جنگ چپ‌های فرانسه برای انتخاب نخست‌وزیر؛ دولت مکرون استعفا می‌کند

13:51 - 26 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۴۳۴
جنگ چپ‌های فرانسه برای انتخاب نخست‌وزیر؛ دولت مکرون استعفا می‌کند
رئیس‌جمهور فرانسه برای فراهم کردن امکان حضور اعضای کابینه خود در جلسه پیش روی پارلمان با استعفای نخست‌وزیر موافق می‌کند.

خبرگزاری میزان - در حالی که احزاب چپ فرانسه بر سر پست نخست‌وزیری دعوا می‌کنند، دولت فعلی این کشور در مسیر استعفا حرکت می‌کند.

به گزارش رویترز، احزاب چپ فرانسه روز سه‌شنبه بر سر اینکه چه کسی را به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند، به شدت با هم می‌جنگند و یکی از سران احزاب چپ در این باره هشدار داد که چپ فرانسه با وجود موفقیت در انتخابات مانند کشتی در حال غرق شدن است.

جبهه مردمی جدید (NFP)، ائتلافی از احزاب چپ فرانسه از سوسیالیست‌ها و سبز‌ها گرفته تا حزب کمونیست و چپ تندرو فرانسه با عجله پیش از انتخابات زودهنگام ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و ۷ جولای (۱۷ تیر) تشکیل شد و به‌طور غیرمنتظره‌ای در صدر آرا قرار گرفت، اما اکثریت مطلق را به دست نیاورد؛ اکنون تنش بین احزاب دوباره بر سر اینکه چه کسی می‌تواند یک دولت احتمالی جناح چپ را اداره کند، ظاهر شده است.

در عین حال، مکرون از احزاب جریان اصلی خواسته است تا برای تشکیل دولت، ائتلافی ایجاد کنند.

احزاب NFP که میانه‌رو‌های مکرون و راست افراطی مارین لوپن را در انتخابات زودهنگام شکست دادند، هرکدام نام‌هایی را برای اداره دولت مطرح کرده‌اند که دست‌کم از طریق یکی دیگر از اعضای ائتلاف سرنگون شد.

انتظار می‌رود، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه استعفای دولت فعلی خود به ریاست گابریل آتال را بپذیرد تا  وزرایی که در انتخابات پارلمان کرسی را کسب کرده‌اند، بتوانند در جلسه پنجشنبه پیش روی این نهاد حضور داشته باشند.

آتال بلافاصله پس از شکست در انتخابات استعفای خود را به مکرون ارائه کرد؛ رئیس‌جمهور فرانسه ابتدا استعفای وی را رد کرد، اما احتمالا در جلسه امروز کابینه آن را بپذیرد؛ این اقدام به آتال و دیگر اعضای دولت، از جمله جرالد دارمانین، وزیر کشور اجازه می‌دهد تا در پارلمان بنشینند و در انتخاب رئیس پارلمان در روز پنجشنبه شرکت کنند.

دولت فرانسه نیز تا زمان تعیین کابینه جدید به‌عنوان سرپرست باقی خواهد ماند.

کارشناسان می‌گویند که کابینه سرپرستی می‌تواند امور جاری و شرایط اضطراری را اداره کند، اما نمی‌تواند قوانین جدیدی را به مجلس ارائه کند؛ اجرای امور جاری شامل اطمینان از اینکه المپیک که از ۲۶ جولای آغاز می‌شود، بدون مشکل برگزار می‌شود، است.

قبلا در فرانسه دولت‌های موقت وجود داشته است، اما هیچ2یک از آن‌ها تا کنون بیش از چند روز بر سر کار باقی نمانده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *