شکست ائتلاف آمریکا در دریای سرخ؛ هزینه سنگین عملیات ارتش یمن برای واشنگتن

13:03 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۷۰۵
شکست ائتلاف آمریکا در دریای سرخ؛ هزینه سنگین عملیات ارتش یمن برای واشنگتن
ائتلاف آمریکا در برابر ارتش یمن در دریای سرخ نتیجه‌ای به جز هزینه‌های سنگین برای واشنگتن دربر نداشته و شکستی دیگر در سیاست خارجی این کشور به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزانارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی بندر الحدیده یمن را هدف تجاوز خود قرار داده و چند منطقه را بمباران کرد.

این تجاوز رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن در جدیدترین عملیات خود تل‌آویو را هدف حمله پهپادی قرار داد.

پیروزی ارتش یمن در حمله تل آویو

به گزارش شبکه الجزیره، حمله ارتش یمن به یک پیروزی فناوری و نمادین دست یافت، زیرا موفق شد به خاک اراضی اشغالی نفوذ کند و سیستم پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را دور بزند و برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه خسارت وارد کند.

در مقابل، تصمیم رژیم صهیونیستی برای تجاوز به زیرساخت‌های غیرنظامی نشانه آن است که تنش‌ها در منطقه دریای سرخ ممکن است به یک درگیری همه‌جانبه تبدیل شود.

شکست کمپین آمریکا در بازدارندگی

این تحولات نه‌تنها شکست کمپین بمباران آمر یکا را در بازدارندگی و تنزل توانایی ارتش یمن در حمله به اراضی اشغالی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم در دریای سرخ را نشان می‌دهد، بلکه ناتوانی آمریکا را در جلوگیری از جنگ منطقه‌ای نیز نشان می‌دهد که واشنگتن آن را اولویت اصلی دیپلماتیک خود عنوان می‌کند.

ارتش یمن عملیات خود را توسعه داده و کشتی‌هایی مرتبط با رژیم صهیونیستی یا هر یک از متحدان خارجی آن هدف قرار داد و در نتیجه یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان را مختل کرد.

در ماه دسامبر (دی ماه ۱۴۰۲)، آمریکا و برخی از متحدان غربی آن اعلام کردند که عملیاتی را در دریای سرخ برای جلوگیری از آنچه «حملات به کشتی‌ها از خاک یمن و ایمن کردن مسیر‌های کشتیرانی» عنوان شد، آغاز کردند، اما این کمپین تا حد زیادی در ماموریت خود شکست خورده است.

حملات ارتش یمن با سرعت ثابتی انجام شده و هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نداده است، حملات به کشتی‌های رژیم صهیونیستی ادامه یافت و منجر به آسیب و از بین رفتن تعدادی از کشتی‌ها شد، موشک‌های شلیک شده از یمن همچنان اراضی اشغالی را هدف قرار می‌دهد؛ یک موشک کروز از پدافند هوایی رژیم صهیونیستی عبور کرد و در بندر ایلات منفجر شد.

این واقعیت که پهپاد ارتش یمن به عمق خاک اراضی اشغالی نفوذ کرد، یک موفقیت است و چنین موفقیت‌های نظامی در حال ارتقای اعتبار ارتش یمن نه‌تنها در این کشور، بلکه در سطح منطقه است.

حملات به اراضی اشغالی جذابیت ارتش یمن را فراتر از یمن گسترش داده و مشروعیت داخلی و بین‌المللی آن‌ها را توسعه می‌دهد.

ائتلاف علیه ارتش یمن چه هزینه‌هایی برای آمریکا دارد؟

در حالی که به نظر می‌رسد در صنعا دلیلی برای جشن وجود دارد، در واشنگتن شکست‌های بزرگی برای تأمل وجود دارد؛ کمپین ۷ ماهه آمریکا علیه ارتش یمن نتایج زیادی به همراه نداشته و با این حال، هزینه زیادی داشته است.

از ژانویه ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) آمریکا موشک‌هایی را با هزینه هر فروند از یک تا ۴.۳ میلیون دلار علیه اهداف ارتش یمن پرتاب کرده است؛ این حملات پرهزینه باعث شد که جک رید، رئیس کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا، توصیه‌هایی را به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، ارائه کند.

این مقام آمریکایی گفت: بنابراین شما این موضوع را دارید که تا چه زمانی می‌توانیم به شلیک موشک‌های گران‌قیمت ادامه دهیم؟

تا به امروز، آمریکا دستکم ۳ فروند پهپاد ریپر را بر فراز یمن از دست داده است که هر کدام ۳۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

برآورد هزینه کل این عملیات بین ۲۶۰ تا ۵۷۳ میلیون دلار در ماه است، یعنی بین ۱.۸ تا ۴ میلیارد دلار تاکنون.

هیچ یک از اقدامات آمریکا و متحدانش در دریای سرخ، اختلال در خطوط کشتیرانی را متوقف نکرده و هزینه‌های حمل و نقل و بیمه افزایش یافته است.

بایدن اعتراف کرده که حملات علیه ارتش یمن کارساز نیست؛ با این حال، او از متوقف کردن آن‌ها خودداری کرده است، حتی در شرایطی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که «عدم اقدام استراتژیک» ممکن است در واقع موثرتر باشد.

 او همچنین از استفاده از مؤثرترین راه برای توقف عملیات ارتش یمن خودداری کرده است؛ فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه، در حالی که ارتش یمن بار‌ها تصریح کرده که به محض برقراری آتش‌بس، حملات را متوقف خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *