نشست ناتو در واشنگتن؛ نگرانی کشورهای عضو درباره انتخابات آمریکا

12:04 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۴۰۶
نشست ناتو در واشنگتن؛ نگرانی کشورهای عضو درباره انتخابات آمریکا
نشست ناتو در حالی در آمریکا برگزار می‌شود که برخی کشورهای عضو در وضعیت سیاسی شکننده‌ای قرار دارند.

خبرگزاری میزان – سران ۳۲ کشور عضو ناتو در واشنگتن برای گرامی‌داشت هفتادوپنجمین سالروز تاسیس این ائتلاف امنیتی فراآتلانتیک دیدار می‌کنند.

این نشست از روز ۹ جولای (۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز می‌شود و تا روز ۱۱ جولای (۲۱ تیر) ادامه دارد.

دستور کار نشست ناتو

اگرچه حمایت نظامی و مالی بیشتر از اوکراین در دستور کار این نشست قرار دارد، اما بیشتر تمرکز این نشست بر روی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواهد بود، زیرا برخی از اعضای حزب دموکرات او از او می‌خواهند از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کند.

بایدن، ۸۱ ساله، با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از جمله در بحبوحه فشار فزاینده از سوی دموکرات‌های کنگره، گفت‌وگو خواهد کرد.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور اوکراین علاوه بر جلب حمایت بیشتر، مسیر سریع‌تری را برای ورود به ناتو نسبت به آنچه که ائتلاف تاکنون مایل به ارائه آن بوده است، در پیش گیرد.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید انگلیس، پس از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی این کشور در هفته گذشته، نخستین سفر بین‌المللی خود را به عنوان نخست‌وزیر انجام خواهد داد؛ وی متعهد شده که با ادامه حمایت از کی‌یف در جنگ با روسیه، رویکرد دولت محافظه‌کار سابق را در قبال اوکراین حفظ کند.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در پی از دست دادن بیشتر قدرت سیاسی خود در یک انتخابات زودهنگام در واشنگتن خواهد بود.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، در اولین نشست سران ناتو از زمان پیوستن به این ائتلاف، نماینده کشورش خواهد بود.

نگرانی درباره قدرت‌گیری راست افراطی در اروپا

در حالی که مشکلات سیاسی بایدن نگرانی‌های داخلی و خارجی را برانگیخته است، کشور‌های اروپایی با مشکلات خاص خود با افزایش پوپولیسم راست افراطی، به‌ویژه در فرانسه و مجارستان، مواجه هستند که آنچه را که ستون پایه امنیت پس از جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود، تهدید می‌کند.

بایدن به دنبال جلب حمایت در نشست ناتو

بایدن می‌گوید که مردم باید به تعاملات او در نشست ناتو برای اثبات اینکه هنوز به اندازه کافی قوی و نیرومند برای ریاست است، توجه کنند.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که از نزدیک وضعیت را زیر نظر خواهند داشت، اگرچه سران ناتو پذیرفته‌اند کنترلی بر انتخابات آمریکا ندارند و بعید است که به‌طور علنی در مورد آن تصمیم بگیرند.

جف راتکه، رئیس مؤسسه آمریکایی-آلمانی در جانز، گفت: نتیجه انتخابات نوامبر برای ناتو بسیار مهم است و تقریبا همه سران کشور‌ها و دولت‌ها در این ائتلاف همین احساس را دارند، حتی اگر از بحث در مورد آن امتناع کنند.

دورنمای بازگشت ترامپ به کاخ سفید بسیاری را در اروپا نگران کرده است که می‌ترسند تعهد‌های آمریکا را در قبال ناتو یا اوکراین کاهش دهد یا آن‌ها را به‌طور کامل کنار بگذارد.

راتکه گفت: همتایان بایدن در ناتو کاری نمی‌توانند انجام دهند تا بر این نتیجه تأثیر بگذارد، بنابراین آن‌ها در موقعیت ناخوشایندی قرار دارند که ناظر روندی هستند که برای این ائتلاف حیاتی است، اما کنترلی بر آن ندارند.

راتکه گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن آنچه ترامپ ممکن است انجام دهد و با چه سرعتی در مقام ریاست‌جمهوری ممکن است این کار را انجام دهد، سران ناتو را دچار مشکل می‌کند؛ اگر او پیروز شود، برای ناتو یک شوک مهم خواهد بود.

به همان اندازه که احتمالا بایدن کانون توجه باشد، ۳۱ مقام دیگر نیز در تصمیم‌گیری ناتو صدایی دارند؛ این اجلاس اولین حضور کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس، در صحنه جهانی است.

استارمر همچنین قرار است اولین دیدار رو در روی خود را با بایدن در کاخ سفید داشته باشد.

شکنندگی ناتو

از بسیاری جهات، این اتحاد هرگز قوی‌تر از حال حاضر به نظر نمی‌رسید؛ از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، ناتو دو عضو را به دست آورد و تعداد اعضا را به ۳۲ رساند.

 در همان زمان، اعضای اروپای شرقی و مرکزی به مرز‌های روسیه -کشور‌های بالتیک، لهستان و جمهوری چک- حمایت خود را از اوکراین افزایش دادند.

اما ناتو شکننده است؛ سیاست‌های آن باید با اجماع اتفاق آرا اتخاذ شود و تحولات سیاسی در پایتخت‌ها مانع تصمیم‌گیری در آینده می‌شود.

از سران ناتو انتظار می‌رود بار دیگر سیاست «در‌های باز» خود را تایید کنند؛ اینکه عضویت برای هر کشوری که شرایط لازم را داشته باشد باز است، اما اوکراین در این نشست دعوت مورد انتظار خود را نخواهد دید.

از برخی جهات، این نشست ناتو به عنوان بهترین زمان و بدترین زمان در حال برگزاری است؛ ماکس برگمان، مدیر برنامه اروپا، روسیه و اوراسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: بهترین زمان‌، به این معنا که ناتو می‌داند به دنبال چیست، اما این بدترین زمان به شمار می‌رود و بدیهی است که دلی آن جنگ در اوکراین، چالش‌های افزایش هزینه‌های دفاعی اروپا، نگرانی در مورد قابلیت اطمینان آمریکاست.

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *