هدهد در خانه عنکبوت؛ نفوذ پهپادهای حزب‌الله به قلب اراضی اشغالی

12:29 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۶۲۰
هدهد در خانه عنکبوت؛ نفوذ پهپادهای حزب‌الله به قلب اراضی اشغالی
رژیم صهیونیستی در حالی به تشدید تنش‌ها در جبهه شمال ادامه می‌دهد که کارشناسان درباره ناتوانی سامانه پدافندی این رژیم برای مقابله با موشک‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - حزب‌الله لبنان به‌تازگی اعلام کرد که پس از ترور یکی از فرماندهان ارشد این جنبش از سوی رژیم صهیونیستی، ۲۰۰ موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است.

این یکی از بزرگ‌ترین عملیات این جنبش تاکنون - که نگرانی‌ها را در مورد جنگ تمام عیار احتمالی افزایش داده است، به شمار می‌رود.

حزب‎الله لبنان همچنین گزارش داد که با استفاده از اسکادران پهپاد‌ها به ۱۰ پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی شلیک کرده است؛ ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که «پرتابه‌های متعدد و اهداف هوایی مشکوک» شلیک شدند که بسیاری از آن‌ها رهگیری شدند.

حزب‌الله در نزدیک به ۹ ماه از آغاز جنگ غزه، هزاران موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است؛ رژیم صهیونیستی می‌گوید راکت‌های شلیک شده از لبنان ۱۸ سرباز صهیونیست را به هلاکت رسانده است.

ابراز تردید کارشناسان درباره توانایی سامانه گنبد آهنین

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید سامانه گنبد آهنین در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل عملیاتی شد و از آن زمان چندین بار ارتقا یافته است؛ گنبد آهنین که در ابتدا در اراضی اشغالی تولید شد، از سوی شرکت دولتی رافائل سیستم‌های دفاعی پیشرفته با حمایت آمریکا توسعه یافت و واشنگتن همچنان به تامین بودجه برای آن ادامه می‌دهد.

پایگاه شبکه سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد: از آنجایی که اسرائیل با چشم‌انداز یک جنگ در دو جبهه مواجه است -با حماس در جنوب و حزب‌الله لبنان در شمال- و با این واقعیت که حزب‌الله دارای زرادخانه عظیم موشکی است و برآورد می‌شود که توان نظامی ۱۰ برابر حماس داشته باشد، سوال این است که آیا گنبد آهنین توان دفاع در برابر این موشک‌ها را دارد؟

در این گزارش آمده است: جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله ویرانگر خواهد بود.

یک مقام نظامی بازنشسته رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: اینگونه نیست که گنبد آهنین به‌طور کامل از کار بیفتند، اما میزان موفقیت رهگیری آن احتمالا در بحبوحه حملات موشکی در مقیاس بزرگ کاهش می‌یابد که به معنای آسیب بیشتر به زیرساخت‌های اسرائیل و تلفات بیشتر است.

این مقام نظامی هشدار داد: من می‌گویم که انتظار صد‌ها کشته، هزاران تلفات و یک دوره زمانی بسیار چالش‌برانگیز در سطح محلی وجود دارد.

هدهد در خانه عنکبوت؛ نفوذ پهپادهای حزب‌الله در قلب اراضی اشغالی

قابلیت‌های نظامی حزب‌الله لبنان

ویکتور تریکو، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره Control Risks، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: بیشتر برآورد‌ها به‌طور قابل قبولی ذخایر موشکی و راکتی حزب‌الله را ۱۵۰ هزار موشک نشان می‌دهد؛ مهم‌تر از آن، حزب‌الله دارای سیستم‌های تسلیحاتی بسیار پیشرفته‌تری نسبت به حماس است، از جمله موشک‌های هدایت‌شونده و پهپادها.

وی تاکید کرد: این مهمات به‌طور قابل توجهی شانس بیشتری برای فرار از سامانه پدافند هوایی اسرائیل را دارند و آسیب قابل‌توجهی به زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی در سراسر اسرائیل وارد می‌کنند.

گزارشی از دانشگاه رایشمن رژیم صهیونیستی با عنوان «آتش و خون؛ واقعیت وحشتناکی که اسرائیل در جنگ با حزب‌الله با آن مواجه است» سناریویی را ترسیم می‌کند که در آن حزب‌الله روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار موشک و راکت به مدت چند هفته شلیک می‌کند تا اماکن نظامی را در اراضی اشغالی هدف قرار دهد.

 به عنوان مرجع، حزب‌الله در طول جنگ سال ۲۰۰۶ حدود ۴ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد.

ویدیوی حزب‌الله از پایگاه‌های صهیونیستی در جولان اشغالی

حزب‌الله لبنان تصاویر جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان اشغالی از سوی پهپاد‌های این جنبش تصرف شده است.

این ویدیو با عنوان هدهد-۲ پایگاه‌های اطلاعاتی و فرماندهی رژیم صهیونیستی و پایگاه‌ها و پست‌های نظامی تازه‌تاسیس در این منطقه را نشان می‌دهد.

این ویدیو با صحنه‌ای پایان می‌یابد که یک شهر صهیونیستی را نشان می‌دهد، که حزب‌الله اعلام کرده در ویدیوی سوم نمایش داده می‌شود.

پیش از این نیز حزب الله لبنان با انتشار ویدیویی ۱۰ دقیقه‌ای از تصاویر هوایی هدهد-۱ از مکان‌های حساس نظامی و اقتصادی در شمال اراضی اشغالی، مقام‌های این رژیم را نگران کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *