زلزله سیاسی در فرانسه و انگلیس؛ پیام حضور مکرون و استارمر در قدرت

16:39 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۵۱۱
زلزله سیاسی در فرانسه و انگلیس؛ پیام حضور مکرون و استارمر در قدرت
انتخابات فرانسه و انگلیس به عنوان ۲ کشور مهم اروپایی نشان از تغییری گسترده در چشم‌انداز سیاسی آنهاست.

خبرگزاری میزان - حزب کارگر انگلیس به‎تازگی با کسب ۴۱۲ کرسی در مقابل ۱۲۱ کرسی حزب محافظه کار پیروز انتخابات سراسری این کشور شد.

در مقابل، انتخابات پارلمانی فرانسه برای ناظران تحولات این کشور شوکه‌کننده بود؛ حزب راست افراطی که در دور اولیه رای‌گیری جایگاه نخست را از آن خود کرده بود، با کسب ۱۴۳ کرسی، پس از جناح چپ جبهه مردمی جدید (۱۸۱ کرسی) و ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه (بیش از ۱۶۰ کرسی) به سومین رده سقوط کرد.

واشنگتن پست می‎گوید: هیچ حزبی در مجلس ملی فرانسه اکثریت مطلق را کسب نکرده و این کشور ممکن است اکنون با یک دوره فلج سیاسی مواجه شود، اما این وضعیت این بهتر از جایگزینی با جناح راست افراطی به ریاست مارین لوپن است.

همچنین پایگاه وُکس، نوشت که طی روز‌های اخیر انتخابات در ۲ کشور مهم غربی برگزار شد و همانگونه بود که انتظار می‌رفت؛ غوغایی برای حزب کارگر چپ‌میانه و سرنگونی حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال قدرت.

اما نتایج دور دوم انتخابات فرانسه غافلگیرکننده بود؛ حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) که به‌طور گسترده پیش‌بینی می‌شد پیروز شود، در جایگاه سوم قرار گرفت و ائتلاف جبهه مردمی جدید، کرسی‌های متعددی را به خود اختصاص داد.

حقیقت این است که هیچ یک از این تحلیل‌ها واقعا جواب نمی‌دهد؛ در اینجا یک خط کلی ایدئولوژیک واضح وجود ندارد، یک داستان بزرگ برای گفتن در مورد معنای این وضعیت برای جهان در سال ۲۰۲۴، یا آنچه ممکن است در مورد طرز فکر رای‌دهندگان آمریکایی در ماه نوامبر بگوید.

در سالی که حدود نیمی از جهان به پای صندوق‌های رای می‌روند، جای تعجب نیست که مردم جهان شاهد برگزاری چندین انتخابات بین‌المللی در عرض چند روز باشند.

همراهی با نوسان‌های غافلگیرکننده، سران جدید، استعفا‌ها و گمانه‌زنی‌های تبلیغاتی ممکن است دشوار باشد.

شکی نیست که جناح‌های راست در انگلیس و فرانسه شکست خوردند، اما اگرچه هر دو کشور به نتایج مشابهی رسیدند، داستان واقعی آن‌ها بسیار پیچیده‌تر است.

بیش از هر چیز دیگری، انتخابات انگلیس منعکس کننده ناامیدی ساده از ۱۴ سال حکومت حزب محافظه‌کار بود؛ حدود نیمی از رای‌دهندگان انگلیسی گفتند که دلیل رای دادن آن‌ها «بیرون کردن محافظه‌کاران» بود.

میزان مشارکت رای‌دهندگان در سال ۲۰۲۴، دومین میزان مشارکت پایین در انتخابات در ۱۰۰ سال گذشته در انگلیس بود و بسیاری از رای‌دهندگان از دو حزب اصلی این کشور رویگردان شدند.

لیبرال‌دموکرات‌های میانه‌رو به رکورد بالایی از کرسی‌ها دست یافتند، حزب راست افراطی بیش از ۱۰ درصد آرای مردمی ملی را به دست آورد.

نتایج انتخابات فرانسه نیز یک داستان ساده ایدئولوژیک را بیان نمی‌کند؛ زمانی که مکرون و رنسانس ضربه بزرگ انتخاباتی خوردند، از ۲۴۵ کرسی در پارلمان به حدود ۱۵۰ کرسی رسیدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *