همزمان با هفته قوه قضاییه|

سامانه مسیر در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه رونمایی شد

14:24 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۸۵۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سامانه مسیر در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه رونمایی شد
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: پرونده ۶ هزار خانواده در شرف طلاق با دریافت مشاوره تخصصی به صلح و سازش ختم شد و به خانواده بازگشتند.

خبرگزاری میزان -حسن عبدلیان‌پور در نشست خبری اعلام دستاورد‌های مرکز وکلا که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با تبریک عید غدیر و گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: یکی از مشکلات موجود بحث تبیین است، فعالیت‌ها باید توزیع و نشر پیدا کند تا جامعه هدف از اقداماتی که هر مرکزی انجام می‌دهند آگاه شوند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد:یکی از زیر مجموعه‌های مرکز، مشاوران خانواده هستند که در آن کار‌های بزرگی انجام شده است.

وی به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: سامانه مسیر در مرکز بنا بر وظیفه قانونی و در راستای قانون حمایت از خانواده با دستور رئیس قوه قضاییه به مرکز واگذار شده است، ایجاد شده است.

عبدلیان پور افزود: سامانه مسیر  (مشاوره ساختن یک راه) به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، به منظور ساماندهی و مدیریت درخواست‌های مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیاده‌سازی شده است و در افق بلند مدت مرکز به سمت ارائه خدماتی چون مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره حین زندگی نیز حرکت خواهد کرد.

رئیس مرکز وکلا با بیان اینکه با اقدامات مرکز مشاوران ۶ هزار خانواده در معرض طلاق به سازش رسیده‌اند، گفت: ۳۱ درصد پرونده‌های که به مرکز وکلا ارجاع شده به صلح و سازش ختم شده است، حتی در بعضی از استان‌های کوچک این آمار به ۷۰درصد می‌رسد.

وی در مورد جایگزین کردن آموزش‌های نوین حقوقی گفت: برگزاری موت کورت‌ها در این راستاانجام می‌شود که به جامعه هدف ما یعنی وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده کمک شده است.

عبدلیان پور افزود: با توجه به ظرفیت‌های مرکز وکلا با دادگستری استان مرکزی و صدا و سیمای استان برای ساخت یک سریال توافقی صورت گرفت و مستندسازی از پرونده‌های واقعی انجام و محتواسازی صورت گرفت تا ضعف‌های رسانه‌ای در مجموعه‌ها جبران شود.

عبدلیان‌پور ادامه داد: آموزش‌های عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم و در این خصوص با دادگستری کل استان مرکزی تفاهم کردیم تا پرونده‌های واقعی‌را مستندسازی کنیم. در ادامه تفاهم سه‌جانبه‌ای با صدا و سیمای استان مرکزی و دادگستری استان مرکزی امضا کردیم و سریالی را بر اساس پرونده‌های واقعی تولید کردیم. مستندات محتواسازی شده و چند قسمت از سریال با نام "دایره‌های قرمز" به تهیه‌کنندگی حمیدرضا شفیعی و کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست، ساخته شده که امروز رونمایی شد. نکات مهم آموزشی تخصصی و عمومی در این سریال گنجانده شده است.

عبدلیان پور به اپلیکیشن حقوق عامه که توسط مرکز وکلا تهیه شده است اشاره کرد وگفت: در این اپلیکیشن موضوعات مبتلا به حقوقی و آموزش‌های حقوقی مورد توجه قرار گرفته که دائما در حال به‌روزرسانی است.

وی گفت: هفته نامه حامی عدالت که توسط مرکز منتشر می‌شود به روزنامه تبدیل خواهد شد، چرا که جای روزنامه‌ای که مبنای حقوقی و قانونی داشته باشد خالی بود.

عبدلیان پور به موضوع ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت یک درگاه ایجاد شد که ایرانیان خارج از کشور بتوانند مسائل و مشکلاتشان را با ما درمیان بگذراند، کار‌های جدیدی به کمک وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر در حال انجام است تا دسترسی آن‌ها در این زمینه تسهیل شود. تا بتوانیم در سرمایه‌گذاری آن‌ها به مجموعه‌های اجرایی کمک کنیم.

عبدلیان پور به سامانه ۱۲۹ اشاره کرد و گفت:سامانه ۱۲۹ سامانه بسیار خوبی است، که اکنون در ۳۰ استان در دسترس مردم است و تنها یک استان در این زمینه باقی مانده است که به زودی فرایند اتصال آن انجام خواهد یافت. علت استانی شدن این سامانه این است که برخی از مفاهیم و موارد خاص یک منطقه جغرافیایی است.

عبدلیان پور با اشاره به پیگیری اجرای طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ادامه داد: ۹ پیشنهاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دادیم و تایید ۸ مورد آن در حوزه ثبت اموال غیرمنقول را داشتیم. جلسات علمی و نشست‌های تخصصی را در رابطه با معاملات اموال غیرمنقول برگزار کردیم. 

وی با اشاره به امکان دسترسی عمده اشخاص حقیقی و حقوقی به ثبت درخواست کارشناس رسمی در کل کشور گفت: از این پس کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه جامع ارجاعات کارشناسی ۱۵۱۵ و احراز هویت درخواست‌های کارشناسی خود را ثبت کرده و پس از آن بصورت کاملا برخط پیگیری کنند.

عبدلیان پور در مورد زمان برگزاری آزمون وکالت گفت: از سازمان سنجش تقاضا کرده‌ایم بین آزمون مرکز و کانون دو ماه فاصله باشد، اما زمان برگزاری آن مشخص نیست.

وی در مورد زمان آزمون کارشناسی گفت: قرار بود در سال گذشته دو آزمون کارشناسی برگزار شود که این امر میسر نشد از این رو برای تعیین زمان منتظر اعلام از سوی سازمان سنجش هستیم.

عبدلیان پور در مورد ارائه خدمات مشاوره حقوقی به زندانیان گفت: وکلای مرکز در زندان‌ها حضور پیدا کرده و به آن‌ها خدمات مشاوره ارائه می‌دهند چرا که بسیاری از آن‌ها به دلیل فقدان دانش حقوقی گرفتار شده‌اند، اما مهتر از زندانیان خانواده‌های آن‌ها هستند که باید راهکاری در این زمینه بیابیم تا بتوانیم آن‌ها را از مشکلاتی که با آن درگیر هستند رها کنیم از این رو در حال ایجاد توافقاتی با سازمان زندان‌ها در این زمینه هستیم.

وی در مورد طرح وکیل خانواده گفت: این طرح را به مجلس ارائه و به دنبال اجرایی سازی وکالت اجباری در برخی پرونده و طرح وکیل خانواده هستیم تا بتوانیم در مجلس جدید آن را به قانون تبدیل کنیم.

رئیس مرکز وکلا در مورد اقدامات مرکز در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید گفت: در این زمینه در شهرک‌های صنعتی حضور یافته و به صورت تخصصی و ویژه به موضوعات روابط کارگر و کارفرما و حقوق بیمه پرداخته تا بتوانیم در راستای موانع تولید کمک کنیم.

پیگیری حقوق مردم غزه از سوی مرکز وکلا در مجامع بین‌المللی

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه برای حمایت از مردم غزه اظهار داشت: پس از عملیات طوفان الاقصی، قرارگاه پیگیری حقوقی قضایی مسأله فلسطین در مرکز وکلای تشکیل شد و اقدامات خوبی انجام شده و در حال پیگیری است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: وکلای بین‌المللی  ماهر مرکز کار‌ها را پیش می‌برند و به گروه ۲۵۰ هزار نفره حقوقدان بین‌المللی وکلای حامی فلسطین پیوسته‌ایم و در دعاوی که مطرح کردند به صورت مکاتبات و حضوری پیگیر هستیم که در آینده نزدیک نتایج پیگیری‌ها را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *