همایش بزرگداشت روز مهندس نقشه‌بردار با حضور مسئولان سازمان ثبت اسناد برگزار شد

16:09 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۶۴۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
همایش بزرگداشت روز مهندس نقشه‌بردار با حضور مسئولان سازمان ثبت اسناد برگزار شد
مدیرکل اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروزه جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در نظام برنامه‌ریزی و پیشرفت کشور‌ها بر کسی پوشیده نیست به نحوی که طی سالیان اخیر آگاهی از ظرفیت اطلاعات مکانی به سطحی از بلوغ رسیده که در اهداف کلان و سیاست‌های کلی متعددی شاهد اشاره صریح یا ضمنی به آن هستیم.

خبرگزاری میزان- اولین همایش بزرگداشت روز مهندس نقشه بردار امروز چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد، محمد علی فلاح مدیرکل اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس و نائب رئیس جامعه نقشه‌برداران و اعضای جامعه نقشه برداران، اساتید دانشگاه برگزار شد.

محمد علی فلاح مدیرکل اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش ضمن گرامی‌داشت یاد  و خاطره  دانشمند  فرهیخته و شهید ابوریحان بیرونی اظهار کرد:  همایش امروز به منظور بیان اهمیت و تبیین نقش و جایگاه نقشه به عنوان زیربنای فعالیت حدنگاری یا به تعبیری ظرف جمع آوری و پردازش سایر اطلاعات مکانی و حتی حقوقی و نیز نقش آن در تثبیت کیفی  و  شفافیت مالکیت‌ها، جلوگیری از تعارضات ملکی، تحقق اهداف قانون‌گذار ذیل اسناد و  قوانین بالادستی و پشتیبان در راستای تحقق ۱۰۰ در صدی فعالیت حدنگاری (کاداستر) موضوع بند سوم از فراز بیست و ششم سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، از سویی بیان اهداف و برنامه‌های آتی سازمان در زمینه چگونگی بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های حادث و مصوب از جمله ظرفیت قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول که در حال حاضر ابلاغ و همگان ملزم به اجرای آن هستیم و نیز تبیین چگونگی و اهداف کارشناسی بر خط اراضی و املاک کشور با هدف کاهش هزینه‌های مترتب  و  زمان دادرسی با استفاده از مدل‌های سه بعدی با نیت ترسیم افقی برای ارائه خدمات متقن، شفاف، ماندگار و کم هزینه و بی منت به مردم به عنوان، ولی نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور کارشناسان و نقشه برداران خدوم سراسر کشور برگزار شده است.

وی افزود: امروزه جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در نظام برنامه‌ریزی و پیشرفت کشور‌ها بر کسی پوشیده نیست به نحوی که طی سالیان اخیر آگاهی از ظرفیت اطلاعات مکانی به سطحی از بلوغ رسیده که در اهداف کلان و سیاست‌های کلی متعددی شاهد اشاره صریح یا ضمنی به آن هستیم. از سویی زمین از حیث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارای ابعاد گوناگونی ست، در واقع شالوده همه فعالیت‌های انسانی ما فضایی است که در آن زندگی می‌کنیم و مبنایی است برای تولید و یقیناً کالایی برای ایجاد ثروت از طریق سرمایه گذاری بر روی آن، که اکثر مردم جهان همیشه خواهان مالکیت آن هستند.

مدیرکل اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: متولیان امر ارزش‌گذاری زمین مدعی سه عامل مهم در تعیین ارزش آن هستند و آن‌ها هم عبارتند از موقعیت، موقعیت و  باز هم موقعیت است. همه ما در قدم اول متوجه ارزش زیرساختی و حیاتی نقشه یا همان تعیین، برداشت دقیق و ترسیم  واقعیت محدوده  و بروز املاک و اراضی در کشور باشیم. در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های  اینترنت اشیا، خدمات مکانی، شبکه‌های حسگر، کلان داده‌های مکانی، شهر هوشمند، تعیین موقعیت ماهواره‌ای، پردازش تصاویر زمینی، هوایی و ماهواره‌ای و سامانه‌های هوشمند مکانی بوده‌ایم که به شکل اساسی تعامل مردم را با یکدیگر و یا محیط پیرامونی ان‌ها در فضای فیزیکی و رقومی دچار تغییرات بنیادین کرده است.

فلاح بیان کرد: امروزه علم نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی بعنوان علمی که قابلیت‌های گسترده‌ای را در عصر هوش مصنوعی برای ارائه خدمات مکانی با کیفیت به بشریت فراهم کرده است که نه تنها به عنوان یک علم نظری، بلکه به عنوان جز لاینفک زندگی روزمره در مکان یابی و ارائه خدمات هوشمند که مجموعه‌ای از علوم و فناوری‌های تعیین موقعیت، استخراج اطلاعات مکانی از تصاویر زمینی، هوایی و ماهواره‌ای در فتوگرامتری و سنجش از دور، کمک به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و آگاهی مکانی در محیط‌های مختلف، نمایش و تجسم نقشه و اطلاعات مکانی در کارتوگرافی، تلفیق، مدلسازی، تحلیل، مدیریت و کاربرد اطلاعات و خدمات مکانی در سیستم‌های اطلاعات مکانی، متعاقب و مهمتر مدیریت بهینه اراضی و املاک، اهمیت این علم را به عنوان محور اساسی در توسعه پایدار زیست محیطی و اقتصادی هدفمند و هوشمند مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه علوم نقشه‌برداری و کاداستر و لزوم افزایش کیفیت و دقت در برداشت‌ها و محاسبات و نیز ظهور فن‌آوری‌های سنجش از دور به منظور ارزیابی سریع محیط جغرافیایی در کنار فزونی ارزش ملک و زمین در دنیا، ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری، حفظ و ایجاد اشتغال و به طریق اولی توسعه موزون و هماهنگ بخش‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی در بستر کاداستر از سویی عنایت به رسالت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور ثبت، بروزرسانی و شفافیت مالکیت‌ها در کنار اعتبار بخشی به اسناد به عنوان غایت اهداف تشکیل سازمان، قانون گذار در سال ۹۳ اقدام به تصویب قانون جامع حدنگار کرده که بر اساس ماده (۲) آن  سازمان  به عنوان  متولی اجرای حدنگاری در کشور تعیین شده است.

محمد علی فلاح مدیرکل اداره کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: تمام این موارد با حضور  میدانی، عالمانه و فعال  شما نقشه‌بردار و  با  تهیه نقشه‌های بروز مورد نیاز کشور، صد البته با همراهی نمایندگان واحد‌های ثبتی به منظور تعیین دقیق محل مورد نظر برای تحقق امر برداشت و یا به تعبیری تحقق صحت نقشه  ترسیمی، عملیاتی و به منصه ظهور خواهد رسید.

وی افزود: در این همایش، همکاران ما در سراسر کشور با مشورت و همراهی مستمر اساتید برجسته دانشگاهی از دانشگاه‌های بنام از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و سایر دانشگاه‌های معتبر کشور، بالغ بر هشتاد مقاله در زمینه‌های مختلف علوم نقشه برداری و حتی علوم مرتبط با آن تهیه کردند از این تعداد، ده مقاله برتر  توسط تیم منتخب داوری انتخاب شدند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش اظهار کرد: در حوزه املاک سه رکن اصلی حقوقی، فناوری و نقشه برداری وجود دارد تا یک کار ثبتی در حوزه املاک اتفاق بیافتد این سه رکن مجموعاً تشکیل دهنده حوزه معاونت املاک است. اگر به سابقه این سه رکن در سازمان ثبت به ویژه در حوزه املاک نگاهی بیاندازید متوجه می‌شود که در حوزه حقوقی همکاران سازمان ثبت از یک غنای خاصی برخوردارند.

وی افزود: رکن اول تقریباً از گذشته پررنگ بوده و در حال حاضر نیز همان وضعیت برقرار است. بحث فناوری در حوزه املاک مانند رکن اول نبوده و درحال حاضر نیز متأسفانه به این کیفیت نیست، حداقل در مقایسه با سایر بخش‌های سازمانی مانند بحث اسناد، ثبت شرکت‌ها و اجرا از آن میزان تکنولوژی و فناوری برخوردار نیست. قسمت عمده عملیات حوزه املاک را کماکان به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در بخشی که بحث ترسیم نقشه و صدور سند مالکیت است بحث فناوری استفاده می‌شود. نقص زیرساخت لازم در حوزه املاک نمایانگر بود 
و با توجه به قانون جامع حدنگار و تکلیف سنگیتی که ماده ۲ و ۳ این قانون به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشته شده نیازمند یکسری زیرساخت‌های لازم بود چرا که سوابق ثبتی به ویژه تحدید حدود‌هایی که مشخص کننده حد فاصل هر ملک هستند غالباً مربوط به دهه اول اجرای قانون ثبت است در آن زمان عوارضی که در تحدید حدود‌ها تعریف شده عموما به عوارض طبیعی مربوط بوده که در حال حاضر آثاری از آن‌ها نیست و برای پیدا کردن آن عوارض نیازمند ابراز و زیرساخت‌هایی از جمله تصاویر دهه ۴۰ بودیم و خود تصاویر دهه ۴۰ پوششی کشور هم به تنهایی کافی نبودند.

کشاوز گفت: بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصاویر دهه ۴۰ را از سازمان نقشه برداری، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح تهیه کرد و با انعقاد قرارداد‌هایی با شرکت‌ها این نقشه‌ها را ارتو کردیم. با توجه به سنواتی که سند صادر شده بود صرفاً دهه ۴۰ کافی نبود بلکه داشتن تصاویر دهه ۵۰ و حتی تصاویر روز هم مورد نیاز بود.

سعادت سرشت هیئت علمی دانشگاه تهران در این همایش درباره انقلاب صنعتی چهارم و مهندسین نقشه برداری بازار جهانی اطلاعات مکانی و شهر سه بعدی مطالبی را ارائه داد و گفت: فناوری‌های ۱۴ و مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی شامل پرینت سه بعدی، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، رباتیک، تحلیل داده انبوه، بلاکچین، سرویس‌های ابری، تعادل ربات- انسان، امنیت سایبری، پهپاد، تعیین موقعیت و ناوبری، اینترنت چیزها، فناوری موبایل، فناوری نانو، RFID، حسگر‌های زیستی و شبیه سازی است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه به کارگیری اطلاعات مکانی موفق باشیم باید بستر به اشتراک گذاری داده‌ها در کنار استاندارد‌هایی که در واقع داریم و برنامه‌ریزی‌هایی که باید در این حوزه انجام شود داشته باشیم. بستر به اشتراک گذاری داده میان تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و مردم تو سطوح مختلف باید استفاده شود و یک کار فرهنگی است از طرفی باید میان توده‌های مردم فرهنگ سازی نحوه به‌کارگیری اطلاعات مکانی انجام شود تا مردم اطلاعات مکانی به روز را درخواست کنند و مهندسان نقشه بردار آن‌ها را ایجاد و در اختیار مردم قرار دهند هدف کلی نیز توسعه کشور و رفاه بیشتر مردم است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *