رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی شهید محلاتی بازدید کرد

21:11 - 26 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۴۹۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی شهید محلاتی بازدید کرد
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در مجتمع قضایی شهید محلاتی حضور یافت و به گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با همکاران پرداخت.

خبرگزاری میزان – رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه بازدید‌های میدانی و ملاقات‌های مردمی مستمر در مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ در مجتمع قضایی شهید محلاتی حضور یافت و ضمن دیدار و گفت‌وگوی چهره به چهره با همکاران در جریان آخرین تلاش‌های آنان قرار گرفت.

رئیس کل محاکم تهران در جمع قضات مجتمع قضایی شهید محلاتی ضمن قدردانی از زحمات مدیریت و همکاران قضایی و اداری، وضعیت عملکرد کمی و کیفی این مجتمع را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از معیار‌های ارزیابی عملکرد مدیریت، پاسخگویی و تکریم مراجعین می‌باشد.
 
وی افزود: شاخص‌های عملکردی حکایت از این دارد که پرسنل قضایی و اداری صادقانه و دلسوزانه زحمت می‌کشند و وضعیت مطلوبی را در این مجتمع رقم زده اند. 

رئیس کل محاکم تهران در ادامه با اشاره به تسریع در رسیدگی به دعوای اعسار در محاکم، گفت: در حال حاضر میانگین رسیدگی به این دعاوی از میانگین استاندارد بیشتر است در حالی که با وجود سامانه هوشمند استعلام مالی (سهام) می‌شود میانگین وقت دهی و رسیدگی به این نوع پرونده‌ها را به نحو مطلوب کاهش داد.

قربانی، اظهار کرد: با وجود سامانه هوشمند اطلاعات مالی باید دادخواست مدعی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و محکوم به در کمترین مدت زمان توسط دفتر شعبه استعلام و وضعیت مالی شخص ضمیمه پرونده شود تا در روز رسیدگی و در کمترین زمان مقام قضایی بتواند تصمیم لازم اتخاذ کند. این امر میانگین اوقات رسیدگی را کاهش می‌دهد و قطعاً بر نرخ رسیدگی مجموعه هم تاثیر دارد. 

رئیس کل محاکم تهران، افزود: به مقررات مربوط به اعسار از پرداخت محکوم به در عمل کمتر توجه شده است، درحالی که اگر از ظرفیت قانونی استفاده شود محکومین مالی به لحاظ تعذر در پرداخت و ناتوانی مالی در حبس هستند آزاد خواهند شد.

رئیس کل محاکم تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به استفاده بیشتر از ظرفیت نهاد‌های ارفاقی با تاکید بر جایگزین‌های حبس گفت: باید از ظرفیت قانونی نهاد‌های ارفاقی مثل، آزادی مشروط، مجازات‌های جایگزین حبس، پابند الکترونیک، توبه، تعلیق، تعویق و .. در جهت کاهش جمعیت کیفری بیشتر استفاده شود. این نوع اقدامات با هدف کاهش مجازات ها، اصلاح و بازپروری مجرمان و تسهیل بازگشت مجرمان به جامعه تدوین شده و نقش مهمی در تحقق عدالت ترمیمی و انسانی کردن نظام کیفری دارد. 

قربانی در ادامه به برخی از کار‌های مهم ستاد محاکم در راستای سند تحول و تعالی در مجتمع‌های قضایی تهران پرداخت و بیان داشت: یکی از کار‌های مهم و در اولویت ستاد محاکم که برنامه‌ریزی شده است و مستمراً در حال پیگیری و اجرای مطلوب آن هستیم تشکیل کمیته‌های هشت گانه سند تحول قضایی تحت عنوان کمیته نظارت بر پرونده‌های معوق و مسن، کمیته نظارت بر شعب نامتعارف، کمیته نظارت بر کارشناسان، کمیته نظارت بر تسهیل اجرای احکام مدنی، کمیته نظارت بر دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قضایی، کمیته بازشماری پرونده‌ها و کمیته اتقان آرا است که می‌تواند منجر به کاهش اطاله دادرسی و رفع چالش‌ها بصورت نظام‌مند و گروهی شود. باید نتیجه فعالیت و کار‌های انجام شده در ارتباط با اهداف عملیاتی سند تحول در مجتمع‌های قضایی بصورت مستمر و هدفمند در دستور کار مدیران و سرپرستان واحد‌های قضایی محاکم باشد.

رئیس کل محاکم تهران در این نشست با اشاره به بحث مغایرت آماری و آثار آن گفت: باید توجه داشت که این مسئله می‌تواند تاثیرات منفی زیادی در عملکرد واحد‌های قضایی دارد. مغایرت آماری اعتماد عمومی را کاهش و بهره وری سیستم قضایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تصمیم‌گیری‌های نادرست و تحمیل هزینه‌های اضافی خواهد شد، لذا باید با تدبیر، نظارت و برنامه ریزی بیشتر شباهت‌ها و مغایرت‌های آماری را شناسایی و اصلاح کنیم.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به ضرورت توجه ویژه به اتقان آرا گفت: آرا قضایی هرچه از دقت و استحکام و قاطعیت و استدلال لازم برخوردار باشد، عدالت قضایی را تضمین می‌کند و از همه مهم‌تر باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود، پذیرش آرا برای اصحاب پرونده راحت‌تر خواهد بود و قطعاً اگر رای از اتقان لازم یرخودار باشد اصحاب پرونده پذیرش آن را دارند. در ننتیجه از اعتراض و تجدید نظرخواهی کاسته خواهد شد.

قربانی، بیان کرد: اگر رای قضایی از استحکام بیشتری برخوردار باشد نسبت به یک موضوع واحد رویه‌ی قضایی واحد در محاکم شکل می‌گیرد که این رویه واحد، چون برای اصحاب پرونده قابل پیش بینی است قطعا باعث کاهش ورودی پرونده و آگاهی سازی عمومی خواهد شد. با جلسات و نشست‌های قضایی و آموزشی و روحیه مشورت پذیری که همکاران خواهند داشت می‌توان وضعیت اتقان آرا و وحدت رویه، نسبت به موضوعات واحد را تقویت کرد.

دیدار‌های مردمی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به اشکال مختلفی از جمله، ملاقات‌های مردمی و میز‌های خدمت هفتگی، بازدید‌های میدانی از مجتمع‌های قضایی و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با همکاران و مراجعان مردمی، دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان در دفتر کار خود، حضور در مساجد و گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با مردم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *