گزارش|

اهتمام دادگستری استان قزوین در اجرای قانون حدنگاری کشور/ تمام اراضی شهرک‌های صنعتی استان سنددار شد

13:15 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۳۱۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اهتمام دادگستری استان قزوین در اجرای قانون حدنگاری کشور/ تمام اراضی شهرک‌های صنعتی استان سنددار شد
سند ۱۰۰ درصد منابع ملی و اراضی شهرک‌های صنعتی و بخش زیادی از سایر اراضی استان قزوین صادر شده و «سرای سعد السطلنه» بزرگترین مجموعه تاریخی و گردشگری استان قزوین که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده نیز با همت مجموعه قضایی استان سنددار شده است.

خبرگزاری میزان - در دهه‌های گذشته و پس از انجام اصلاحات اراضی، زمین‌های کشاورزی در روستا‌های کشور در اختیار کشاورزان قرار داشت، اما هیچ سندی در اختیاران آنان نبود و صرفا در برخی موارد «بنچاق» بیانگر مالکیت کشاورزان بود. این در حالی است که در «بنچاق» حد و مرز مشخص نیست و فقط میزان زمین تعیین شده به همین دلیل کشاورزان در تعیین حد و مرز زمین خود با مردم و دولت اختلاف داشته و سال‌های سال این اختلافات بدون نتیجه باقی مانده بود.

این روند تداوم داشت تا اینکه «قانون جامع حدنگار» و «رفع تداخلات» در سال ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم شدت گرفت.

با توسل به این دو قانون در مرحله اول اختلافات پیش آمده در خصوص حد و مرز زمین‌ها و املاکی که دو قانون موازی بر روی آن لحاظ شده حل می‌شود و پس از رفع تداخل با اجرای «قانون جامع حدنگار»، نقشه حدنگاری یا حدنگارتهیه و برای مستندسازی به ثبت اسناد و املاک ارسال می‌شود تا برای زمین مربوطه سند تک برگ صادر شود. حدنگاری  همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و نقش مهمی در تامین بهداشت قضایی و کاهش جرم دارد.

مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه ضمن اشاره به ماموریت مهم پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرده‌اند که باید به تکلیف قانونی در زمینه تعیین مالکیت زمین‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها عمل شود تا از جرایمی مانند زمین‌خواری و کوه‌خواری پیشگیری به عمل آید.

با اجرای این قوانین، اطلاعات دقیق و جزیی از وضعیت اراضی کشاورزی به دست آمده و با صدور سند تک برگ، ضمن حرکت به سمت کشاورزی مدرن از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی جلوگیری می‌شود.

اجرای طرح حدنگار جزو ۱۴ موضوع اولویت‌دار پیش بینی شده در سند تحول قضایی است و در قانون ششم توسعه بر توسعه سند رسمی و ثبت رسمی املاک مردم و دولت تاکید شده و همواره مورد تاکید رئیس قوه قضاییه بوده است.

در سال‌های اخیر «توسعه بی سابقه صدور اسناد رسمی در أقصی نقاط کشور و اجرای پرشتاب طرح حدنگار» از دیگر دستاورد‌های اجرای سند تحول بوده است.

وسعت اراضی ملی استان قزوین ۷۱۴ هزار هکتار است که ۱۰۰ در صد این اراضی با همت دادگستری و همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی و آبخیز داری استان در طرح حد نگار تثبیت شده است.


مشخص شدن وضعیت متر به متر اراضی کشو اولویت اول سازمان است 

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه اجرای کامل «قانون جامع حدنگار» به عنوان یک تکلیف مهم ملی و حکم حکومتی است، گفت: مشخص شدن وضعیت متر به متر اراضی کشور مطالبه مقام معظم رهبری از سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان نقشه راه و اولویت اول این سازمان است و این تکلیف مهم قانونی تعارف بردار نیست و از استانداران، روسای کل دادگستری و دادستان‌ها می‌خواهیم با هرگونه مانعی که موجب ایجاد خلل و طولانی شدن روند اجرای این قانون می‌شود برخورد کنند.

یک هزار و ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد

حسن غلامحسینی رئیس اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین در گفت‌وگو با میزان نیز در این خصوص بیان کرد: در مرحله اول حدنگاری تصرفات اراضی نقشه برداری می‌شود و بعد از آن تطبیق و مستندسازی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز اسناد از طریق کارشناسان ثبت برای بررسی و تایید به جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد

 وی ادامه داد: استان قزوین با یک میلیون ۵۳۵ هزار هکتار، حدود یک درصد از مساحت کشور را تشکیل داده است.

غلامحسینی تصریح کرد: استان قزوین یک هزار و ۲۰۰ پلاک ثبتی را داراست که تاکنون در ۸۷۲ قطعه رفع تداخلات صورت گرفته است.

اجرای کامل طرح حد نگاری با اولویت اراضی شهری و کشاورزی است

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین افزود: بر اساس شاخص ثبت اراضی تعیین تکلیف شده استان قزوین رتبه نخست را در اجرای حدنگار در سطح کشور دارد.

بیشتر بخوانید:

سند تک برگ امکان جعل را از بین برده است

رئیس سازمان ثبت اسناد: در برخورد با شرکت‌های مشاور با احدی تعارف نداریم

غلامحسینی با بیان اینکه اجرای کامل طرح حدنگاری با اولویت اراضی شهری و کشاورزی صورت می‌گیرد، گفت: تا کنون سند ۶۶ درصد (۱۶ هزار و ۷۶۲ هکتار) از اراضی اوقافی و ۳۵ درصد (۳ هزارو ۶۴۸ هکتار) اراضی حاشیه رودخانه‌ها صادر شده و ۱۰۰ درصد اسناد دفترچه‌ای دستگاه‌های اجرایی نیز به سند حدنگاری تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: تعداد کل املاک فاقد سند اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی یک هزار ۲۰۲ مورد بوده که با افزایش ۲۸ درصدی به یک هزار و ۶۷۰ مورد رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین با بیان اینکه در حوزه شهری ۶۷ درصد از اراضی (۳۸ هزار هکتار) استان قزوین صاحب سند شده‌اند، افزود: در حوزه روستایی نیز برای ۳۹ درصد (۱۸۹۸ هکتار) از اراضی روستایی استان و ۱۰۰ درصد روستا‌های زیر ۲۵ هزارنفر سند حدنگاری صادر شده است. 

غلامحسینی بیان کرد: از ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که سه درصد اراضی کشاورزی کشور را محسوب می‌شود و تا کنون حدنگاری ۹۲ هزار و ۵۵۶ هزار هکتار (۵۶ درصد) صورت گرفته است.

حدنگاری شهرک‌های صنعتی استان به اتمام رسید

غلامحسینی اظهار کرد: سند تک برگ شش دانگ تمامی ۱۵ شهرک و نواحی صنعتی استان قزوین به مساحت حدود ۳ هزار و ۹۵۰ هکتار از سوی ثبت استان صادر شد و حدنگاری اراضی شهرک‌های صنعتی استان قزوین به اتمام رسیده است.

وی افزود: بی شک سنددار شدن اراضی صنعتی گامی موثر در پیشرفت‌های آتی صنعت و رونق چرخه تولید استان خواهد بود.

سند رسمی مجموعه تاریخی- فرهنگی سرای سعدالسلطنه قزوین که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده صادر شد.

غلامحسینی با بیان اینکه آثار و املاک فرهنگی و تاریخی، میراثی گران‌بها برای آیندگان و از مصادیق بیت‌المال محسوب می‌شود، گفت: اخذ سند مالکیت برای این املاک و پروژه‌های گردشگری موجب جلوگیری از تعدی و تجاوز به عرصه حریم املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در سطح تاریخی و فرهنگی و هم گردشگری از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌شود.

وی یادآور شد: میراث‌فرهنگی در راستای تکلیف مقرر در ماده ۹ قانون حدنگار و آیین‌نامه مستندسازی اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی، می‌بایست نسبت به تهیه شبکه اطلاعاتی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و همچنین تعیین حدود تمامی آثار تاریخی اهتمام لازم را به عمل آورد.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین تصریح کرد: این اقدام منجر به تشکیل نقشه‌ای جامع از املاک و زمین‌های تاریخی در استان شده و تاثیر زیادی در پیشگیری از هرگونه تداخلات طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز‌ها با این املاک می‌شود و انتظار می‌رود که این اقدام به‌صورت مرحله‌ای با اولویت بنا‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی انجام شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از صدور سند رسمی مالکیت مجموعه تاریخی- فرهنگی سرای سعدالسلطنه قزوین تاکید کرد: در تلاش هستیم تا تمام آثار تاریخی استان سنددار شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *