گفت‌وگو|

هجرت، ضعف فکری و عقیدتی افراد را برطرف می‌کند/ رسالت پیامبر اسلام بعد از هجرت به مدینه توسعه یافت

7:38 - 15 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۱۳۲
هجرت، ضعف فکری و عقیدتی افراد را برطرف می‌کند/ رسالت پیامبر اسلام بعد از هجرت به مدینه توسعه یافت
یک کارشناس علوم قرآنی، هجرت را درمان استضعاف فکری و عقیدتی افراد در جامعه دانست و هجرت را زمینه‌ساز رشد و توسعه رسالت پیامبر اسلام خواند.

محمد طاهرعباسی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت و علت هجرت پیامبر اسلام (ص) گفت: مهاجرت‌ها سرچشمه برکات فراوانی در طول تاریخ ادیان است و رهبران الهی هنگامی که رسالت خویش را در یک نقطه به اجرا می‌رساندند و یا محیط را آماده برای گسترش دعوت به خدا پرستی نمی‌دیدند، دست به مهاجرت زده تا در ادامه بتوانند رسالت خود را اجرایی کنند. این امر در مورد حضرت محمد (ص) نیز وجود داشت.

وی علت مهاجرت پیامبر اسلام (ص) را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: از آنجا که سران قریش از وجود خاتم النبیین (ص) احساس خطر شدید کرده بودند ادامه دعوت وی از مردم برای حق پرستی را یک کابوس در نظر گرفته و تلاش داشتند تا ایشان را به شهادت برسانند. به قتل رساندن حضرت محمد (ص)، تا زندانی کردن ایشان برای همیشه و یا تبعید از مکه، همگی تصمیماتی بود که سران قریش برای مقابله با خاتم النببین (ص) مد نظر قرار داده بودند.

عباسی شرایط مسلمانان را در ابتدای ظهور اسلام در مکه مورد بررسی قرار داد و گفت: مسلمانان مکه در سال‌های اولیه ظهور اسلام تحت فشار فراوان کفار و مشرکان بودند، دشمنان به شیوه‌های مختلف مختلف مسلمانان را آزار و اذیت می‌کردند، بدین ترتیب مسلمانان دربرخی مواقع توانایی بر ادای وظایف اسلامی خود نداشتند. توطئه قتل پیامبر اسلام (ص) از سوی خداوند متعال به حضرت محمد (ص) اطلاع داد شد و در این مسیر امیرالمومنین علی (ع) برای حفظ جان خاتم النبیین (ص) به همراهی پرداخت و شبی که مشرکان تصمیم داشتند نقشه قتل را اجرایی کنند حضرت عل (ع) در بستر پیامبر خوابیدند و سبب شد تا مشرکان در این هدف شکست بخوردند.

این کارشناس علوم قرآنی هجرت را یک رویکرد برای توسعه اهداف الهی خواند و تاکید کرد: قرآن کریم در آیه ۲۶ سوره عنکبوت؛ از زبان حضرت ابراهیم بیان شده است «وَقَالَ إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَیٰ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ، (ابراهیم) گفت: من به سوی پروردگارم هجرت می‌کنم که او عزیز و حکیم است.» هجرت هدفدار، وسیله‌ی رشد و تربیت محسوب می‌شود پس می‌توان با یاد الطاف الهی، روحیه هجرت را در خود تقویت کنیم.
وی ادامه داد: هجرت می‌تواند اهداف خاصی را با خود به همراه داشته باشد. هجرت از دست ظالمان، هجرت برای حفظ دی نو یا هجرت به سوی خداوند که این امر عموما برای رسیدن به مقام نبوت یا مقام بالاتر رویکردی مهم و ضروری است.

عباسی درباره نتایج هجرت پیامبر اسلام (ص) افزود: هجرت خاتم النبین (ص) ازچند جهت از مهمترین رویداد‌های تاریخ اسلام به شمار می‌رود درابتدا «مبدأ تاریخ اسلام قرار گرفت» و در مرحله بعد، مفهوم جدیدی از جان فشانی آن هم توسط حضرت علی (ع) و با خوابیدن در بستر پیامبر اسلام (ص) در شب هجرت را مطرح می‌کند و در ادامه تشکیل پایه‌های حکومت اسلام در مدینه رقم می‌خورد که از مهمترین و تاثیر گذارترین رویداد‌ها در جهت تثبیت و تقویت اسلام در آن دروران محسوب می‌شود.


این کارشناس علوم قرآنی دیدگاه حضرت علی (ع) در معرفی هجرت را مطرح و تصریح کرد: امیرمومنان حضرت علی (ع) درباره اهمیت هجرت فرمودند: «نام و یاد رسول خدا (ص) به واسطه هجرت به مدینه، اوج گرفت و آوای توحیدی‌اش بر نقاط عالم طنین‌انداز شد.» پیامبر اسلام در روایت در مورد هجرت فرمودند: «برترین هجرت، هجرت از چیزی است که خدا آن را خوش ندارد.»

وی سرزنش‌های قرآن کریم در مورد کسانی که حاضر به هجرت نشدند را مورد بررسی قرار داد و گفت: خداوند متعال در آیه ۹۷ سوره نسا می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ المَلائِکَةُ ظَالِمِی أَنفُسِهِم قَالُوا فِیمَ کُنتُم قَالُوا کُنَّا مُستَضعَفِینَ فِی الأرضِ قَالُوا أَلَم تَکُن أَرضُ اللهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا فَأُولَئِکَ مَأْوَاهُم جَهَنَّمُ وَسَاءَت مَصِیرًا، کسانی که بر خویشتن ستمکار بوده‌اند، (وقتی) فرشتگان جانشان را می‌گیرند، می‌گویند: «در چه (حال) بودید؟» پاسخ می‌دهند: «ما در زمین از مستضعفان بودیم.» می‌گویند: «مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت کنید؟» پس آنان جایگاهشان دوزخ است، و (دوزخ) بد سرانجامی است.

عباسی ادامه داد: خداوند در آیه ۹۷ سوره نسا ترک هجرت واز دست‌دادن هدف وعقیده، را ظلم به خویشتن قلمدا می‌کند. خداوند متعال سبک زندگی درست را در قالب این آیه اعلام کرده است و تاکید دارند که هجرت از محیط کفر واجب است، زیرا هجرت، یکی از درمان‌های استضعاف فکری و عقیدتی محسوب می‌شود. پس اگر می‌توانید، محیط را تغییر دهید، وگرنه از آنجا هجرت کنید تا مؤاخذه نشوید.


انتهای پیام/


برچسب ها: هجرت پیامبر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *