گزارش|

لزوم ورود وزارت ورزش به پروسه برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و جلوگیری از رفتن به دوران سرپرستی

0:36 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۷۴۹
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
لزوم ورود وزارت ورزش به پروسه برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و جلوگیری از رفتن به دوران سرپرستی
فدراسیون‌های ورزشی ایران با معضل انتخاب رئیس و طولانی شدن دوره سرپرستی و روند برگزاری مجامع انتخاباتی روبرو شده‌اند که ضرورت دارد وزیر جدید ورزش و جوانان هرچه سریع‌تر به این بروکراسی طاقت‌فرسا و این پروسه معیوب پایان بدهد.

خبرگزاری میزان - همواره و در تمام دوره‌های وزرای ورزش به موضوع برگزاری به موقع انتخابات و عدم رفتن امور فدراسیون‌ها به سرپرستی تأکید شده است و همیشه اصل بر برگزاری انتخابات قبل از پایان دوره و انتصاب سرپرست بوده است، اما در برخی مواقع شاید کم‌توجهی باعث شده امور جاری از دست‌ خارج شده و فدراسیونی وارد دوره سرپرستی شود.

هرچند مسئولان ورزش کشور تأکید دارند که سرپرست هم مانند رئیس فدراسیون اختیارات تمام و کمال دارد، اما چه کسی است که نداند این یک تعارف بیشتر نیست و نمونه‌های زیادی برای رد این ادعا وجود دارد.

چه بسیار فدراسیون‌هایی که در مسیر درستی قرار داشته‌اند، اما با وارد شدن به دوران سرپرستی از مسیر موفقیت فاصله گرفته و حتی وارد حواشی و لطمات جبران‌ناپذیری شدند.

در این دوره هم احمد دنیامالی به عنوان شخص اول ورزش کشور بار‌ها تأکید کرده پیش از اتمام دوران ریاست فدراسیون‌ها پروسه ثبت نام، احراز صلاحیت‌ها و برگزاری مجمع انجام شود تا از ورود به این دوران نکوهیده جلوگیری شود، موضوعی که نیازمند عزم جدی‌تری از سوی مدیران میانی وزارتخانه ورزش به عنوان بازوان اجرایی وزیر است.

تجربیات گذشته نشان داده که پروسه انتخاب سرپرست برای تحکیم بخشیدن به شرایط مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها در دوره‌های وزیران گذشته وزارت ورزش با مشکلات اساسی و جدی روبرو شده. شاید در ابتدا گمان می‌شد با انتخاب سرپرست برای فدراسیون‌های ورزشی، مجامع انتخاباتی با عدالت بیش‌تری برگزار شود و رئیس گذشته فدراسیون نتواند تاثیر یا دخالتی بر انتخابات آینده آن فدراسیون داشته باشد، اما هر چه زمان بیش‌تری از اجرای این شیوه گذشت، ایرادات بیش‌تری از این پروسه معیوب کشف شد و انتخابات بسیاری از فدراسیون‌ها با مشکلات عدیده روبرو شد که برخی از آن‌ها به سختی حل شد و بخش عمده‌ای از فدراسیون‌ها هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

فدراسیون‌های شطرنج، بولینگ و بیلیارد، ورزش‌های دانشگاهی و ورزش‌های روستایی عشایری، چهار فدراسیونی هستند که در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شوند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند. همچنین دوره ۴ ساله هر کدام از فدراسیون‌های اسکی، پزشکی ورزشی، بدنسازی و نجات‌غریق در دی و بهمن‌ماه سال جاری به پایان می‌رسد؛ از این چهار فدراسیون، اسکی، پزشکی ورزشی و بدنسازی امورات ثبت‌نام از داوطلبین احراز پست ریاست را پیگیری کرده‌اند و منتظر طی شدن پروسه اداری و بروکراسی سنگین آن هستند. اتفاقی که گاهی اوقات زمانی چند روزه را به چند ماه تبدیل می‌کند.

فدراسیون فوتبال نیز دوره ۴ ساله‌اش در سال جاری رو به پایان است که البته اساس‌نامه جهانی و شرایط ویژه و خاص کشوری رشته خود را دارد.

کلاف سردرگم وزارت ورزش در فدارسیون‌های تحت سرپرستی با معضل انتخاب رئیس!

 

ضرورت دارد وزارت ورزش و جوانان با حضور احمد دنیامالی وزیر جدید، هر چه سریع‌تر به اوضاع این فدراسیون‌ها رسیدگی کند و همچنین برنامه‌ریزی مناسبی برای مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی پیش از پایان سال جاری و در سال آینده داشته باشد.

همان‌طور که اشاره شد، در روند معیوب فعلی، فرض بر این بود انتخاب سرپرست موجب سلامتی و عدالت بیش‌تر مجامع انتخاباتی می‌شود، اما متأسفانه شاهد هستیم، سرپرستانی که عهده‌دار این پست می‌شوند و وظیفه آن‌ها برگزاری مجمع انتخاباتی است، بعد از مدتی حضور در فدراسیون، طعم شیرین سکانداری یک رشته زیر زبانشان مزه می‌کند و خود در اندیشه کاندیداتوری و حضور در سکان ریاست وارد عمل می‌شوند!

حتی آن‌هایی که به این اندیشه ورود نمی‌کنند، پس از سپری کردن دوره‌ای پر از حاشیه و جنجال، برای تسویه حساب با برخی افراد یا وارد کردن نظرات و سلایق شخصی یا حتی منافع فردی و جمعی، به دنبال حمایت از کاندیداهای خاص و مورد نظر خود می‌روند که عدالت مجامع انتخاباتی زیرِ سوال می‌رود.

به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه باید به این پروسه معیوب پایان داده شود و طبق روال قانونی پیش از پایان دوره ۴ ساله هر رئیس، بدون نیاز به اقدام جهت انتخاب سرپرست، پروسه برگزاری مجامع انتخاباتی به قید فوریت انجام شود تا فدراسیون‌های ورزشی اسیر دوره‌های طولانی مدت سرپرستی نشوند و با کوتاه کردن فاصله ثبت‌نام، احراز صلاحیت و برگزاری مجمع و حذف بروکراسی زاید اداری به موقع صاحب رئیس شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *