محمود مصدق درگذشت

9:53 - 14 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۵۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
محمود مصدق درگذشت
محمود مصدق نوه محمد مصدق رهبر نهضت ملی نفت درگذشت.

خبرگزاری میزان - محمود مصدق متولد ۱۳۱۳، نوه مردی بود که نامش با واقعه ملی شدن صنعت نفت ایران گره خورده است، امروز؛ چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ درگذشت.

جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ روز ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده و جمعی از حقوقدانان مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد و محمود مصدق در این دادگاه شرکت کرده بود.

محمود مصدق در دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ گفته بود: امروز با گذشت بیش از ۷۰ سال از کودتای آمریکایی- انگلیسی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقط کردن دولت قانونی مرحوم دکتر محمد مصدق و تحمیل بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی بر پیکره ایران اسلامی، به رغم وجود ظرفیت‌های حقوقی و قانونی داخلی و بین المللی، اقدام موثری برای دادخواهی و مطالبه ضرر و زیان ملت و کشور عزیزمان از دولت آمریکا توسط مراجع ذیصلاح دولتی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: اینجانب وارث خانواده مرحوم دکتر مصدق با ثبت دادخواست حقوقی، اقدام به طرح دعوای حقوقی جهت تادیه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی بازدارنده از دولت سلطه‌گر آمریکا به دلیل انجام اقدامات خصمانه علیه کشور، ملت و نظام اسلامی کرده است. استدعا دارم بر اساس قانون و قواعد بین‌المللی و داخلی حکمی را صادر فرمایید: تا جبران خسارات عظیم مردم شریف ایران ناشی از ساقط کردن دولت مردمی و قانونی آن‌ها و خسارات عظیم تحمیل ۲۵ سال اختناق، غارت و چپاول منابع ایران عزیز، تالمات وارده بر خانواده هزاران شهید در طول ۲۵ سال مبارزه با طاغوت، زندان و شکنجه‌های جسمی و روحی وارده بر مبارزان و آزادی خواهان ایرانی باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *