تاکید رئیس دیوان عالی کشور بر توقف اجرای حکم در راستای ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری

14:28 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۷۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تاکید رئیس دیوان عالی کشور بر توقف اجرای حکم در راستای ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری
رئیس دیوان عالی کشور گفت: در راستای اجرای تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری و صدور دستور توقف اجرای حکم، درخواست‌های اعاده دادرسی ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری که شامل مجازات‌های برگشت ناپذیر است، در دبیرخانه دیوان عالی کشور خارج از نوبت ثبت و بدون فوت وقت جهت رسیدگی خارج از نوبت به شعب دیوان عالی کشور ارجاع شود.

خبرگزاری میزان-حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری صبح امروز ۱۷ شهریور ماه در ابتدای جلسه شورای معاونین با گرامیداشت یاد و خاطره شهداء مظلوم ۱۷ شهریورماه سال ۵۷ اظهارکرد: همه ما کارگزارن جمهوری اسلامی در مقابل خون شهیدان والامقام مسئول هستیم و باید با خدمت‌رسانی صادقانه و بی منّت به مردم عزیزمان، شکرگزار نعمت نظام الهی و رهبری حکیم آن باشیم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به دعای امیرالمومنین علی (ع) در زمان حرکت به سمت صفین جهت مبارزه با فتنه معاویه اظهارداشتند: مولی الموحدین علی (ع) در خطبه ۱۷۱ نهج البلاغه می‌فرمایند: اللَّهُمَّ رَبَّ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ... وَ إِنْ أَظْهَرْتَهُمْ عَلَیْنَا فَارْزُقْنَا الشَّهَادَةَ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الْفِتْنَةِ.

بار خدایا، پروردگارا ... اگر ما را بر دشمنان پیروز گردانیدى، از جور و ستم دور دار و در راه حق استوار و پاى بر جا قرار ده و اگر دشمن را بر ما پیروزى دادى، شهادت را نصیب ما کن و ما را از فتنه‌ها در امان دار. از این فرمایش و نیایش حضرت استفاده می‌کنیم که وقتی در مقابله با جریان باطل و فاسد پیروزی حاصل شد و قدرت را بدست گرفتیم مبادا از قدرت و امکانات بدست آمده سوء استفاده کنیم و از مسیر حق و عدالت خارج شویم و از سوی دیگر چنانچه دشمن غلبه کرد اولاً در راه مقابله با باطل تا مرز شهادت باید پیش رفت و به بزرگترین منزلت انسانی دست یافت و با مراقبت، به وادی فتنه گرفتار نشویم؛ و از حوادث پس از پیروزی انقلاب و فراز و نشیب‌ها عبرت بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه افزود: در راستای تحول در دیوان عالی کشور و در جهت اجرای دقیق تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، تقاضا‌های اعاده دادرسی ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری با موضوع مجازات‌های برگشت ناپذیر (مجازات‌های سالب حیات، مجازات‌های بدنی، قلع و قمع) در دبیرخانه دیوان عالی کشور خارج از نوبت ثبت و بدون فوت وقت جهت رسیدگی خارج از نوبت به شعب دیوان عالی کشور ارجاع گردد و معاون قضایی در امر ارجاع عنایت لازم را در این خصوص داشته باشند.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: البته در این خصوص رأی وحدت رویه شماره ۷۴۲ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ نیز قبلاً صادر شده و این نشان از اهمیت حرمت دماء مسلمین و رعایت حدودالله دارد که باید مورد اهتمام جدی باشد و رأی وحدت رویه فوق الذکر برای شعب دیوان عالی کشور لازم الاتباع است.

در ادامه جلسه رئیس دفتر و معاونین دیوان عالی کشور به ارائه گزارش از مجموعه‌های تحت مدیریت خود پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *