کلاف سردرگم جنگ اوکراین؛ ادعای غربی درباره سلاح ایرانی

13:50 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۲۳
کلاف سردرگم جنگ اوکراین؛ ادعای غربی درباره سلاح ایرانی
رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته ادعاهایی را درباره ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه مطرح کردند که با واکنش ایران همراه شده است.

خبرگزاری میزان – به‎تازگی بار دیگر ادعای ارسال سلاح از ایران به روسیه ازسوی رسانه‌های غربی مطرح شده است.

خبرگزاری بلومبرگ در روز ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) مدعی شد: مقام‌های اروپایی انتظار دارند ایران به‌زودی موشک‌های بالستیک را به روسیه تحویل دهد، اقدامی که می‌تواند واکنش سریع متحدان اوکراین را در پی داشته باشد.

این رسانه آمریکایی سپس در روز ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) به نقل از آنچه منابع آگاه به مذاکرات خوانده شده، ادعا کرد: ایران باوجود ماه‌ها هشدار مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره عدم انجام این کار، موشک‌های بالستیک به روسیه برای کمک به جنگ در اوکراین ارسال کرد.

به ادعای بلومبرگ، واشنگتن شواهد را در این باره به متحدانش اطلاع داد و این اقدام احتمالا با تحریم‌های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران مواجه خواهد شد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز در گزارشی به نقل از آنچه مقام‌های اروپایی و آمریکایی خوانده شده، ادعا کرد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه ارسال کرده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‎برد ایران، به مسکو ابزار نظامی قدرتمند دیگری در جنگ علیه اوکراین می‌دهد.

وال‌استریت ژورنال نوشت که اروپا و آمریکا درحال کار کردن بر روی پاسخ به ایران به اعمال تحریم هستند.

درپی ادعای روزنامه وال‌استریت ژورنال، شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از آنچه ۲ منبع آگاه خوانده، مدعی شد: ایران به‌تازگی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال کرده است.

این شبکه آمریکایی مدعی است: مشخص نیست دقیقا چه زمانی موشک‌ها تحویل داده شده‌اند، اما انتقال آن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روسیه حملات موشکی و پهپادی خود را به شهر‌های اوکراین تشدید کرده است.

ادعای آمریکا درباره ارسال سلاح ایران

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شد: هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه نشان‌دهنده تشدید حمایت ایران از کرملین در حمله به اوکراین است.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: ما از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین نسبت به تعمیق مشارکت امنیتی بین روسیه و ایران هشدار داده‌ایم و از این گزارش‌ها نگران هستیم.

ساوت گفت: ما و شرکایمان هم در نشست گروه ۷ و هم در نشست ناتو در تابستان امسال به صراحت اعلام کرده‌ایم که در کنار یکدیگر آماده اعمال پیامد‌های مهم هستیم.

میلیارد‌ها دلار کمک غرب به اوکراین از زمان آغاز جنگ 

اتهام‌زنی غرب به ایران درباره ارسال کمک به روسیه در حالی صورت می‌گیرد که کشور‌های غربی و اعضای ناتو از زمان آغاز جنگ اوکراین کمک‌های نظامی بسیاری را در قالب سلاح، مهمات، آموزش نظامی و انواع پشتیبانی لجستیکی ارائه کرده‌اند.

جدیدترین مورد از این کمک‌ها به‌تازگی و در جریان نشست اخیر در آلمان رونمایی شد؛ در جریان نشست در پایگاه هوایی رامشتاین، آمریکا از بسته کمکی ۲۵۰ میلیون دلاری خود به کی‌یف رونمایی کرد.

آلمان متعهد شد ۱۲ توپ هویتزر خودکششی دیگر را به کی‌یف تحویل دهد، در حالی که کانادا اعلام کرد قصد دارد تعدادی موشک هوا به سطح کوچک اضافی و همچنین هزار و ۳۰۰ کلاهک را در ماه‌های آینده به کی‌یف ارسال کند.

اتهام‌زنی علیه ایران از زمان آغاز جنگ اوکراین

ادعای ارسال سلاح از ایران به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین بار‌ها از سوی غرب و اوکراین مطرح شده است.

ایران نیز از زمان آغاز جنگ اوکراین همواره بر مخالفت با جنگ و لزوم توقف درگیری‌ها و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلاف روسیه و اوکراین، تاکید کرده است.

مقام‌های وزارت امور خارجه و نمایندگی ایران در سازمان ملل همواره تاکید کرده‌اند که چنین اتهام‌هایی با رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره منازعه در اوکراین مغایر است.

پاسخ ایران به ادعاها

در تازه‎ترین موضع، نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل، می‌گوید: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر را که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگو‌های آتش‌بس می‌شود، امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشور‌های دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

پیش از این نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعای حضور یک نظامی ایرانی را در خاک اوکراین به‌منظور آموزش نیرو‌های روسیه، بی‌اساس دانست و تکذیب کرد.

کنعانی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توقف درگیری‌ها و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات روسیه و اوکراین، تاکید کرد: طرح این‌گونه ادعا‌های بی‌اساس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی خاص صورت می‌گیرد و چنین اتهاماتی با رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره منازعه در اوکراین مغایر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران روسیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *