نقش فعال ایران در تدوین پیش‌نویس سند استراتژی طب‌سنتی

11:38 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۹۲۸
نقش فعال ایران در تدوین پیش‌نویس سند استراتژی طب‌سنتی
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ما تعاملات بسیار خوبی در سطح بین‌الملل داریم. تلاش دفتر طب ایرانی و مکمل در راستای بین‌المللی سازی طب ایرانی است، چراکه صاحب یکی از قوی‌ترین و کهن‌ترین طب‌های سنتی دنیا هستیم که سازمان جهانی بهداشت آن را به رسمیت شناخته است.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از حضور فعال ایران در تدوین پیش‌نویس سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۴ خبر داد و افزود: پیش‌نویس این سند با حضور آرمان زرگران، مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل به عنوان نماینده ایران و متخصصین دیگر از کشور‌های عضو منطقه مدیترانه شرقی شامل عربستان، مصر، امارات متحده عربی، مراکش و پاکستان به میزبانی ریاض بررسی شد و نقطه نظرات نمایندگان برای ارسال به دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت در ژنو جمع بندی و نهایی شد. 

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: در این نشست مقامات بلند پایه همچون رئیس واحد طب سنتی مکمل و تلفیقی سازمان جهانی بهداشت و نمایندگانی از دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی این سازمان حضور داشتند.

نفیسه حسینی یکتا با اشاره به فعالیت‌های این دفتر در حوزه بین‌الملل و نقش پر رنگ ایران در این حوزه، از مذاکرات مثبت برای همکاری‌های مشترک با سایر کشور‌ها خبر داد و افزود: ما تعاملات بسیار خوبی در سطح بین‌الملل داریم. تلاش دفتر طب ایرانی و مکمل در راستای بین‌المللی سازی طب ایرانی است، چراکه صاحب یکی از قوی‌ترین و کهن‌ترین طب‌های سنتی دنیا هستیم که سازمان جهانی بهداشت آن را به رسمیت شناخته است.

وی با تاکید بر اینکه دفتر طب ایرانی و مکمل این حوزه را به طور جدی پیگیری می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته نماینده ما به عنوان عضو کمیته مشورتی ۲۰ نفره نگارش درفت اولیه این سند و تنها فرد دعوت شده از خاورمیانه و ناحیه مدیترانه شرقی در نگارش پیش نویس این سند نقش داشته است که این سند پس از جمع بندی نظرات نواحی ۶گانه سازمان جهانی بهداشت برای تصویب نهایی در ماه مه سال آینده میلادی در مجمع جهانی این سازمان ارائه خواهد شد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل همچنین با اشاره به برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی با چشم انداز سیاستگذاری، قانونگذاری، و تنظیم مقررات طب سنتی و مکمل، به میزبانی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با حضور سانگچول کیم، رئیس واحد طب سنتی، مکمل و تلفیقی سازمان جهانی بهداشت و اساتید و مقامات طب سنتی از کشور‌های مختلف در آذرماه سال جاری، این مهم را نقطه عطف مهمی در ایفای نقش راهبردی ایران در موضوع طب سنتی در منطقه و جهان دانست.
 
گفتنی است، این سمپوزیوم مورخ ۱ الی ۳ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور مهمانانی از اقصی نقاط جهان در محل بیمارستان قلب تهران برگزار خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است، اجلاس مشورتی تدوین پیش‌نویس سند استراتژی طب سنتی سازمان جهانی بهداشت از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ سپتامبر به میزبانی مرکز طب سنتی و مکمل عربستان در شهر ریاض برگزار شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *