سمفونی مرگ در مرزهای آبی اروپا

10:02 - 15 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۹۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سمفونی مرگ در مرزهای آبی اروپا
پناهجویانی که خواهان ورود به اروپا هستند همواره با مشکلات و چالش‌های فراوانی، که در مواردی به مرگ آن‌ها منجر می‌شود، مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد که به دنبال پناهندگی هستند، با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کرده‌اند. 

ارقام وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که ۲۵۷ نفر به‌تازگی با ۴ قایق این سفر را انجام داده‌اند که مجموع موقت سال را تاکنون به ۱۲ هزار و ۹۰۱ نفر رسانده است.

رکورد قبلی برای ورود در ۶ ماه ژانویه تا ژوئن ۱۲ هزار و ۷۴۷ نفر در سال ۲۰۲۲ بود. در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نیز ۱۱ هزار و ۴۳۳ از این کانال عبور کرده بودند.

مجموع مهاجران عبور کرده از کانال مانش در سال ۲۰۲۴ تا به امروز ۱۷ درصد بیشتر از تعداد ورود ثبت شده در این بازه زمانی در سال گذشته و ۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

سال گذشته در مجموع ۲۹ هزار و ۴۳۷ نفر پس از عبور از کانال مانش با قایق‌های کوچک وارد انگلیس شدند.

از زمان اعلام زمان برگزاری انتخابات عمومی انگلیس در ۲۲ می (۲ خرداد)، که مهاجرت یک موضوع کلیدی در مبارزات انتخاباتی است، بیش از ۳ هزار ورود از طریق کانال مانش ثبت شده است.

داده‌های ثبت شده از آغاز سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در ۶ سال و نیم گذشته ۱۲۷ هزار و ۲۴۶ نفر پس از عبور از کانال مانش وارد انگلیس شده‌اند.

کشور‌های اروپایی از سال ۲۰۱۵ به‌طور فزاینده‌ای در انجام عملیات نجات دریایی در دریای مدیترانه شکست خورده‌اند؛ اگرچه این یک وظیفه الزام‌آور در حقوق بین‌الملل است.

پایگاه جاکوبین، می‌نویسد که تنها نتیجه سیاست‌های اروپا ایجاد یک سیستم مرزی مرگ‌بارتر بوده که از سال ۲۰۱۴ تاکنون به مرگ ده‌ها هزار مهاجر منجر شده است.

پایگاه اینر اس‌او‌اس هم نوشت که مهاجران با سیم خاردار متصل به برق و محاصره دریایی، عقب راندن در خشکی و دریا، برخورد فیزیکی از سوی مرزبانان، بازداشت بدون محاکمه و حبس در اردوگاه‌های محقر، جرم‌انگاری اقدام‌های امدادگران و موارد دیگر تنها بخشی از روش‌های غیرقانونی و غیرانسانی است که کشور‌های اروپایی برای ممانعت از ورود مهاجران از سایر نقاط جهان به کار می‌گیرند.

پولیتیکو هم معتقد است که سیاستمداران راست افراطی در سراسر غرب نه تنها ترس‌های گسترده از مهاجران ایجاد می‌کنند، بلکه با لفاظی‌ها و دروغ‌های فزاینده آتش‌زا این ترس‌ها را نیز دامن می‌زنند.

سیاست‌ها و رفتار کشور‌های اروپایی تاکنون مرگ تعداد زیادی از مهاجران را رقم زده است.‌

می‌توان به گزارش یک رسانه انگلیسی درباره رفتار نیرو‌های مرزی یونان با مهاجران اشاره کرد.

شاهدان می‌گویند که گارد ساحلی یونان طی یک دوره ۳ ساله باعث کشته شدن ده‌ها مهاجر، از جمله ۹ نفر که عمداً به آب پرتاب شدند، در دریای مدیترانه شده است. 

تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که این ۹ نفر از جمله بیش از ۴۰ نفری هستند که گفته می‌شود در نتیجه خروج اجباری از آب‌های سرزمینی یونان، یا پس از رسیدن به جزایر یونان به دریا بازگردانده شده‌اند.

این نوع رفتار با مهاجران تنها مربوط به یونان نیست و دیگر کشور‌های اروپایی، از جمله کشور‌های حوزه بالکان نیز چنین رفتاری با مهاجران دارند.

افزایش احساس‌های برتری‌طلبانه سفیدپوستان در اروپا لایه دیگری از آسیب‌پذیری را به مهاجران اضافه می‌کند و آن‌ها را به اهداف آسانی برای خشونت تبدیل می‌کند.

باند‌های قاچاق فرآیند تردد در مسیر اروپا را ساده می‌کنند، اما به قیمت امنیت مهاجران. مهاجران تحت کنترل جنایتکارانی قرار می‌گیرند که آن‌ها را تنها یک منبع درآمد می‌دانند و نسبت به رفاه آن‌ها بی‌تفاوت هستند. بسیاری از این مهاجران بدون هیچ اثری ناپدید می‌شوند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *