گزارش|

آرای مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج آب رفت؟/ انتشار قوانین جدید در انتخابات دوومیدانی!

7:45 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۳۸
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
آرای مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج آب رفت؟/ انتشار قوانین جدید در انتخابات دوومیدانی!
در حالی که پیش از این اعلام شده بود هرکدام از باشگاه‌های لیگ برتری در انتخابات فدراسیون شطرنج دارای ۲ حق رأی در ۲ بخش مردان و زنان هستند، اما گفته می‌شود این قانون تغییر کرده و هر باشگاه‌ها صرفاً یک رأی می‌تواند بدهد.

خبرگزاری میزان - مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی در حالی روز گذشته با حضور مدیران وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که حواشی آن دامن‌گیر دیگر رشته‌های ورزشی مانند فدراسیون‌های شطرنج، تیراندازی با کمان و جانبازان و توان‌یابان شد.

هم‌اکنون اختلاف نظر میان فدراسیون‌ها و ارکانشان بالا گرفته است و مشخص نیست آئین‌نامه‌ها در کدام جزئیات دچار تغییر شده است.

در ابتدا فدراسیون تیروکمان با انتشار متنی از قول سید محمدشروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش و جوانان در مجمع دوومیدانی خطاب به فدراسیون جانبازان و توان‌یابان اعلام موضع کرد و رشته پارا تیروکمان را جزو حیطه خود دانست.

در ادامه این مجمع و با توجه به اینکه تغییرات جدیدی در وزارت ورزش ایجاد شده است صحبت‌هایی از سوی مسئولان این وزارتخانه مطرح شد که گویا به مذاق خیلی از فدراسیون‌ها خوش نیامده است و مجدداً باید لیست دعوت‌نامه‌های خود برای مجامع انتخاباتی را به‌روز کنند.

شنیده شده در ماه‌های گذشته، باقری مسئول سابق امور مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان با استناد به قانون کمیسیون ماده ۵ مبنی بر اینکه یک باشگاه می‌تواند دو حق رأی در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ها در حوزه تیم‌های زنان و مردان را داشته باشند، این وعده را به فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌های برتر لیگ برتری آن‌ها داده بود.

هم‌اکنون با حضور جعفری، مسئول جدید امور مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان، این قانون یا وعده قبلی، ملغی شده و در مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی، حق رأی به برخی از تیم‌های بانوان که دارای جواز جداگانه نبودند داده نشده و گفته شده هر باشگاه یک حق رأی دارد و این موضوع را به سایر فدراسیون‌ها نیز اعلام کرده‌اند که منجر به نگرانی و متشنج شدن جو برخی از فضا‌های فدراسیون‌های ورزشی شده است.

باشگاه‌های ورزشی نیز در این زمینه دچار نگرانی شده‌اند و هر کدام با مراجعه به فدراسیون‌ها، به واسطه هزینه‌کرد‌هایی که برای لیگ‌های برتر فدراسیون‌ها داشتند اعلام نگرانی کرده‌اند و از کم‌رنگ شدن نقششان در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها و توان کم‌تر برای رأی به کاندیدای محبوبشان گفته‌اند.

 

آرای مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج آب رفت؟/ انتشار قوانین جدید در انتخابات دوومیدانی!

وزارت ورزش اعلام کرده باشگاه‌های ورزشی در بخش بانوان نیز باید دارای جواز جداگانه باشند و دو باشگاه می‌تواند دو رأی بدهد و یک باشگاه نمی‌تواند به خودی خود دو رأی بدهد و وعده پیشین مسئول سابق مجامع وزارت ملغی شده است.

در این زمینه فدراسیون شطرنج، که هم‌اکنون با مشکلات بسیاری در حوزه برگزاری مجمع انتخاباتی دست و پنجه نرم می‌کند و طبق اعلام سرپرست دبیری این فدراسیون در ماه گذشته (اگر تاریخ مجمع مجدداً تغییر پیدا نکند) طی روز‌های آتی در آستانه برگزاری انتخابات است، درگیر این مشکل شده و حق رأی‌های فدراسیون شطرنج کم‌تر شده است!

با این حال مشخص نیست وضعیت فدراسیون شطرنج و آرای باشگاه‌های لیگ برتری این فدراسیون به کجا می‌رسد، زیرا ۴ باشگاه حق رأی دارند و مجموع آرای آن‌ها به عدد ۸ می‌رسید و تا پیش از این صحبت هرکدام حق ۲ رأی داشتند، اما هم‌اکنون برای همه باشگاه‌های رشته‌های مختلف ورزشی اعلام شده صرفاً یک رأی می‌توانند بدهند.

این باشگاه‌ها به علت شرایط خاص شطرنج و مختلط بودن این رشته (با توجه به اینکه لیگ برتر آقایان و لیگ برتر بانوان شطرنج ایران جداگانه برگزار شد) دارای مجوز جداگانه برای آقایان و بانوان بوده‌اند و مشخص نیست این قانون برای مجامع قبلی که هماهنگ شده اجرا می‌شود یا صرفاً برای مجامع آینده است یا حتی قوانین برای آئین‌نامه مجمع و باشگاه‌داری فدراسیون شطرنج دچار تغییر شده است.

 

آرای مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج آب رفت؟/ انتشار قوانین جدید در انتخابات دوومیدانی!

کیهان هنری، مدیر باشگاه شطرنج پیشگام نوین در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به اینکه یکی از حق رأی‌های ما کم شده و این مشکل برای برخی از باشگاه‌ها نیز به وجود آمده است، اظهار داشت: از وزارت ورزش و جوانان خواهشمندیم با توجه به اینکه باشگاه ما در لیگ‌های برتر شرکت داشته است و از باقری مدیر سابق امور مجامع انتخاباتی نیز در گذشته استعلام گرفته‌ایم که یک باشگاه می‌تواند دو رأی در مجمع بدهد و او نیز موافقت کرده بود، حق باشگاه ما با تمام هزینه‌کرد‌هایی که داشتیم را ضایع نکنند؛ این مشکل برای دیگر باشگاه‌ها نیز به وجود آمده است.

وی افزود: در زمان باقری به ما گفتند در هر دو بخش آقایان و بانوان حق رأی دارید و هیچ مشکلی ندارد، اما شنیده‌ایم در مجمع دوومیدانی ذکر شد که باشگاه‌های بانوان فقط با داشتن جواز می‌توانند در دو بخش رأی بدهند. ما امیدواریم هم‌اکنون وزارت ورزش و جوانان به نقش باشگاه‌ها همانند گذشته توجه کند.

هنری ادامه داد: این درخواست را از وزارت ورزش داریم که به ما توجه کند و با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی برای لیگ و کسب عنوان متحمل شدیم و باشگاه ما با سابقه قهرمانی آکادمی آسیا و چندین شعب در استان‌ها و قطب‌های شطرنجی کشور در این عرصه پیشتاز است، اجازه حضور دو نماینده با دو حق رأی در مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج را به ما بدهند.

به گزارش میزان، مجمع انتخاباتی و پرخبر فدراسیون دوومیدانی، دیروز با حضور اسبقیان معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک و احمد نامنی مدیرکل دفتر مشترک فدراسیون‌ها برگزار شد و در پایان احسان حدادی با کسب ۴۰ رای از ۶۰ رای مأخوذه مجمع، به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد.

گفتنی است؛ تایید صلاحیت کاندیدا‌های مجمع انتخاباتی شطرنج هنوز اعلام نشده است و وضعیت برگزاری این مجمع در ۱۹ تیرماه هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *