گزارش میدانی|

۱۱ زندانی جرایم غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

11:16 - 11 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۰۴۴
۱۱ زندانی جرایم غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ
عضو سیاست‌گذار صنعت چاپ، با اشاره به آزادی ۱۱ زندانی جرایم غیرعمد در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی این شورا، قطعی برق را یکی از چالش‌های بزرگ چاپخانه‌ها دانست.

خبرگزاری میزان - روز گذشته شنبه ۱۰ شهریورماه به همت ستاد شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ و مناسبت روز صنعت چاپ، مسئولان و خبرنگاران از دو چاپخانه بزرگ و صنعتی تهران (چاپخانه نقش الماس و مجتمع چاپ هودیس پارس) بازدید کردند.

اولین چاپخانه مورد بازدید «نقش الماس» در خیابان مجاهدین اسلام بود که با ۳۰۰ نفر کارگر و کارمند یکی از بزرگترین چاپخانه‌های تهران محسوب می‌شود. اتوبوس زرد رنگ واحد گشت حامل خبرنگارانی میهمانی بود که به این چاپخانه وارد شدند.

بعد از ورود به حیاطی که مملو از پالت‌های بزرگ کاغذ و مقوا به سمت سوله بزرگی راهنمایی شدیم که در دو طرف آن دستگاه‌های بزرگ چاپ مدرن با رنگ‌های طوسی و سربی قرار گرفته بود و بیشتر آنها در حال کار بودند. کارگران نیز با لباس‌های یک رنگ و مشخص مشغول فعالیت بودند.

۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

ضرر‌های هنگفت قطعی برق

سعید حاجیلو مدیر چاپخانه «نقش الماس» در ابتدا با خوشامدگویی گرمی به استقبال اهالی رسانه آمد و با توضیحاتی درباره این چاپخانه بزرگ و نامدار به جدیدترین و بزرگترین، مشکلات و چالش‌های پیش روی چاپخانه‌ها یعنی قطعی برق اشاره کرد و گفت: چالش‌های حوزه صنعت چاپ بسیار است، اما اخیرا قطعی برق بلای جان چاپخانه‌ها شده است، زیرا این قطعی برق صدمات فراوان با خود به همراه دارد و در برخی موارد جبران‌ناپذیر است. این اتفاق به دستگاه‌ها صدمه می‌زند و سبب می‌شود تا مواد اولیه هم از بین برود و سفارش‌ها به موقع به دست سفارش‌دهندگان نرسد. این آسیب بزرگی است که متاسفانه هیچگونه تمهید مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده و همچنان ادامه دارد.

وی واردات دستگاه‌ها و تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه را یکی از چالش‌های دیگر صنعت چاپ خواند تاکید کرد: هدف صنعتگران در حوزه چاپ ارائه کالا‌هایی با قیمت مناسب به دست مشتریان و در عین حال کسب بازار‌های منطقه است. این مهم ارزآوری قابل توجهی برای کشور به دنبال خواهد داشت، اما متاسفانه نبود سیاست‌گذاری‌های مناسب و تغییرات نه چندان راهگشا در عرصه صنعت چاپ و رفع موانع پیش روی این حوزه تلاش‌های شبانه‌روزی بسیاری از چاپخانه‌ها را بی‌حاصل و بدون نتیجه کرده است.

حاجیلو توانمندی‌های چاپخانه «نقش الماس» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: چاپخانه «نقش الماس» تنها منحصر به استان تهران نیست، بلکه واحد دیگر آن در شهرک صنعتی استان قزوین قرار دارد؛ با این حال صدمات قطعی برق در آنجا نیز قابل توجه بوده است. این واحد صنعتی تلاش دارد تا ابتکار عمل را از دست نداده و با تکیه بر توان داخلی و بهره‌برداری از علم روز دنیا کالا‌هایی ارزشمند و خدماتی قابل توجه را به سفارش‌دهندگان ارائه کند.

 ۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

سخت و زیان‌آور

ورود به بعضی از طبقات چاپخانه نقش الماس همراه با بوی تیز و گزنده بود که برخاسته از مواد شیمیایی به کار رفته برای نقش و نگار‌های شکل گرفته روی کاغذ‌ها و یا مقوا‌ها رنگ پریده بود.

گفت‌وگو با برخی از کارگران چاپخانه گویای این امر بود که فعالیت در سایر چاپخانه‌ها با مشکلات متعددی روبه‌روست و کارگران به سختی روزگار خود را می‌گذرانند و واحد‌های توانمند و بزرگ مانند این چاپخانه تنها توانسته شرایط نسبتاً پایداری را برای کارگران چاپخانه‌ها فراهم کند. به نظر می‌رسید کارگران طی شیفت‌های ۲۴ساعته خدمات لازم به سفارش‌دهندگان ارائه می‌کنند. همه آن‌ها بیمه تامین اجتماعی بودند و به نظر می‌رسید بیمه تکمیلی هم داشته باشند، اما نکته قابل تامل برای چاپخانه‌ای با این بزرگی این بود که با توجه به سخت و زیان‌آور بودن کار، کارگران چاپخانه از این مزایا استفاده نمی‌کردند.

حاجیلو که خود عضو اتحادیه چاپخانه‌داران کشور است، درباره‌ عدم هماهنگی و برخی از کارشکنی‌ها برای الحاق صنعت چاپ به وزارت صمت گلایه‌ای داشت و افزود: برخی از کارشکنی‌ها زمینه الحاق صنعت چاپ به وزارت صمت را ابتر گذاشته است. این در حالیست که ۹۰ درصد از مجوز‌ها از سوی وزارت صمت باید تایید شود.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های چاپخانه نقش الماس تلاش آنان برای بومی‌سازی یکی از تکنولوژی‌های چاپ طلا بر روی سفارشات بود که ظاهرا با تلاش فراوان و استفاده از تکنولوژی نانو موفق شده بودند این تکنولوژی را در داخل کشور بومی کنند.

۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

استاندار‌های سختگرانه اروپا

در بخش بعدی خبرنگاران میهمان مجتمع چاپ هودیس پارس در جاده کرج شدند.

هومن محمدی مدیر چاپخانه «هودیس پارس» در این بازدید ضمن بیان مراحل چاپ در این شرکت گفت: «هودیس پارس» چاپخانه‌ای مختص بسته‌بندی‌های دارویی است که تلاش کرده نه تنها در کشور بلکه در خارج از مرز‌ها توسعه یافته به چاپ بسته‌بندی‌های دارو بپردازد و توانسته موفق عمل کند. این مهم هزینه‌هایی را هم داشته و شرکت را موظف به پذیرش استاندار‌دهای سختگیرانه اروپا کرده است.

وی ادامه داد: استاندارد‌هایی که در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد تماما با چهارچوب‌ها و شاخص‌های اروپا هماهنگ شده است، زیرا بخشی از تولیدات و بسته‌بندی دارو‌های اروپا را بر عهده گرفته‌ایم. ریزبینی شاخص‌های چاپی در اروپا به نحوه‌ای است که برای برخی از داروها موظفیم تا مقوا و مواد اولیه را از خود اروپا و آن هم به صورت مستقیم وارد کنیم. برخی از این شرکت‌های مواد اولیه نیز معتقدند که باید هزینه به صورت مستقیم پرداخت شود و این با توجه به تحریم‌های کشور، کار واردات و تولید را با دشواری همراه می‌کند.

محمدی به فشار‌هایی که تحریم بر چاپخانه‌ها داشته اشاره و تصریح کرد: بخش قابل توجهی از تولیدات بسته‌بندی دارو‌های منطقه اروپا و منطقه خلیج فارس را در دست داریم. در عین حال بزرگترین تولیدکننده بسته‌بندی دارو در کشور محسوب می‌شویم، اما در نهایت تحریم امکان توسعه و کسب ارز بیشتر را محدود کرده است. 

۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

قیمت‌های دستوری عامل بی‌کیفیتی دارو

مدیر چاپخانه «هودیس پارس» تاکید کرد: آنچه نیاز به توجه و تدبیر دارد، اعمال قیمت دستوری است که دولت‌ها طی این سال‌ها بر حوزه تولید دارو داشتند. از این رو هم کیفیت دارو‌ها و هم کیفیت بسته‌بندی دارو‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. قیمت دستوری سبب شده است که شرکت‌های داروسازی برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده کنند، در عین حال سفارششان برای کالا‌های چاپی نیز کاهش چشمگیری داشته است. این در حالیست که اروپا دقیقا متریال و مواد اولیه متفاوتی را از ما درخواست می‌کند و در عین حال برخی سختگیری‌های آن‌ها سبب می‌شود که ما تنها مجبور باشیم از مرکب‌های ویژه و یا مقوا‌های خاص در تولید بسته‌بندی دارو‌ها استفاده کنیم.

محمدی به برخی از استاندارد‌های اروپایی و جهان اشاره و تصریح کرد: برخی استانداردهای اروپا و جهان برای ما عجیب است؛ به عنوان مثال برای حمایت از محیط زیست و زیست تخریب‌پذیر‌ها قوانین ویژه‌ای در نظر گرفتند و معتقدند که تنها با کشور‌هایی حاضر به انعقاد قرارداد هستند که تا سال ۲۰۲۵ انرژی خود را از طریق نیرو‌های خورشیدی و یا انرژی‌های تجدیدپذیر طبیعی تامین کنند. در غیر این صورت هیچگونه قراردادی با آن‌ها بسته نخواهد شد.

۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

درآمد ترکیه از صنعت چاپ معادل پول نفت ایران بوده است

بابک عابدین مدیر صادرکنندگان چاپ و نشر نیز در این بازدید ضمن اشاره به لزوم تغییر و تحول در صنعت چاپ تاکید کرد: هم اکنون میزان چاپ نشریات و کتاب‌ها کاهش پیدا کرده و صنعت چاپ به سمت چاپ‌های صنعتی تمایل بسیار پیدا کرده است و این مهم نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌های دنیا نیز کاملا ملموس است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم کشور را در سطح منطقه خاورمیانه به برترین صنایع چاپی تبدیل کنیم، بنابراین نیازمند تحولاتی گسترده هستیم، زیرا قوانینی که توسط اروپا برای توسعه صنعت چاپ در نظر گرفته شده است، در حال گام برداشتن به سمت محیط زیستی سالم است؛ از این رو چهارچوب‌ها و شاخص‌ها نیز تغییر می‌کند و این مهم تاثیر بسزایی بر چاپخانه‌ها خواهد گذاشت. ما برای تعامل با بازار‌های خارجی نیازمند توجه به شاخص‌ها و اصول قانون‌هایی هستیم که در سطح بین‌الملل در حال اجراست.

عابدین تحولات سال‌های اخیر در صنعت چاپ را مورد بررسی قرار داد و افزود: هم‌اکنون خودکفایی در بخش لیبل‌ها و تولید بخشی از مواد اولیه آن‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی تحولاتی را در این حوزه تولید رقم زده است که جای بسی افتخار و امید دارد. هم اکنون چاپ به سمت صنعتی شدن می‌رود؛ چاپ صنعتی و تزئینی با فرآیند چاپ دیجیتال گام‌های بلندی را برداشته و تحولات ویژه به همراه آورده است. این مهم در سطح جامعه بین‌الملل با ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی در سال همراه بود و هدف‌گذاری بعدی ما هم باید به همین سو حرکت کند.

وی تصریح کرد: ارتباط صنایع بسته‌بندی با صنایع تولیدی نکته‌ای بسیار مهم است، زیرا توانمندی ما در صنعت بسته‌بندی رشد و گسترش قابل توجهی داشته و نیاز است تا هرچه بیشتر صنایع بسته‌بندی با تولیدکنندگان ارتباط داشته باشند تا بدین ترتیب بتوانیم کالا‌های جذاب‌تر را در عرصه بین‌الملل عرضه کنیم.

مدیر صادرکنندگان صنعت چاپ درباره شرایط فعلی این صنعت در منطقه خاورمیانه گفت: هم اکنون ترکیه توانسته است در حوزه صنعت چاپ خصوصا چاپ صنعتی بیشترین درآمدزایی را از آن خود کند. درآمد ترکیه در سال گذشته معادل پول نفت ایران بوده و این مهم نشان می‌دهد که کسب درآمد از بازار‌های جهانی و ارزآوری بسیار مهم است و ما باید برای این مهم هدف‌گذاری کنیم.

۱۱ زندانی غیرعمد توسط اعضای ستاد سیاست‌گذاری صنعت چاپ آزاد شدند/ صدمات جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنعت چاپ

آزادی ۱۱ زندانی غیرعمد به مناسبت یازدهم شهریور ماه 

جلال ذکایی، مدیر اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو سیاستگذار صنعت چاپ نیز در این بازدید ضمن برشمردن برنامه‌های ستاد شورای سیاستگذاری جشنواره چاپ گفت: ۹ تشکل و اتحادیه برای اولین بار در قالب یک ستاد، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفتند تا بتوانند اهمیت و جایگاه صنعت چاپ را بار دیگر مطرح کنند.

وی ادامه داد: باید تاکید کرد که امروزه صنعت چاپ تغییر و تحولاتی را در پیش گرفته که چاپ بسته‌بندی دیجیتال در صدر آن‌ها قرار دارد. اگرچه قطع شدن برق واحد‌های چاپخانه‌ها ضرر‌های بسیاری را به این صنعت وارده کرده است.

عضو سیاستگذار صنعت چاپ به برنامه‌های ستاد شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ اشاره و بیان کرد: نوع رویکرد این ستاد عموماً بر پایه مسئولیت‌های اجتماعی و عام المنفعه پایه‌گذاری شده است و در اولین حرکت و به شکل سمبولیک به مناسبت ۱۱ شهریور ۱۱ زندانی غیرعمد را با کمک صنعتگران حوزه چاپ آزاد شدند.

وی دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مطرح کردن چالش‌ها و مشکلات و همچنین بررسی رویکرد‌های جدید در صنعت چاپ را از جمله برنامه‌های این ستاد دانست و اظهار کرد: مسئله روز جهان امروزه به محیط زیست گره خورده است، بنابراین ما نباید از این مهم غافل باشیم و برای پیشرفت و توسعه شاخص‌های جهانی را دنبال کنیم، بنابراین استاندارد‌های جهانی محیط زیست امری مهم است و برای دستیابی به بازار‌های جهانی باید متوجه این مهم باشیم.

ذکایی در ادامه مسئولیت‌های اجتماعی ستاد شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ را بیان و تاکید کرد: عیادت از مددجویان کهریزک را در هفته آینده و تقدیر از دانش‌آموختگان صنعت چاپ در وزارت ارشاد توسط ستاد سیاستگذاری صنعت چاپ را در دستور کار قرار داده‌ایم.

عضو سیاستگذاری صنعت چاپ در انتها تاکید کرد: برای مشخص شدن متولی صنعت چاپ نیاز است تا یک هماهنگی انجام شود و برخی از سوء‌تفاهم‌ها و چسبندگی‌ها در بدنه وزارت ارشاد به واسطه تدبیر و اندیشه مورد تجدید نظر قرار بگیرد. برای تعیین تکلیف درباره متولی صنعت چاپ یک نوع سوء‌تفاهم شکل گرفته که نیاز است تا دستگاه‌های مرتبط همانند وزارت فرهنگ و ارشاد و صمت به آن پرداخته و با توجه به حقوق حاکمیتی متولی وزارت فرهنگ و حقوق حاکمیتی تولیت صنعت تصمیماتی مهم و اثرگذار در این زمینه گرفته شود؛ این کار سختی نیست و امیدواریم این مهم به زودی شکل بگیرد.

غلامرضا شجاع مدیر شرکت تعاونی لیتوگرافان ضمن اشاره به لزوم تعیین تکلیف صنعت چاپ و مشخص شدن متولی اصلی صنعت چاپ تصریح کرد: چنانچه متولی اصلی صنعت چاپ مشخص شود، رویداد‌ها و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و در عین حال نزدیکی ناشران و چاپخانه‌داران و تشکل هفت حوزه نشر و اهالی چاپ از جمله اتفاقات خوب دیگری است که طی این مدت رخ داده است.

در انتها طی بازدیدی از مجتمع صنعتی چاپ هودیس خبرنگاران با مراحل مختلف چاپ و بسته‌بندی دارو و مواد غذایی آشنایی پیدا کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *