گزارش|

هرآنچه باید درباره گزینه خارجی نیمکت استقلال و جانشینی نکونام بدانید/ «پِتِو» مردی برای تمام فصول!

9:27 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۰۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
هرآنچه باید درباره گزینه خارجی نیمکت استقلال و جانشینی نکونام بدانید/ «پِتِو» مردی برای تمام فصول!
ایوایلو پِتِو بلغارستانی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی جواد نکونام روی نیمکت استقلال است که به شکلی جدی‌ درباره آن صحبت می‌شود.

خبرگزاری میزان - بعد از شکست دور از انتظار تیم فوتبال استقلال در هفته سوم لیگ برتر فوتبال مقابل استقلال خوزستان انتقادات نسبت به عملکرد فنی جواد نکونام و تیمش بالا گرفت به طوری که حتی زمزمه‌های تغییر روی نیمکت آبی‌پوشان در فضای مجازی پیچید و گزینه‌های متعددی برای هدایت این تیم مطرح شد.

این روزها بازار گمانه‌زنی درباره تغییرات روی نیمکت استقلال داغ شده است و بعد از اعتراضات هواداران استقلال به نحوه بازی نکونام و تیمش ظاهراً مدیران این باشگاه به فکر یک جا به جایی بزرگ افتاده‌اند و گفته می‌شود در این راه هم با گزینه‌هایی متعددی وارد مذاکره شده‌اند تا شاید زودتر از آنچه تصور می‌شود نکونام از استقلال رفتنی شود هر چند این تغیرات به این سادگی هم نخواهد بود.

یکی از این گزینه‌ها که به شکلی جدی‌تر درباره آن صحبت می‌شود ایوایلو پِتِو بلغارستانی است؛ اما کارنامه این مربی جوان چه ویژگی‌هایی دارد.

ایوایلو پِتِو، Ivaylo Petev, با آنکه ۴۸ سال سن دارد در عین حال مربی باتجربه‌ای است. وی پس از بازنشستگی در تابستان ۲۰۱۰ قراردادی با اف سی لودوگورتس رازگراد امضا کرد تا سرمربی آن‌ها شود. پتو در ۳ سال موفق شد با این تیم به لیگ اول بلغارستان صعود کند و دو بار متوالی قهرمان بلغارستان، برنده جام بلغارستان و سوپرجام فوتبال این کشور شد.

این مربی در اکتبر ۲۰۱۳ بلغارستان را به مقصد قبرس ترک کرد تا سرمربی اف سی لیماسول شود و با وجود اینکه وقتی به این تیم پیوست، باشگاه در رده پنجم لیگ قرار داشت، اما توانست به لیگ قهرمانان صعود کند و با تفاضل گل به آپوئل قهرمانی لیگ را واگذار کردند.

در پاییز ۲۰۱۴ از FC AEL جدا شد و در پایان سال به عنوان سرمربی تیم ملی بلغارستان منصوب شد؛ افتخاری که به گفته خودش نمی‌توانست آنرا از دست بدهد. پتو تیم ملی بلغارستان را در دو دوره مقدماتی متوالی هدایت کرد که تجربه بزرگی برایش بود.

 

هرآنچه باید درباره گزینه خارجی نیمکت هدایت استقلال و جانشینی نکونام بدانید/ «پِتِو» مردی برای تمام فصول!

پتو دوره‌ای را هم در تیم دیناموزاگرب دنبال کرد، جایی که جادوی مرحله گروهی لیگ قهرمانان را تجربه کرد. در دسامبر ۲۰۱۷ به عنوان مربی جدید آث اومونیا نیکوزیا در دسته اول قبرس معرفی شد. در دو فصل بعد، به طور متوالی سرمربی تیم فوتبال القادسیه عربستان در سال ۲۰۱۸ و سرمربی یاگیلونیا بیالیستوک در سال ۲۰۲۰ بود.

پتو در ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان سرمربی تیم ملی بوسنی و هرزگوین منصوب شد. برای یک دوره دو ساله که هدایت بوسنی را برعهده داشت، پس از پیروزی در مرحله گروهی با یک بازی مانده، به لیگ A لیگ ملت‌های یوفا صعود کرد تا بوسنی و هرزگوین جایگاه خود را در پات ۲ تضمین کند. بوسنی در قرعه کشی مرحله گروهی مقدماتی یوفا یورو ۲۰۲۴ و یک گزینه اضافی برای راهیابی به یورو ۲۰۲۴ از طریق پلی‌آف به دست آورد.

با حضور پتو در تیم ملی بوسنی جو منسجمی در این تیم که به دست آمد، فوتبال جذابی که تیم بازی کرد و پیشرفت بازیکنان جوان اثری به یاد ماندنی در کارنامه وی گذاشت. او با موفقیت در تیم ملی بوسنی تغییر نسل داد و زمانی که همه انتظار داشتند او در مسابقات مقدماتی هدایت تیم را برعهده بگیرد یعنی ادامه دهد، سران فدراسیون به بهانه تزریق انرژی تازه به تیم قراردادش را تمدید نکردند. به لطف بازی و نتیجه‌ای که تیم بوسنی و هرزگوین با هدایت او به دست آورد، بوسنی را امسال در لیگ ملت‌های A همگروه با هلند، آلمان و مجارستان می‌بینیم.

 

هرآنچه باید درباره گزینه خارجی نیمکت هدایت استقلال و جانشینی نکونام بدانید/ «پِتِو» مردی برای تمام فصول!

 

ایوایلو پِتِو در آغاز سال ۲۰۲۳ به جایی که همه چیز از آنجا شروع شد بازگشت و به عنوان سرمربی قهرمان بلغارستان (PFC Ludogorets ۱۹۴۵!) انتخاب شد.

وی در ۷ مارس آن سال که تیم با ۴ امتیاز کمتر در نیم فصل دوم در رده دوم لیگ قرار داشت تیم را تحویل گرفت و به مدت سه ماه موفق شدی از ۱۷ بازی ۱۴ پیروزی کسب کند تا هم قهرمانی بلغارستان و هم جام حذفی این کشور را به دست آورد. از طرفی این تیم به عنوان یک تیم، رکورد باشگاهی را برای بزرگترین پیروزی تاریخ لودوگورتس (شکست دادن ۸ بر یک بوتف وراتسا) به ثبت رساند.

پتو اولین مربی‌ای شد که موفق شده دو بار با پی اف سی لودوگورتس قهرمان لیگ داخلی بلغارستان شود؛ مربی با بیشترین جام در تاریخ لودوگورتس، ۶ جام و رکورد باشگاهی ثبت بیشترین پیروزی در بازی‌های پیاپی (۱۰ بازی) و یک رکورد در بلغارستان برای قرن ۲۱! این یک دستاورد برجسته برای باشگاه و کل تیم پشت پروژه بود.

این مربی در ابتدای نوامبر ۲۰۲۳ به باشکاه کرایووا لهستان پیوست، زمانی که این تیم در شرایط چالش برانگیزی قرار داشت و در رده پنجم جدول قرار داشت، اما با جاه طلبی برای راهیابی به تورنمنت‌های اروپایی. پتو با ایجاد جو مثبت و اجرای رویکرد ورزشی صحیح، زمانی که یک ماه مانده به پایان فصل استعفا کرد، باشگاه را به مقام دوم جدول رده‌بندی رساند. پس از آن، این باشگاه به لیگ کنفرانس یوفا راه یافت.

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
0
1
کاملا معلومه شما در جهت منافع دلالان قلم میزنید قهرمانی شروع کار مربی گری اش را برجسته کردید و عدم موفقیت در تمام تیمهای بعدی اش را ساده رد شدید ، من استقلالی ام ولی اگه این مربی بیارن از تیم حمایت نخواهم کرد
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
0
0
استقلال با هر مربی ۳ دفعه بازی کرده موفق بوده.
استرا ، مجیدی ، و سال قبل .
نمیدونم چرا جواد اصرار داره ۴ دفاع بازیکنه و در هر بازی حداقل یک گل خورده.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *