گفت‌وگو|

تعلیم و تربیت هدیه‌ای ارزشمند از جانب پروردگار در قالب بعثت انبیا بود

8:00 - 19 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۷۴۹
تعلیم و تربیت هدیه‌ای ارزشمند از جانب پروردگار در قالب بعثت انبیا بود
یک کارشناس علوم قرآنی اهمیت بعثت پیامبر اسلام (ص) را «تهذیب و تزکیه نفوس» و «تعلیم کتاب و حکمت» دانست و هدایت و نجات انسان از گمراهی را هدیه‌ای از طرف خداوند متعال خواند.

صادق سلیمانی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره اهمیت بعثت گفت: پیامبران پیشین به تناسب رشد فکری جوامع بشری، منتخب و برای هداست مردم مبعوث شدند و خداوند متعال در زمان‌های مناسب پیامبرانی را برای هدایت مردم برانگیخته و هیچ قومی را بدون راهنمای الهی به حال خود رها نکردند. اما خاتم النببین (ص) مهم‌ترین فراز از تاریخ اسلام بودند و نقش مهم و تأثیرگذاری در سرنوشت انسان‌ها داشتند. بدین ترتیب به پیامبری رسیدن ایشان منشا بزرگ‌ترین تحولات فکری عقیدتی در جوامع بشری به شمار می‌رود.

وی به سخنان امیرالمومنین علی (ع) اشاره و ادامه داد: حضرت علی (ع) در مورد فلسفه بعثت پیامبر خاتم (ص) می‌فرمایند: «خداوند سبحان، برای وفای به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوت، حضرت محمد (ص) را مبعوث کردند؛ و از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بودند، نشانه‌های او شهرت داشت؛ و تولدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته‌های گوناگون و روش‌های متفاوت بودند؛ عده‌ای خدا را به پدیده‌ها تشبیه کرده و گروهی نام‌های ارزشمند خدا را انکار و به بت‌ها نسبت می‌دادند و برخی به غیر خدا اشاره می‌کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسیله پیامبر اسلام (ص) از گمراهی نجات داد و هدایت کرد و از جهالت رهایی بخشید. سپس دیدار خود را برای خاتم‌النبیین (ص) برگزید و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و او را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت.»

سلیمانی بیان کرد: خداوند متعال در این آیات از رسوم باطل و غیراخلاقی دوران جاهلیت خبر داده و به موضوعات غیرانسانی رایج، از جمله شرک و بت‌پرستی، آزار پدر و مادر، کشتن فرزندان، ارتکاب اعمال زشت و فساد انگیز، کشتن افراد بی‌گناه، تجاوز به اموال یتیمان، بی‌عدالتی در توزیع اموال و امکانات عمومی، پایمال کردن حقوق دیگران، عهدشکنی و نادیده گرفتن پیمان‌ها و قوانین اجتماعی اشاره می‌کنند و درعین‌حال راهکار‌ها و دستورات سازنده‌ای در این زمینه به مسلمانان ارائه می‌دهند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: بعد از بعثت پیامبر اسلام (ص)، اصول و ارزش‌های جاری در جامعه که علیه مصالح دنیا و آخرت مردم بود، به ارزش‌های انسانی و الهی تبدیل شد. خرافه‌پرستی به حقیقت‌یابی، جنگ و خونریزی و ناعدالتی به قسط و عدل و مساوات بدل گردید و انسان‌های در ظاهر پایین درجه، به افرادی مورد اعتماد و دارای منزلت اجتماعی والایی تبدیل شدند. تمام قوانین و ملاک‌های ظاهری و مادی جای خود را به معیار‌های ارزشمند و متعالی داد.


وی دستاورد‌های بعثت پیامبر اسلام (ص) را موردبررسی قرارداد و افزود: تذهیب نفس و تربیت انسان‌های مستعد بخش از دستاورد‌های بعثت محسوب می‌شود که خداوند متعال در آیه ۱۶۴ سوره آل‌عمران بیان شده است «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ، خدا بر اهل ایمان منّت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آن‌ها آیات او را تلاوت می‌کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آن‌ها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می‌آموزد، و همانا پیش از آن در گمراهی آشکار بودند. در این آیه هم حتی بعثت انبیا، را از بزرگ‌ترین هدیه‌هاى آسمانى و نعمت الهى اعلام فرموده است.

سلیمانی تاکید کرد: خداوند متعال در آیات قرآن کریم خصوصا سوره آل عمران تاکید دارند. تزکیه و تعلیم سرلوحه برنامه‌هاى انبیااست. رشد و خودسازى باید در سایه مکتب انبیا و آیات الهى باشد. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ» (ریاضت‌ها و رهبانیت‌هایى که سرچشمه‌اش آیات الهى و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. «إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است. «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ».

این کارشناس علوم قرآنی به آیه ۲ سوره جمعه اشاره و تصریح کرد: پروردگاری که انسان را هیچ‌گاه به حال خود رها نمی‌کند برای رستگاری وی پیامبران را مبعوث کرد در آیه ۲ سوره جمعه بیان‌شده است «مجموع اهداف بعثت در سه امر خلاصه کرد که یکى جنبه مقدماتى دارد و آن «تلاوت آیات الهى» است، و دو امر دیگر یعنى «تهذیب و تزکیه نفوس» و «تعلیم کتاب و حکمت» دو هدف بزرگ نهائى را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *