گفت‌وگو |

معرفت، محبت و اطاعت سه وظیفه جامعه امروز در قبال امام حسن (ع)

9:29 - 12 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۱۲۱
معرفت، محبت و اطاعت سه وظیفه جامعه امروز در قبال امام حسن (ع)
یک کارشناس علوم قرآنی،معرفت، محبت و اطلاعت را از وظایف نسل امروز نسبت به امام حسن (ع) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌بر در گفت‌وگو با میزان درباره رویکرد امام حسن مجتبی (ع) گفت: یکی از نکاتی که در زمان ولایت امام حسن (ع) مطرح است صلحنامه‌ای بوده که ایشان به اجبار آن را پذیرفتند و اقدام به تغییر برخی از بند‌ها کرده‌، تا به واسطه آن از اسلام حمایت کنند.

وی به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره و بیان کرد: خاتم النبیین (ص) در روایتی فرمودند: «حسن و حسین دو پسر من هستند و امامند، چه قیام کنند و چه صلح کنند.» این امر نشان می‌دهد که پیامبر اسلام (ص) پیش ازهرگونه رویدادی درباره صلح امام حسن (ع) پیش بینی کرده و آن را مورد تایید قرار داده بودند.

شریعتی‌بر به جریان‌های سیاسی در زمان ولایت امام حسن مجتبی (ع) اشاره و اظهارکرد: باید توجه داشت که ائمه (ع) با توجه به علم ولایت خود به تکلیف که از سوی خداوند برای آن‌ها در نظر گرفته شده عمل می‌کنند و برای خوشایند افراد اقدام نمی‌کنند. با نگاهی به شرایط و رویداد‌های زمان ولایت امام حسن (ع) در می‌یابیم که بسیاری از یاران و سرداران امام توسط معاویه فریب خورده بودند به همین دلیل هرگونه تحرک سیاسی به ضرر مصالح اسلام و مسلمانان تمام می‌شد.

وی رویکرد معاویه را مورد بررسی قرار دادو تاکید کرد: معاویه تلاش داشت تا با ظاهر فریبی اذهان عمومی را از حقیقت دور کند و در این مورد موفق عمل کرد.

این کارشناس علوم قرآنی پذیرش صلحنامه را نرمش قهرمانانه از سوی امام حسن (ع) دانست و افزود: صلحنامه‌ای که امام حسن (ع) برخی از بند‌های آن را تغییر داد، منافع جامعه اسلامی را در برداشت این درحالی است که ده سال از زمان ولایت امام حسن (ع) همزمان است با حضور معاویه و بعد از شهادت این امام بزرگوار، ولایت امام حسین (ع) به مدت ۱۰ سال مقارن است با معاویه و در این مدت سیدالشهدا (ع) نیز بر اساس همان رویکرد امام حسن (ع) پیش می‌رود، ولی بعد از مرگ معاویه و به حکومت رسیدن یزید، واقعه قیام کربلا رقم می‌خورد. این مهم نشان می‌دهد که در شرایط آن روز بهترین مسیر و پایبندی به صلحنامه محسوب می‌شده است.

شریعتی‌بر درباره اختلاف بین مورخین درباره زمان شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: این اختلاف تاریخ تنها مختص امام حسن (ع) نیست بلکه سایر ائمه (ع) نیز زمان شهادت و یا ولادتشان به صورت رسمی ثبت و اعلام نشده؛ حتی پیامبر اسلام (ص) نیز زمان شهادتشان بین شیعه و سنی در یک زمان اعلام نشده است. در مورد امام حسن مجتبی (ع) باید تاکید کرد که، چون به ایشان زهر داده شده و ایشان مدتی را در بستر بودند زمان بیماری تا شهادت چندین روز فاصله دارد بنابراین زمانی که توسط مورخین ثبت شده به درستی درج نشده است.

وی به وظیفه ما در قبال امام حسن مجتبی (ع) اشاره و اظهار کرد: بر اساس آنچه در آیات و روایات بیان شده سه وظیفه مشخص بر عهده دوستداران و محبان امام حسن (ع) وجود دارد اول اینکه معرفت نسبت به امام و شناخت سیره اخلاقی، سیاسی و منش ایشان همچنین توجه به سبک زندگی این امام بزرگوار که چه در تاریخ و چه توسط احادیث بیان شده است مورد تاکید قرار گرفته است. نکته دوم محبت نسبت به اهل بیت است که حتی در قرآن کریم نیز مورد مطرح شده، نکته سوم اطاعت و الگوبرداری از سبک زندگی و اخلاق ایشان است که می‌تواند مسیر درست زندگی را نشان دهد.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *