی برای اموال غیر منقول ممنوع است
مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک سمنان با اشاره به قانون جدید الزام به تنظیم سند رسمی برای اموال غیر منقول گفت: بر اساس قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ سوم تیرماه امسال تنظیم سند عادی برای اسناد غیر منقول ممنوع و برای مشاور املاک تنظیم کننده سند عادی ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری میزان - میرنظامی مدیرکل ثبت استان سمنان طی یک نشست خبری ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، با اشاره به وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در یک ساله اخیر اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله املاک، ثبت شرکت ها، اجرای اسناد رسمی، قانون تعیین تکلیف، ثبت ازدواج و طلاق، وصول مطالبات بانک‌ها، حدنگاری و کاداستر توسط این اداره کل انجام گرفته است که باید این اقدامات به اطلاع مردم استان برسد.

وی با اشاره به صدور بیش از ۷۵ هزار سند مالکیت کاداستری در یک ساله اخیر گفت: با هدف خدمت‌رسانی مطلوب به مراجعان و به تلاش کارکنان این اداره کل حدود ۲۰ هزار سند در کمتر از دوروز صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان همچنین در خصوص عملکرد کاداستر استان گفت: از تیرماه ۱۴۰۲، حدنگاری و صدور سند ۴۳ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی و ۴۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی انجام شده است که مجموعا در حال حاضر بیش از ۱۴۷ هزار هکتار معادل بیش از ۸۵ درصد از اراضی کشاورزی استان حدنگاری، تثبیت و سند مالکیت تحویل زارعین شده است. 

وی تاکید کرد: اقناع افکار عمومی درخصوص مزایای حدنگاری اراضی زراعی در تکمیل صدور سند مالکیت این اراضی موثر خواهد بود.

میرنظامی به صدور صددرصدی اسناد پارک‌های علم و فناوری نیز در این مدت زمان اشاره کرد و افزود: در راستای تحقق شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم و تسهیل امور تولیدکنندگان، تعداد ۶۷۵ سند شهرک‌های صنعتی صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۱۵۰ فقره پرونده اجرا در استان تشکیل شده است که در همین راستا بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان، وصول معوقات و مطالبات بانک‌ها انجام گرفته است.

وی با اشاره به میزان آمار ۳ هزار و ۱۲۰ فقره ازدواج اسناد رسمی در سطح استان اضافه کرد: تعداد ۱۲۲ دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در سطح استان مشغول خدمت‌رسانی به مردم استان هستند که با بازرسی دوره‌ای و ویژه، نظارت بر عملکرد آن‌ها انجام می‌پذیرد.

میرنظامی با اشاره به ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به عنوان وظیفه دیگر این سازمان تعداد کل شرکت‌ها و موسسات ثبت شده را از تیر ماه ۱۴۰۲ تاکنون ۷۵۶ عدد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۱۵ فقره مربوط به شرکت‌های تاسیس شده، ۱۰۸ موسسه تاسیس و ۳۳ تعاونی ثبت شده است.

وی افزود: فرآیند ثبت شرکت‌ها تماما به صورت الکترونیکی و در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود و با الکترونیکی شدن فرآیند پرداخت حق الثبت و حقوق دولتی، امضا الکترونیکی و اخذ آگهی از طریق درگاه الکترونیکی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌پذیرد و موجب تسریع در روند پذیرش و کارشناسی درخواستی واصله، ارتقای سلامت اداری، تسریع در ارائه خدمت به مراجعان و افزایش میزان رضایت متقاضیان را دربرداشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر اسناد صادره در سازمان به صورت الکترونیکی بوده که از این حیث جز ده کشور برتر در دنیا هستیم که نسبت به هوشمندسازی اسناد مالکیت اموال غیرمنقول اقدام شده ادامه داد: بازطراحی سامانه‌های موجود با قابلیت هوشمندسازی یکی دیگر از اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که با طراحی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها آغاز و در سال جاری با ارائه سکوی کاتب به جامعه هدف بخش زیادی از آن قابل بهره‌برداری شده است.

میرنظامی در ادامه جلسه با تاکید بر لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیر منقول گفت: براساس قانون مصوب ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام از ۳ تیرماه سال جاری تنظیم سند عادی برای اسناد مالکیت اموال غیر منقول ممنوع بوده و علاوه بر اینکه برای مشاور املاک تنظیم کننده سند عادی ضمانت اجرایی قانونی تعبیه گردیده است؛ اسناد عادی تنظیمی در مراجع قضایی و سایر ادارات دولتی فاقد اعتبار بوده و پذیرفته نمی‌شود. 

بر اساس این موضوع مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی استان منعکس کنند.

همچنین درخصوص اسنادی که پیش از این تاریخ تنظیم شده است سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای را راه اندازی خواهد کرد و مردم مکلف خواهند بود ظرف مدت یکسال نسبت به ثبت اسناد عادی در این سامانه اقدام کنند.

وی افزود: چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط مشاوران و بنگاه‌های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر اسناد رسمی به موجب آیین نامه‌ای است که ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه خواهد رسید.

انتهای پیام/


برچسب ها: تنظیم سند رسمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *