گفت‌وگو با بانوی قاضی جوان و مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان؛ مدیریت با حس مادرانه

8:00 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۷۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
گفت‌وگو با بانوی قاضی جوان و مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان؛ مدیریت با حس مادرانه
مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان با اشاره به علاقه وافری که به کودکان و رفع مشکلات آن‌ها دارد، گفت: شوق و علاقه زیاد بنده به خاطر درک احساس مادرانه است که تمایل به حامی بودنم را نسبت به کودکان به شدت افزایش داده است.

خبرگزاری میزان- از آنجایی که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و کودکان از برنامه‌های اولویت‌دار و مهم قوه قضاییه است که در برنامه‌های ابلاغی به دادگستری استان‌ها نیز به طور پررنگ و ویژه به آن پرداخته می‌شود، افتتاح مجتمع‌های شوق زندگی، بطور جد در دستورکار دادگستری‌های کل کشور قرار گرفته است.

 البته نباید فراموش کنیم که مجتمع‌های شوق زندگی برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیری همچون کودکان کار و خیابان همچنین خانواده‌های بی سرپرست و بدسرپرست هستند که با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان‌های مختلف کشور، دادستانی‌ها، ادارات بهزیستی و کمیته امداد راه اندازی و آغاز بکار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی مجتمع‌های شوق زندگی

گفت‌وگو با خانم قاضی که مجتمع‌های شوق زندگی با ایده او تاسیس شد/ خالی شدن شیرخوارگاه علی اصغر مشهد

مجتمع شوق زندگی

حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور ۴ اسفند سال گذشته، در مراسم افتتاح مرکز شوق زندگی اهواز گفت: دستگاه قضایی که از برکات نظام جمهوری اسلامی است، به‌رغم مستقل بودن از سایر قوا، بر اساس تکالیفی که درباره پیشگیری از جرایم، تخلفات و آسیب‌های اجتماعی دارد، برنامه‌ها و اقداماتی را در این راستا در دستور کار قرار داده و به مرحله اجرا درآورده است که یکی از آن‌ها تاسیس مجتمع‌های شوق زندگی است. 

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان بدسرپرست، بی‌سرپرست، در معرض آسیب و سوءاستفاده از سوی برخی افراد مانند تکدی‌گری و زباله‌گردی، از گروه‌های هدف این مجتمع هستند که همزمان مورد حمایت قضایی و سایر نهاد‌های حمایتی همکار قرار می‌گیرند. 

حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد با قدردانی از همکاری دستگاه‌های اجرایی استان با دادسرای مرکز این استان در راه‌اندازی مجمتع قضایی شوق زندگی، گفت: دنیا باید امروز از این حمایت‌های همدلانه نظام جمهوری اسلامی از کودکان الگو بگیرد.

مجتمع شوق زندگی

اما از دیگر مسئولانی که بخاطر قرار داشتن مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در زیر مجموعه مدیریتی آن درگیر راه اندازی مجتمع‌های شوق زندگی است، امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری است که اخیرا در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به همکاری وزارت دادگستری در راه‌اندازی مراکز جامع حمایت از اطفال و نوجوانان (مجتمع‌های شوق زندگی) گفت: در این مراکز کلیه خدمات قضایی و حقوقی مربوط به کودکان در معرض آسیب و آسیب‌دیده توسط نمایندگان دستگاه‌های مسئول ارائه می‎‌شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مجتمع‌ها نمونه کامل همکاری دولت و قوه قضاییه است. وظایف و اختیارات دستگاه‌های مسئول در حوزه کودکان در معرض آسیب و نحوه همکاری آن‌ها با یکدیگر در این مدل طراحی و مشخص شده است که اجرای آن توسط مرجع ملی حقوق کودک پیگیری خواهد شد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: پیگیری حق آموزش کودکان بازمانده از تحصیل، تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از کودکان در فضای مجازی، طراحی الگو‌های پایش آنها، طراحی نظام برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی و گزارش‌دهی حقوق کودک از طریق: تدوین شاخص‌های حقوق کودک - طراحی نشان دوست‌دار کودک از جمله برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه است.

 بیشتر بخوانید: 

مجتمع‌های شوق زندگی، اقدام نوآورانه و تحولی عدلیه در جهت حمایت از کودکان

 

مجتمع شوق زندگی

آغاز فعالیت رسمی مجتمع شوق زندگی استان گلستان از بهمن سال گذشته

گلستان جزو استان‌هایی است که اخیرا، مجتمع شوق زندگی در آن با حمایت دادگستری راه اندازی شده است و مدیر این مجموعه یک خانم قاضی جوان است که از قضا همسر او نیز از قضات جوان، فعال و پیشرو در دادگستری این استان است.

نیلوفر حکیمی، معاون دادستان دادسرای مرکز استان گلستان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سوابق تحصیلی خود بیان کرد: در مقطع کارشناسی رشته حقوق دانشگاه گیلان وکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه مفید قم و درحال حاضر در مرحله رساله دکتری حقوق جزا و جرم شناسی هستم. از سال ۹۲ وارد دوره کارآموزی قضایی در شهر قم شده و از سال ۹۳ رسما با سمت دادیاری در دادسرای عمومی و انقلاب گرگان شروع به کار کردم.

مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان با بیان اینکه مجتمع قضایی شوق زندگی در استان گلستان در آبان سال ۱۴۰۲ به صورت غیررسمی شروع به کار کرد، گفت: این مجتمع در بهمن ماه به صورت رسمی با حضور تمامی مسئولین و فعالین حوزه اجتماعی افتتاح شد.

مجتمع شوق زندگی

مهم‌ترین اهداف مجتمع‌های قضایی شوق زندگی

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اهداف مجتمع‌های قضایی شوق زندگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق شناسایی و پیشگیری است، عنوان کرد: بنابراین در این مجتمع‌ها از اهرم‌های نظارت و آموزش توام با ظرفیت اجرا بهره گرفته می‌شود. پایه و اساس این ایده برمبنای سیاست جنایی مشارکتی بنا شده است.

مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی صرفنظر از نوع آن به عنوان یک پدیده چند بعدی هستند که مقابله با آن‌ها جز با تجمیع ظرفیت‌های متعدد امکان پذیر نیست؛ بنابراین صرفا با برخورد قضایی و قهری نمی‌توان بازخورد بازدارندگی را مشاهده کرد لذا دستگاه قضایی باتوجه به این مهم در پی تاسیس این مجتمع‌ها گامی مهم در راستای اجرایی کردن رسالت خطیر خود مبنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن برداشته است.

حوزه‌های ورود به موضوع آسیب‌های اجتماعی متعدد هستند

حکیمی با بیان اینکه حوزه‌های ورود به موضوع آسیب‌های اجتماعی متعدد هستند، گفت: از حوزه پیگیری امورات ایتام تا تسریع در روند فرزندخواندگی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست همچنین کودک آزاری‌ها و بازماندگی از تحصیل و موضوع کودکان کار و نیز موضوعاتی حول محور پیگیری ساماندهی‌های زنان بدسرپرست و بی سرپرست دارای فرزند و خشونت‌های خانگی و موضوعاتی از این قبیل را دربر می‌گیرد.

وی درباره روند انتخاب خود به عنوان مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان گفت: شاید انتخاب بنده از این رو بوده که در اوایل سابقه دادیاری، مدتی دادیار سرپرستی بوده‌ام و چندین سال هم دادیار پیشگیری از وقوع جرم بوده و همچنین از سال ۱۴۰۰ باحفظ سمت دادیار اظهارنظر و پیشگیری از وقوع جرم، دادیار ویژه حمایت از اطفال برای اجرای قانون حمایت از اطفال ونوجوانان مصوب ۱۳۹۹ نیز بوده‌ام.

بیشتر بخوانید: 

۹ کودک معلول با کمک مجتمع شوق زندگی مشهد صاحب خانواده شدند

آیین افتتاح مجتمع ویژه حمایت از اطفال و نوجوانان

 

مجتمع شوق زندگی

مدیر مجتمع شوق زندگی با اشاره به علاقه وافری که به کودکان و رفع مشکلات آن‌ها دارد، اظهار کرد: شوق و علاقه زیاد بنده به خاطر درک احساس مادرانه است که تمایل به حامی بودنم را نسبت به کودکان به شدت افزایش داده است.

وی با اشاره به چالش، خلا و ناهماهنگی‌های همیشگی که در مسیر تمام کار‌ها وجود دارد، افزود: در همایشی که با حضور بانوان منتخب مجتمع‌های شوق زندگی کشور در مشهد برگزار شد، با این ویژگی مشترک در بین همه بانوان مواجه شدم که همگی آن‌ها دارای روحیه‌ای دلیر و نگاهی امیدوارانه بودند تا بتوانند در این اهداف گامی محکم بردارند.

برنامه‌های مجتمع قضایی شوق زندگی بانگاه محله محور تنظیم می‌شود

حکیمی با بیان اینکه برنامه‌های مجتمع قضایی شوق زندگی در استان گلستان بانگاه محله محور تنظیم می‌شود، عنوان کرد: ابتدا در باب شناسایی آسیب‌های اجتماعی هر محله به تفکیک گام برمی‌داریم و بعد از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف نیز برای کاهش آسیب‌های هر محله به تفکیک استفاده می‌کنیم.

مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان با اشاره به اینکه در باب شناسایی آسیب‌های حوزه اطفال و نوجوانان با تمامی دستگاه‌ها ارتباط داریم، گفت: مدارس، مراکز بهداشت، بهزیستی و کمیته امداد مهمترین ارگان‌هایی هستند که به ما در باب شناسایی موارد کودک ازاری و اسیب‌های آن کمک می‌کنند.

چالش مهم در شناسایی موارد مخاطره آمیز

وی با بیان اینکه چالش مهمی که در پی شناسایی موارد مخاطره آمیز با آن مواجه هستم، بحث یاس و ناامیدی و افسردگی فرزندانی است که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: این اختلالات روانی در اطفال و نوجوانان زندگی آینده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مجتمع شوق زندگی

یک مورد خاص

مدیر مجتمع شوق زندگی استان گلستان عنوان کرد: در بین تمام مواردی کودک آزاری که تاکنون داشتیم، یک مورد خیلی ذهنم را درگیر کرده است. در این مورد، مادری که اضطراب بالایی در رفتار داشت و به علت تمایلات سرکوب شده خود فشار زیادی بر فرزندش که۷ساله بوده و دچار بیش فعالی بوده وارد می‌کرد، در حدی که منتهی به تنبیه بدنی فرزندش می‌شد و اسم این رفتار را دلسوزی برای پیشرفت تحصیلی فرزندش می‌گذاشت که با ورود ما، مادر به طی کردن جلسات مشاوره الزام شد و کودک نیز تحت مشاوره تخصصی قرار گرفت.

هدف اصلی مجتمع شوق زندگی ایجاد وحدت رویه بین تمامی ادارات و سازمان‌هاست

حکیمی با بیان اینکه هدف اصلی مجتمع شوق زندگی ایجاد یک وحدت رویه بین تمامی ادارات و سازمان‌ها با محوریت مجتمع است، اظهار کرد: از دستگاه‌ها وارگان‌ها انتظار می‌رود، میزان همکاری خود را در این گام نوین بالا ببرند و در برنامه ریزی‌های خود حتما سیاست مشارکتی را جهت پرهیز از هرگونه موازی کاری وهمچنین جهت تلاش در پوشش قرار دادن خلا‌های ارگان‌های دیگر اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از مجتمع شوق زندگی مشهد بازدید کرد

وی با تاکید بر اینکه در کل هر نوع ابداعی در ابتدای امر موافقین و مخالفینی دارد، گفت: از انجاکه طرح شوق زندگی ابداعی است، طبعا می‌توانند ایراداتی داشته باشد که گام به گام در مرحله اجرا ایرادات شناسایی وحذف خواهند شد لکن این دلیل نمی‌شود که اصل و ماهیت طرح مورد انتقاد یا حتی انحراف به شکلی دیگری قرار بگیرد بلکه این طرح به همان شکل ماهیتی خود که الگوی موفق آن در مشهد قابل مشاهده همگان بوده با اندکی تغییرات بر اساس بومی سازی هر منطقه قابلیت اجرا به شکل موفقیت آمیز راخواهد داشت.

حکیمی در پایان خاطر نشان کرد: هرچقدر ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات و مردم در این طرح نقش آفرینی دلسوزانه تری داشته باشند امکان خروجی موفقیت آمیزتری خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *