آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد برگزار شد

11:37 - 21 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۷۹۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد برگزار شد
دلفانی به عنوان رئیس جدید دادگاه‌های عمومی وانقلاب شهرستان خرم آبادی منصوب شد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان و آزادگان جهان حضرت اباعبدالله علیه السلام، ابراز داشت: امیدواریم عزاداری‌ها و سوگواری‌های شما مقبول درگاه حضرت احدیت واقع شود و این مصیبت عظما را به پیشگاه امام عصر ارواحنا فدا و شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و امیدوارم همه ما از پیروان راستین قرآن کریم و خاندان عصمت و طهارت (ع) باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم حادثه کربلا را تبیین و معنا کنیم و بگوییم حادثه کربلا چه هست؟ باید بگوییم کربلا تجسم عملی اسلام است، کربلا نمایشگاه فضائل انسانی و معارف اسلامی است، تبلور شکوه اخلاق، تحقق اسلام در جمیع ابعادش، اسلام اگر توحید و ایمان دارد معنای کامل آن در کربلا محقق شد، اگر ایثار و فداکاری به عنوان یکی از بهترین فضائل انسانی می‌باشد، ایثار و فداکاری در کربلا تفسیر شد، مساوات اگر گمشده جامعه بشری است بهترین تبیین مساوات در کربلا صورت گرفت، ولایت پذیری و تبعیت از امام در کربلا معنا شد و هرگونه معارف و فضیلت اسلامی که در فرهنگ اسلامی مشاهده می‌کنید در حادثه کربلا به بهترین وجه تحقق یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری در ادامه با اشاره به اینکه توحید و ایمان یکی از معارف و حقایق اسلامی است، خاطرنشان کرد: در زندگی و شرایط عادی انسان اگر توحید و ایمان داشته باشد کار خیلی مهمی نکرده است، اما وقتی یک روز خونین و پرتلاطم را پشت سر گذاشته و بهترین جوانان عالم در مقابل چشمش قلم قلم شده باشند و اهل بیت او آماده اسارتند، وقتی از بالای مرکب به زمین می‌افتد می‌فرماید «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»، اوج ایمان و توحید یک انسان نمایان می‌شود چه کسی می‌تواند توحید را اینگونه معنا کند؟! امام حسین علیه السلام در آن لحظات حساس با آن مصیبت‌هایی که پشت سر گذاشته در لحظه شهادت ندای توحید و ایمان سر می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهترین ترجمان ایثار و فداکاری در روز عاشورا به وقوع پیوست، حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام ایثار و گذشت را معنا کرد با آن زخم‌هایی که در بدن داشت و با آن شدت عطش، اما وقتی به فرات رسید وقتی به یاد عطش کودکان افتاد آب را رها کرد و جرعه‌ای از آن ننوشید.

وی با اشاره به اینکه عدالت و مساوات و انصاف گمشده بشر است و اگر اهل انصاف باشیم همه مشکلات بشری بر طرف می‌شود: اظهار کرد: هیچکس به اندازه امام حسین علیه السلام مساوات را معنا نکرد و کاری که در هنگام شهادت علی اکبر انجام داد و صورت به صورت او گذاشت در رابطه با غلام سیاه «جون» که در سپاه او بود انجام داد و همچنین به بالین تک تک شهدا می‌رفت و سر آن‌ها را بر زانوی مبارک می‌گذاشت و از این امثال در جریان حادثه کربلا بسیار وجود دارد که نشان می‌دهد امام حسین علیه السلام در مقام عینیت بخشیدن به فرهنگ، فضائل و معارف اسلامی است و وقتی جهانیان این‌ها را می‌بینند به ناچار سر تعظیم فرود می‌آورند و به همین خاطر تا هزاران سال دیگر امام حسین علیه السلام بر قلوب حکومت خواهد کرد و بر تارک دنیا خواهد درخشید چرا که فضائل انسانی را زنده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه عاشورا مکتب عشق و مدرسه انسان سازی است که باید در برابر آن زانوی ادب زد و از آن درس آموخت، ابراز کرد: امروز درد‌های بشر به تاسی از کربلا و عاشورا برطرف خواهد شد و اگر عاشورا را آینه‌ای قرار دهیم که از آن درس گرفته و استفاده کنیم آن وقت خواهیم دید مشکلات بشر حل خواهد شد و بشریت در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این‌ها گمشده بشر است.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران قضایی و اداری در مجموعه دادگستری استان، تاکید کرد: رفتار ما در دادگستری باید به نحوی باشد که مردم و افکار عمومی وقتی به دادگستری نگاه می‌کنند آن را عدالت خانه ببینند و حتی کسی که محکوم می‌شود در باطنش احساس اجرای عدالت کند و تنها چیزی که مبنای کار دادگستری است اجرای عدالت بوده که مردم باید با تمام وجود آن را لمس کرده و هر تصوری غیر از آن رنگ ببازد.

وی ضمن اشاره به اینکه سند تحول قضایی مجموعه‌ای از راهکار‌های اجرایی شدن ماموریت‌های قوه قضاییه است که به منظور متوازن پیش رفتن آن‌ها تدوین شده است، تاکید داشت: همه بخش‌های دادگستری استان باید خود را موظف به اجرایی شدن سند تحول نمایند و همه تلاش‌ها باید منتهی به اجرای برنامه عملیاتی که در ذیل سند تحول تبیین شده است، باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری تمام برنامه‌های سند تحول و برنامه عملیاتی را مهم برشمرد و افزود: برخی از موارد برنامه عملیاتی دارای حساسیت بیشتری است و مهم‌ترین ماموریت دادگستری رسیدگی به شکایات، تظلمات و رفع خصومت است که لازمه آن سرعت در رسیدگی و دوری از اطاله دادرسی و همچنین ارتقا اتقان آرا است که در جلسه امسال هفته قوه قضاییه مقام معظم رهبری بر اجرای همین ماموریت که ماموریت اول دستگاه قضاست، تاکید ویژه داشتند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به اینکه رای باید آنقدر قوی باشد که وقتی اصحاب دعوا به آن نگاه می‌کنند در باطن خود آن را تحسین کنند، افزود: کثرت ورودی پرونده‌ها بر قضات و کارکنان فشار می‌آورد و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بایستی اقدامات آنی و فوری در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری انجام دهد.

وی گفت: با توجه به اینکه علوم روز به روز تغییر و ارتقا پیدا می‌کنند که پیشرفت دانش امری ضروری می‌باشد و در همین راستا بایستی آموزش‌های حضوری در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری افزود: امروزه فناوری‌های نوین برای انجام یک دادرسی عادلانه و بهینه در اختیار قاضی است که بایستی از این فناوری‌ها در بخش‌های مختلف نهایت استفاده انجام گیرد.

رئیس کل دادگستری لرستان با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها خصوصاً در بخش قرار‌های منتهی به بازداشت، ابراز کرد: ضرورت بازداشت باید در مواردی باشد که حضور فرد در جامعه امنیت و آرامش جامعه را مختل کند.

وی بر استفاده از ارفاقات قانونی به عنوان یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین اهداف حبس اصلاح مجرم است و اگر ما در کنار حبس بتوانیم از دیگر روش‌های اصلاحی استفاده کنیم بایستی با استفاده از آن‌ها به اصلاح مجرم برسیم و از این سیاست‌ها استفاده کنیم مانند مجازات‌های جایگزین حبس، پابند الکترونیک آزادی مشروط و ... چرا که ظرفیت اصلاح مجرم را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری در ادامه با اشاره به اینکه در مجموعه دادگستری استان با تلاش‌های بخش‌های مختلف قریب به ۵ هزار پرونده معوق و مسن در سال گذشته مختومه شده است که بایستی همین روند ادامه پیدا کند، بیان کرد: در ارزیابی معاونت راهبردی قوه قضاییه از دادگستری استانها، دادگستری لرستان جزو ۱۰ رتبه برتر کشور بوده که لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های همه همکاران قضایی و اداری تقدیر و تشکر کنم و امیدواریم در سال جاری نیز با این تلاش‌های جهادی شاهد ارتقا رتبه دادگستری استان در کشور باشیم.

وی چرخش مدیریتی را امری طبیعی دانست که با طرح‌ها و ایده‌های جدید و خلاقیت موجب رشد و تعالی مجموعه خواهد شد، افزود: در انتصابات دادگستری استان و همچنین مدیران قضایی هیچ ملاکی جز شایسته سالاری حاکم نخواهد بود.

وی در پایان از زحمات اکبر رشیدی رئیس کل اسبق دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد تقدیر و تشکر کرد و برای رضا دلفانی که به عنوان رئیس کل جدید دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد منصوب شد آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تکریم و معارفه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *