نمایش سیاسی دموکرات‌ها در شیکاگو؛ در مجمع ملی حزب دموکرات چه گذشت؟

7:30 - 03 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۵۸
نمایش سیاسی دموکرات‌ها در شیکاگو؛ در مجمع ملی حزب دموکرات چه گذشت؟
مراسم اعلام رسمی کاملا هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ در مجمع ملی دموکرات‌ها با واکنش‌ها و حواشی همراه شد.

خبرگزاری میزان - در گزارش موشکافی از مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن اشاره داشتیم که دموکرات‌ها اصرار کردند تا مناظره اول زودتر برگزار شود تا در صورت عملکرد ضعیف جو بایدن، فرصت برای جایگزینی او داشته باشند.

دموکرات‌ها معتقد بودند که عملکرد بایدن در این مناظره حتی به شانس دیگر دموکرات‌ها در رقابت‌های کنگره و سنا آسیب می‌رساند.

با اینکه به مدت سه سال‌ونیم، تمامی رسانه‌ها و سیاست‌مداران دموکرات، جو بایدن را فردی حواس‌جمع جلوه می‌دادند، اما آن‌ها از پشت پرده زوال بایدن با خبر بوده و می‌دانستند که پیر دموکرات‌ها، شانسی در رقابت با ترامپ، نخواهد داشت. بنابراین عملکرد بایدن در مناظره، بهترین بهانه را برای جایگزینی وی با کاملا هریس فراهم کرد.

سپس طی اتفاقی بی‌سابقه در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، او را با شخص دیگری جایگزین کردند. جالب است دموکرات‌های آمریکایی‌ خود را مظهر «دموکراسی» می‌دانند، اما در اقدامی که جمهوری‌خواهان آن را کاملا غیردموکراتیک و کودتایی برای جایگزینی رئیس‌جمهوری که ۸۱ میلیون رای به وی در سال ۲۰۲۰ داده شده بود، خواندند.

پیش از اینکه به حواشی سخنرانی بایدن در کنوانسیون ملی حزب دموکرات بپردازیم، شایان ذکر است که متولیان این گردهمایی، سخنرانی بایدن به ساعت پس از «تایم طلایی تلویزیون ۷ الی ۱۱» موکول کرده و او در ساعت ۱۱:۳۰ شب به وقت شرق آمریکا، سخنرانی خود خود را شروع کرد.

 

خلاصه‌ای از مجمع ملی حزب دموکرات: جشن کودتاچیان و کشیدن دیوار برای جلوگیری از ورود افرادی که دعوت نیستند!

 

علی‌رغم اینکه سران دموکرات، نامزدی حزب را از دستان بایدن گرفتند، اما حین سخنرانی وی در کنوانسیون، چند دقیقه‌ای برای پیرمرد کهنه‌کار، دست زدند و گفتند: «بایدن، متشکریم».

رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به نوبه خود نیز یادداشت‌ها و گزارش‌هایی را نوشتند و خواهند نوشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود، گفت: «کنار رفتم چون دیدم که به تفرقه در حزب نمی‌ارزد و به شانس دیگر نامزدها ممکن است لطمه بزند.»

هیلاری کلینتون، بازنده انتخابات ۲۰۱۶ نیز وقتی روی سکوی سخنرانی رفت، از ترامپ انتقاد کرد. همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سخنان خود اشاره کرد: «حدود صد سال پیش به حق رای رسیدند؛ حالا کاملا هریس اگر در رقابت پیش‌رو پیروز شود، قدمی بزرگی را برای زنان برداشته است و به آرزوی من تحقق خواهد بخشید.»

مجمع ملی دموکرات‌ها در حالی در شهر شیکاگو برگزار شد که ابرهای تاریک سیاست‌های دوران بایدن/هریس، آسمان حزب دموکرات را پوشانده است. بخشی از دموکرات‌های جوان، دولت بایدن/هریس را به‌علت دفاع بی‌قید‌وشرط آن‌ها از رژیم صهیونیستی، نبخشیده‌اند و با جمعیتی چند ده هزار نفری به اعتراض در خیابان‌های شهر پرداختند.

دموکرات‌ها برای اینکه بار خبری و سروصدای این اعتراضات را کمتر کند، به معترضان اجازه اعتراض در محوطه‌ای بسیار دورتر از سالن برگزاری کنوانسیون را داده است. علاوه بر محدودیت محل اعتراض، در اقدامی بحث‌برانگیز، محوطه سالن دیوارکشی شده است.

مسئله دیوارکشی از این جهت بسیار جالب است که دموکرات‌ها به‌مدت چهار سال، اجازه کشیدن دیوار در مرز جنوبی را به ترامپ نمی‌دادند. دموکرات‌ها بهانه‌های متعددی را برای این موضع می‌تراشیدند اعم از اینکه کشیدن دیوار برای جلوگیری از ورود افراد، امری غیر انسانی است؛ افرادی که با بالای دیوار می‌روند، خطر سقوطی مرگبار را دارند؛ هزینه کشیدن دیوار بالاست و بهانه‌های دیگر.

از نظر آنها، اما وقتی نوبت به افرادی که به دورهمی دموکرات‌ها دعوت نیستند رسید، دیوارکشیدن هیچ مشکلی ندارد. از طرفی نیروهای پلیس فراوانی یک حائل انسانی در اطراف معترضان ایجاد کرده بودند. با توجه به اینکه حزب دموکرات طی اعتراضات ۲۰۲۰، شعار «بودجه پلیس را قطع کنید» سر می‌داد.

با اینکه حواشی متعددی گریبان مجمع ملی دموکرات‌ها را گرفته است، اما حداقل در یک امر، ماهیت سخنرانی‌های دو حزب، مشترک است: «مقصر تمامی مشکلات شما، حزب (رقیب) است و اگر به ما رای دهید، همه مسائل حل خواهد شد.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *