گزارش|

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی مجتمع‌های شوق زندگی/ مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان: ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده در دو شعبه سرپرستی در حال رسیدگی است

8:00 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۱۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی مجتمع‌های شوق زندگی/ مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان: ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده در دو شعبه سرپرستی در حال رسیدگی است
مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان با اشاره به اینکه مدت زیادی از شروع به کار مجتمع نمی‌گذرد، گفت: حدود ۳۰ کودک کار شناسایی شده که پیگیر کار‌ها و اقدامات لازم برای آنان از طریق نمایندگان نهاد‌ها و سازمان‌های مستقر در مجتمع هستیم؛ حدود ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده نیز در دو شعبه سرپرستی در حال رسیدگی هستند.

خبرگزاری میزان- مجتمع‌های شوق زندگی معیار و مشخصه واقعی اقدامی فراقوه‌ای جهت جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و کمک به اقشار آسیب دیده جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان کار و خیابان هستند.

بازگشایی مجتمع‌های شوق زندگی در تعدادی از استان‌های کشور برای کمک‌رسانی به کودکان و نوجوانانی است که با دغدغه کسب معاش، از سنین بسیار کم و به‌خاطر مشکلات فراوان مالی و اقتصادی خانواده‌های خود، وارد چرخه کار می‌شوند. 

مجتمع‌های شوق زندگی بر اساس سند تحول قوه قضاییه و نیز سیاست‌های کلان دستگاه اجرایی کشور، در حمایت از اقشار آسیب پذیر، تاسیس و راه اندازی می شود تا با به‌کارگیری نیرو‌های متخصص، دلسوز، باانگیزه و اهل فن خدمات شایسته و درخوری را برای کودکان و نوجوانان آسیب پذیر جامعه ارائه کنند. 

مجتمع‌های شوق زندگی دارای ظرفیت‌های بالایی برای اجرای طرح‌های حمایتی، اجتماعی با فعالیت و همکاری ۱۸ دستگاه متولی و مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند؛ این مجتمع‌ها شامل مکانیسم‌های حقوقی و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هستند تا با جلوگیری از انجام اقدامات پراکنده و جزیره‌ای سایر دستگاه های مسئول، به حمایت از محجورین، صغار، کودکان کار، زنان و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و دختران در معرض آسیب کمک بیشتری کنند. 

مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان:

اخیرا امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به همکاری  وزارت دادگستری در راه‌اندازی مراکز جامع حمایت از اطفال و نوجوانان (مجتمع‌های شوق زندگی)گفت: در این مراکز کلیه خدمات قضایی و حقوقی مربوط به کودکان در معرض آسیب و آسیب‌دیده توسط نمایندگان دستگاه‌های مسئول ارائه می‎‌شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مجتمع‌ها نمونه کامل همکاری دولت و قوه قضاییه است. وظایف و اختیارات دستگاه‌های مسئول در حوزه کودکان در معرض آسیب و نحوه همکاری آن‌ها با یکدیگر در این مدل طراحی و مشخص شده است که اجرای آن توسط مرجع ملی حقوق کودک پیگیری خواهد شد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: پیگیری حق آموزش کودکان بازمانده از تحصیل، تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از کودکان در فضای مجازی، طراحی الگو‌های پایش آنها، طراحی نظام برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی و گزارش‌دهی حقوق کودک از طریق: تدوین شاخص‌های حقوق کودک - طراحی نشان دوست‌دار کودک از جمله برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه است.

اما خوزستان یکی از استان‌هایی است که در مرکز آن یعنی شهر اهواز، در روز چهارم اسفند سال گذشته مجتمع حمایتی و قضایی شوق زندگی با حضور دادستان کل کشور راه‌اندازی و افتتاح شده است. 

مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان:

بهناز ایزدی مدیر مجتمع شوق زندگی اهواز در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سوابق تحصیلی و مدیریتی خود برای تصدی مدیریت مجتمع شوق زندگی در استان خوزستان بیان کرد: بنده دارای مدرک کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستم و حدود چهارماهی است که در این سمت مشغول خدمت هستم.

الگوگیری از مشهد

وی با اشاره به نحوه قرار گرفتن خود در این سمت عنوان کرد: با توجه به دستور معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور مبنی بر راه اندازی مجتمع‌های شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با الگوگیری از مشهد در مراکز استان‌ها در سال ۱۴۰۲ در زمان برگزاری کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوحوانان که در تهران برگزار شده بود، موضوع را با دادستان مرکز استان خوزستان در میان گذاشتم که حسب دستور وی، بنده به عنوان مسئول شوق زندگی کار‌ها را شروع کنم. 

ایزدی تصریح کرد: با پیگیری‌های دادستان مرکز استان خوزستان و همکاری معاونت سیاسی اجتماعی استانداری و شهرداری اهواز، مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شوق زندکی اهواز در اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور دادستان کل کشور افتتاح شد.

مدیر مجتمع شوق زندگی اهواز تاکید کرد: باتوجه به نوع کار، علاقه شخصی در این مسیر بسیار موثر خواهد بود، در ضمن علاقه به کار  بنده در حوزه اطفال و نوحوانان آنهم بعد از بازدید از مجتمع شوق زندگی مشهد و دیدن کار و خدماتی که به این قشر ارائه می‌شود، انگیزه‌ بیشتری برای شروع کار پیدا کردم.  

مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان:

 کارویژه مجتمع شوق زندگی

ایزدی با اشاره به کارویژه مجتمع شوق زندگی عنوان کرد: با استقرار شعب سرپرستی و حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهاد‌های متولی سعی در تسریع خدمات به اقشار آسیب دیده به خصوص اطفال و نوجوانان و زنان شده است، با توجه به آمار قابل توجه کودکان کار و بازماتده از تحصیل همچنین برنامه عملیاتی دادستانی کل کشور از ابتدای کار درباره ساماندهی کودکان کارهمچنین اطفال و نوحوانان بازمانده از تحصیل اقدام شده است. 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تا حصول نتیجه

وی اضافه کرد: بعد از شناسایی کودکان کار، پرونده‌های آنان به‌صورت موردی بررسی می‌شود و پیگیر اقدامات اطفال و نوحوانان و خانواده آنان درباره بازگشت به تحصیل، اقدامات حمایتی، برکزاری دوره‌های فتی حرفه‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تا حصول نتیجه خواهیم بود.

برگزاری افتتاحیه اولین دوره فنی حرفه‌ای و توانمندسازی کودکان کار

مدیر مجتمع شوق زندگی اهواز گفت: افتتاحیه اولین دوره فنی حرفه‌ای و توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌های آنان نیز در محتمع برگزار شده است و انشالله بتوانیم با برگزاری این دوره‌ها قدمی درراستای توانمندسازی برای این افراد برداریم واز کودکان کار و خانواده‌های آنان، افراد ماهر و توانمند برای جامعه اسلامی عزیزمان بسازیم.

 شناسایی ۳۰ کودک کار

ایزدی تصریح کرد: با توجه به اینکه مدت زیادی از شروع به کار مجتمع نمی‌گذرد، در همین مدت کوتاه، حدود ۳۰ کودک کار شناسایی که پیگیر کار‌ها و اقدامات لازم برای آنان از طریق نمایندگان نهاد‌ها و سازمان‌های مستقر در محتمع هستیم، حدود ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده نیز در دو شعبه سرپرستی رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به نیرو‌ها و افرادی که در این مجتمع خدمات رسانی می‌کنند، گفت: علاوه بر نیرو‌های شعب سرپرستی و نمایندگان سازمات‌ها و نهاد‌های متولی، یک نفر مسئول واحد مددکاری، یک نفر مسئول دفتر و یک نفر در دبیرخانه مشغول به کار هستند.

مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان:

مدت زمان نگهداری افراد در مراکز بهزیستی

مدیر مجتمع شوق زندگی اهواز با اشاره به اینکه  مدت زمان نگهداری افراد در مراکز بهزیستی برحسب نوع پرونده و زمان بررسی آن متغیر است، گفت: آسیب‌ها شامل ۱- عوامل روانی و عاطفی، افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری ناشی از شکست‌های عاطفی، سوگ ناشی از طلاق والدین، ناکامی‌ها و. ۲- عوامل خانوادگی از قبیل بدسرپرستی، جدایی والدین، سابقه رفتار‌های پرخطر در خانواده، الگو‌ها و شیوه‌های نامناسب فرزند پروری ۳- عوامل تحصیلی، افت تحصیلی، سابقه فرار از مدرسه ۴- عوامل محیطی و اجتماعی از قبیل دوستی با افراد پرخطر، زندگی در محیط‌های پرخطر ۵- عوامل نوپدید از قبیل تاثیر پذیری از رسانه‌ها، بازی‌های مجازی و رایانه‌ای ۶- عوامل ناشی از تجربه رفتار‌های پرخطر از قبیل تجربه حداقل یک بار گرایش به رفتار‌های پرخطر باعث بروز مشکلات برای کودکان و نوجوانان می‌شود.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه بین تمام دستگاه‌های متولی حامی حقوق کودک

ایزدی با اشاره به راهکار‌های موجود در این رابطه عنوان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی واحد و راه‌اندازی سامانه یکپارچه بین تمام دستگاه‌های متولی حامی حقوق کودک، پراکندگی خدمات حمایتی توسط دستگاه‌ها و لزوم ایجاد مرجع واحد جهت ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف، سامانه یکپارچه - نظادت واحد - بانک اطلاعاتی- توجه به مسایل فرهنگی در جهت ارتباط بین خانواده و فرزندان در این راستا موثر خواهند بود. 

همکاری دیگر ارگان‌ها و نهاد‌های همکار در مجتمع شوق زندگی 

وی با اشاره به همکاری دیگر ارگان‌ها و نهاد‌های همکار در مجتمع شوق زندگی گفت: نمایندگان اداراتی از قبیل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، فراجا، ثبت احوال، اتباع، فنی و حرفه‌ای، اداره کار، شهرداری، وکلا طبق برنامه زمانبندی که برای آن‌ها ارسال شده در مجتمع جهت تسریع خدمات رسانی به اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر حضور دارند.

رضایت‌ها را در برخورد با مردم مشاهده کردیم

مدیر مجتمع شوق زندگی اهواز با اشاره به جایگاه این مجتمع در میان بزه‌دیدگان گفت: رضایت‌ها را در برخورد با مردم مشاهده کردیم و همین نکته باعث قوت قلب بنده و همکارانم برای خدمت رسانی بیشتر شده است.

مدیر مجتمع شوق زندگی خوزستان:

وی با اشاره به یکی از موارد و پرونده‌هایی که خود مستقیما با آن سروکار داشته است، افزود: اخیرا یکی از کودکان کار شناسایی شد که بازمانده از تحصیل هم بود، مددکار به بنده گفت، تاکنون هرچقدر با این نوجوان صحبت شده، تنها جواب او این است که درس نمی‌خوانم. به او گفتم شخصا با این کودک صحبت می‌کنم. بعد از چند دقیقه صحبت کردن متوجه شدم و به او گفتم، از آنجا که فاصله بین درس خواندنت افتاده و فکر می‌کنی، دیگر از درس‌ها هیچ چیز به یاد نداری، دوست نداری به مدرسه بروی؟ کودک پاسخ داد: بله. به او گفتم اگر در تابستان با کلاس‌های خصوصی کمک کنیم به درس‌های مدرسه هم برسی، آن وقت قبول می‌کنی به مدرسه برگردی؟ کودک با خوشحالی با این موضوع موافقت کرد. همین موافقت و خنده او تمامی خستگی و ناراحتی بنده و همکاران را از بین برد.

ایزدی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با همکاری بیشتر سازمان‌های متولی و موسسات مردم نهاد بتوانیم خدمات بیشتری به این اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر ارایه کنیم و به اهداف مجتمع‌های شوق زندگی در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی برسیم.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *