گفت‌وگو|

اهداف پیداوپنهان در آزارواذیت رای‌دهندگان ایرانی خارج از کشور؛ واکاوی سیاست رسانه‌های فارسی‌زبان

8:00 - 15 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۵۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اهداف پیداوپنهان در آزارواذیت رای‌دهندگان ایرانی خارج از کشور؛ واکاوی سیاست رسانه‌های فارسی‌زبان
کارشناس و فعال رسانه‌ای با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته علیه رای‌دهندگان ایرانی در خارج از کشور، می‌گوید که دولت‌های غربی سعی می‌کنند با استفاده از رسانه‌های فارسی‌زبان سیاست‌های خود را در این زمینه پیگیری کنند.

خبرگزاری میزان - مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه، ۸ تیر و مرحله دوم در روز جمعه، ۱۵ تیر در ایران و شماری از کشور‌های میزبان شهروندان ایرانی برگزار می‌شود. شهروندان ایرانی تقریبا در همه نقاط دنیا موفق شدند در این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کنند.

البته برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در دیگر کشور‌ها همان‌طور که ویدیو‌ها و تصاویر مختلف بازنشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند، در مواردی برای شهروندان ایرانی با آزار و اذیت، تعرض و خشونت‌های پادو‌های گروه‌های معاند همراه شد.

افراد مذکور که مدعی حمایت از حقوق مردم ایران بودند، با هتاکی، توهین‌های رکیک کلامی و حتی ضرب‌وشتم رای‌دهندگان ایرانی به‌ویژه زنان، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دادند.

از سوی دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین عمدتا مستقر در انگلیس، در هیئت مدافعان این ناقضان حقوق بشر و هتاکان به شهروندان ایرانی وارد عمل شدند. این رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان داده‌اند برای دست یافتن به اهداف دیکته شده از سوی کارفرمایان خود، هیچ خط قرمزی نمی‌شناسند و در هیچ چارچوبی نمی‌گنجند و عملکردشان اکنون حتی ضرب‌المثل یک بام و دو هوا را نیز تغییر و ارتقا داده و به‌صورت یک بام و چند هوا درآورده است.

هدف از آزار و اذیت رای‌دهندگان ایرانی در کشور‌های خارجی سرکوب مدنیت است

در این رابطه محمد لسانی، کارشناس و فعال رسانه‌ای در گفتگو با میزان درباره آزار و اذیت رای‌دهندگان ایرانی خارج از کشور، می‌گوید: به نظر می‌رسد که ۳ هدف اصلی در آزار و اذیت رای‌دهندگان ایرانی در کشور‌های خارجی وجود دارد. 

لسانی، گفت: هدف نخست این است که همدلی سد شود و احساسات همدلانه، یعنی مهر و محبتی که در نهایت به انسجام منجر می‌شود، در بین اعضای یک ملت، چه در داخل مرز‌های کشور و چه در خارج، شکل نگیرد. 

وی اظهار کرد: اختلال در انسجام اجتماعی و ایجاد انشقاق در جامعه، یعنی تکه‌تکه و خردکردن جامعه به شکلی که دیگر احساس انسجام و همدلی وجود نداشته باشد، هدف نخست اقدام‌هایی است که طرف مقابل از طریق بکارگیری زور، انجام می‌دهد. 

لسانی با اشاره به اینکه دومین هدف آزار و اذیت رای‌دهندگان ایرانی خارج از کشور اجتماع‌زدایی و ایجاد فشار رسانه‌ای و روانی است، بیان کرد: معاندین و هتاکان این کار را انجام می‌دهند که هر کسی بخواهد قدمی در مسیر همدلی برداشته و تکالیف ملی خود را انجام دهد، آماده این باشد که آبرویش رفته و رسوا شود یا علیه او عکس و فیلم منتشر شود. آن‌ها با این روش سعی دارند کاری کنند که صحنه خالی شود. مکانیزمی که طرف مقابل برای این هدف دارد، این است که این کار را از طریق آزار و اذیت انجام دهد.

کارشناس رسانه‌ با بیان اینکه هدف سوم نیز سرکوب مدنیت و حاکم کردن بربریت است، اضافه کرد: این موضوع مهم است که دموکراسی‌های غربی که از اصول دموکراسی و مشارکت مدنی صحبت می‌کنند، آن‌جایی که دموکراسی به نفعشان نباشد، به‌ویژه دموکراسی‌های خاورمیانه که هم فرهنگ و هم هنجار‌های دینی و اسلامی دارند، دموکراسی را نمی‌پسندند. 

تقلیل مشارکت در ایران از راهبرد‌های جدی کشور‌های غربی

لسانی، معتقد است که لیبرال سرمایه‌داری اگرچه در کشور‌های غربی ژست‌های انسان‌مدارانه و حقوق بشری می‌گیرد، اما در واقعیت و بطن خود دارای مرز‌های جدی در تقابل با اندیشه انقلابی و اسلامی است. 

به گفته وی، غربی‌ها در پرونده‌های جهانی و آبروریزی‌های حقوقی، مانند پرونده حمید نوری و پرونده اسدالله اسدی نشان دادند که از اهرم‌های حقوقی برای فشار بر جمهوری اسلامی و گفتمان‌های رقیبشان استفاده می‌کنند.


کارشناس رسانه با اشاره به اینکه تقلیل مشارکت در ایران و ایجاد حلقه فشار روانی و رسانه‌ای برای جدا کردن ملت و حاکمیت یکی از راهبرد‌های جدی کشور‌های غربی است، افزود: یادمان نرفته که در اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ براساس اعلام دستگاه‌های مسئول، ۲۵ سفارت کشور‌های مختلف غربی حاضر بودند و با همدیگر تکه‌های پازل آشوب و اغتشاش را در کنار هم آورند. 

این فعال رسانه، ادامه داد: هر چیزی که به ضعف هویت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران منجر شود، خواست گفتمان‌های غربی بوده و سعی می‌کنند در این زمینه مشارکت داشته باشند. 

غربی‌ها با رسانه‌های فارسی زبان سیاست‌هایشان را پیگیری می‎کنند

کارشناس رسانه در بخشی دیگر درباره نقش رسانه‌های فارسی زبان تحت حمایت غرب، گفت: رسانه‌ها ذیل روابط قدرت تعریف می‌شوند؛ یعنی ابرقدرت‌های جهانی نظام‌های اطلاع‌رسانی و سخن‌پراکنی خود را دارند. 

لسانی، تصریح کرد: به‌طور مثال، آمریکا از آسوشیتدپرس تا سی‌ان‌ان، فاکس نیوز و رسانه‌های دیگر را به‌عنوان رسانه‌های توضیح‌گر قدرت خود به‌کار گرفته و از آن‌ها استفاده می‌کند.؛ در انگلیس نیز، رویترز سعی می‌کند اقتدار و هژمون «بریتانیا» را از دید خود جلو ببرد.

وی ادامه داد: در آمریکا، ذیل وزارت خارجه این کشور، بحث رسانه‌های جهانی آمریکا هستند. این بخش رسانه‌های جهانی شامل رادیو فردا و رسانه‌های دیگر و حتی انسان رسانه‌ها هستند؛ انسان رسانه‌ها کسانی هستند که دارای قرارداد‌هایی با بخش رسانه‌های جهانی آمریکا هستند.

لسانی با اشاره به اینکه غربی‌ها سعی می‌کنند با ایجاد رسانه‌های منطقه‌ای و محلی برای کشور‌های هدف، از جمله رسانه‌های فارسی‌زبان برای ایران، کنش انجام دهند، عنوان کرد: به‌عنوان مثال، بی‌بی‌سی رسانه فارسی زبان خود را به‌عنوان شبکه بی‌بی‌سی فارسی دارد؛ اگرچه شبکه رادیویی بی‌بی‌سی فارسی با سابقه چند ده ساله تعطیل شد. آن‌ها سعی می‌کنند ادامه سیاست‌هایشان را از طریق رسانه‌های فارسی زبان پیگیری کنند. سیاست آن‌ها اساسا جلوگیری از ظهور حکومت فراملی اسلامی است. 

وی با تاکید بر اینکه اقتداری که جمهوری اسلامی ایران در داخل مرز‌های خود دارد، در خارج از مرز‌ها نیز طالب و پیروانی داشته است، اظهار کرد: الگوزدایی کردن و جلوگیری از الگوشدن حکمرانی اسلامی ایران در کشور‌های دیگر به‌عنوان یک فرایند و یک ساختار قابل پیروی در کشور‌های خاورمیانه، هدفی است که کشور‌های غربی داشتند و به همین دلیل سعی می‌کنند ایران را به درون خود مشغول کنند.

لسانی، تصریح کرد: جلوگیری از نگاه فراملی و مشغول‌سازی به درون مهم‌ترین مسئله است. برای این موضوع اولا باید مسئله‌سازی و ایجاد حاشیه برای حکمرانان ایران شود و در مرحله بعد جامعه باید انگیزه و امید منطقه‌ای و جهانی خودش را از دست بدهد.

کارشناس و فعال رسانه‌ در پایان، گفت: آن‌ها می‌خواهند که ایران قوت درونی و احساس و انگیزه مدیریت جهانی نداشته باشد. این موضوع هدفی است که در رسانه‌های فارسی زبان استکباری و امپریالیستی می‌بینیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *