گزارش|

پشت پرده تعویق مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج و زمزمه ثبت‌نام مجدد از نامزدها

7:45 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۲۱۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
پشت پرده تعویق مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج و زمزمه ثبت‌نام مجدد از نامزدها
مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج ایران که بیش از یک سال است با بحران نداشتن رئیس روبروست، برای دومین بار به تعویق افتاد و شایعاتی مبنی بر ثبت‌نام مجدد از نامزدها به گوش می‌رسد.

خبرگزاری میزان - شایعه ثبت‌نام مجدد از متقاضیان فدراسیون شطرنج از ماه پیش در این رشته ورزشی شنیده می‌شد و همان‌طور که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شد، مجمع انتخاباتی این فدراسیون برگزار نشد و به تعویق افتاد که گفته می‌شود دلیل آن عدم اعلام تایید صلاحیت‌ها بوده‌ است.

طی روز‌های گذشته چندین نفر از کاندیدا‌های احراز پست ریاست این فدراسیون از سوی وزارت ورزش احضار شدند و مورد مشورت قرار گرفتند. از سوی دیگر گفته می‌شود مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج حداقل تا ۲۰ روز آینده برگزار نخواهد شد و با توجه به تغییر و تحولات احتمالی سیاسی در کشور و با توجه به تغییر دولت و بدنه فعلی، احتمال منتفی شدن مجمع تا استقرار دولت جدید بسیار محتمل خواهد بود و حتی ممکن است در اینصورت با تکرار ثبت‌نام‌ها شاهد اضافه شدن کاندیدا‌های جدید باشیم.

یکی از کاندیدا‌ها که با عدم استقبال جامعه شطرنج و بدنه این فدراسیون مواجه شده است و سابقه حضور در پارالمپیک را دارد، سفر‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و به ۲۵ استان برای رأی جمع کردن سفر کرده است و همچنان تلاش‌های او برای تصاحب پست ریاست فدراسیون به شکل عجیبی ادامه دارد، به طوری که شایعات مهندسی انتخابات را بیش از پیش داغ‌ کرده است.

از سوی مقابل یکی دیگر از کاندیدا‌ها که سابقه ریاست یکی از فدراسیون‌های ورزشی در گذشته را دارد (فدراسیون تحت هدایت او بعد از مدتی منحل و تبدیل به انجمن شد و طی یک سال اخیر مجدد تبدیل به فدراسیون شده است) سودای حضور مجدد به عنوان یک رئیس فدراسیون در ورزش را دارد و او هم تمام توان خود را به کار برده، اما مقبول جامعه شطرنجی قرار نگرفته است.

با توجه به تغییر و تحولات سیاسی و احتمال بالای تغییر وزیر ورزش و بر اساس شنیده‌ها، شایعه ثبت نام مجدد در این رشته ورزشی به گوش می‌رسد که در اینصورت به احتمال زیاد شاهد حضور چهره‌های جدیدی در جمع کاندیداها در صورت ثبت نام مجدد خواهیم بود.

البته احتمالات دیگری هم وجود دارد، اگر ثبت نام مجدد رخ ندهد یکی از کاندیدا‌های فدراسیون شطرنج، که یک شطرنجی تمام عیار به شمار می‌رود و سابقه طولانی در شطرنج جهانی و کشوری دارد گزینه اصلی جامعه شطرنج و رأی‌دهندگان خواهد بود و در صورتی که دو کاندیدای پرتلاش که سودای بازگشت به ورزش را دارند موفق به حضور پرقدرت نشوند و نتوانند در مجمع این فدراسیون توسط افراد نزدیکشان در بدنه شطرنج که تحمیلی هستند، دخالت کنند؛ وی به عنوان کاندیدای اصلی با اکثر آرا وارد میدان خواهد شد.

البته این موضوع مستلزم رسیدن تایید صلاحیت‌هاست و تا زمانی که رد یا تایید آن‌ها مشخص نشود این فدراسیون وضعیت مشخصی نخواهد داشت. علی‌ای‌حال فدراسیون شطرنج در حال حاضر ۳ کاندیدای اصلی دارد که نام آن‌ها از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ۲ تن از آن‌ها از افراد نزدیک به وزارت ورزش هستند و یک نفر از آن‌ها یک چهره شطرنجی جهانی است.

فاطمه ابوالقاسمی، مجتبی ارشدی، احمد علی‌بابایی، مهرداد پهلوان‌زاده، کمال جوانمرد، علیرضا خسروی، شهریار رحمانی‌اصل، وحیده صوابیه، حمزه علی‌پور، حمید گودرزی، محمدرضا محمدی‌بهابادی، مسعود ناموری‌آذر و امیرعرفان هاشمی ۱۳ نامزد انتخاباتی فدراسیون شطرنج هستند که هیچ خبری مبنی بر تایید یا رد صلاحیت این نفرات تا امروز منتشر نشده است.

البته تعداد این کاندیدا‌ها به ۱۲ نفر کاهش یافته و مهرداد پهلوان‌زاده که سابقه ریاست این فدراسیون را دارد به علت شرایط عجیب این مجمع انتخاباتی از مجمع طی یک نامه رسمی انصراف داده است و شایعه انصراف باقی کاندیدا‌ها نیز به گوش می‌رسد.

ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۱۵ تا ۲۹ فروردین‌ماه در دبیرخانه فدراسیون شطرنج صورت پذیرفت و با گذشت بیش از ۲ ماه هنوز وضعیت این نفرات مشخص نشده است. تعدادی از کاندیدا‌ها که با ثبت اعتراض باعث طولانی‌تر شدن روند تأیید صلاحیت‌ها شدند، اما پیش‌بینی نمی‌شد که تأیید صلاحیت‌های این مجمع انتخاباتی تا این حد به درازا بیانجامد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *