گفت‌وگو|

ادب حر شرط نجات او بود/ تصمیم‌گیری درست در بزنگاه تاریخ سرنوشت‌ساز است

7:00 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۳۲۱
ادب حر شرط نجات او بود/ تصمیم‌گیری درست در بزنگاه تاریخ سرنوشت‌ساز است
یک کارشناس علوم قرآنی، ادب حر در برابر حضرت فاطمه زهرا (س) را رمز و شرط نجات او دانست و الگوبرداری از شهدای واقعه کربلا را در بزنگاه‌های تاریخی، مهم خواند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد یوسفی علی‌تبار در گفت‌وگو با میزان درباره روز چهارم ماه محرم و نامگذاری این روز با عنوان روضه حر گفت: اطلاعات چندانی درباره حر بن یزید ریاحی ثبت نشده است، اما آنچه از حضورش در واقعه کربلا برمی‌آید نشان می‌دهد که وی چندین خصلت نیکو داشته که سبب نجات او از میان جبهه کفر شده است.


وی به رویکرد حر اشاره کرد و افزود: وقتی شخصیت‌های همراه سپاه امام حسین (ع) در واقعه کربلا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و آن را از دیدگاه جهان شناسی رصد می‌کنیم به این سوال برخورد می‌کنیم؛ که ما چگونه تصمیم می‌گیریم؟ یا چگونه می‌توان تصمیم درست اتخاذ کرد؟ علم معتقد است انسان‌ها تصمیمات خود را برمبنای هوش هیجانی و یا منطق اتخاذ می‌کند. اما اینکه در لحظه‌های سخت چگونه از هوش منطقی بهره ببریم و یا هوش هیجانی را تحت کنترل قرار دهیم مهم است. اینکه حر در لحظه بزنگاه زندگی چگونه یک تصمیم اساسی گرفت و با لشکر امام حسین (ع) همراه شد قابل توجه است.


علی تبار زندگی و جایگاه حر را مورد بررسی قرار داد و افزود: حر بن یزید ریاحی، فردی بود که در نظام طوایفی آن روزگار از شهر کوفه برخاسته بود، اما اینکه چگونه در قیام کربلا توانست بر عواطف فائق بیاید و منافع دنیوی را کنار بزند نکته‌ای مهم و قابل تامل برای همگان است. با نگاهی به روایت‌ها و زندگی حر مشحخص است که عملکرد خاصی در طول زندگی نداشته و یک تصمیم در بزنگاه زندگیش و مسیر حرکت او را متحول کرده و تغییرداده است.


وی به مقایسه برخی از افراد برجسته در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: افرادی بسیاری در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشتند که همانند حر از ویژگی آزادگی برخوردار بودند، آنان در ابتدا گام‌های اشتباهی را برداشته و تمایل به به سوی استبداد و نظام ظلم سلطه داشتند، اما در نهایت توبه کرده و مسیر درست و رو سعادت را انتخاب کردند و با انقلاب همراه شدند. شاید بتوان‌گفت، صفت سخاوت در نهاد این افراد است که به عنوان ویژگی اثر گذار، سبب شده تا در بزنگاه زندگی مسیر درست را انتخاب کنند.


این کارشناس علوم قرآنی به ویژگی برتر دیگر حر پرداخت و اظهارکرد: نکته ستودنی دیگر حر ادب و احترام او در مقابل حضرت فاطمه زهرا (س) است. او هنگامی که در مقابل دشمن خود و جبهه مقابل ایستاد، هرگز ادب خود را از دست نداد، بنابراین ادب شرط نجات او شد نکته‌ای که امروز متاسفانه در جامعه با بی‌توجهی با آن برخورد می‌شود.


علی تبار در مورد واقعه کربلا تاکید کرد: اگر قرار است واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن تامل داشته باشیم، در کنار بحث عرفانی و معرفتی به عبرت آموزی از این مهم باید توجه داشته باشیم. زیرا واقعه کربلا درس‌های فراوانی را در دل خود دارد که باید در آن تفکر فراوان شکل بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *