گزارش|

وضعیت نامعلوم انتخابات فدراسیون شطرنج و سکوت شائبه‌برانگیز دبیر مجمع

7:45 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۵۳
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
وضعیت نامعلوم انتخابات فدراسیون شطرنج و سکوت شائبه‌برانگیز دبیر مجمع
فدراسیون شطرنج ایران بیش از یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود و مشخص نیست تا چه زمانی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد به طوری‌که شایعه ثبت‌نام مجدد از متقاضیان چند روزی است شنیده می‌شود.

خبرگزاری میزان - پس از استعفاء حسن تأمینی از ریاست فدراسیون شطرنج در ۱۲ خردادماه ۱۴۰۲، این فدراسیون با بحران رئیس روبرو شد. تأمینی که در روز‌های پایانی خود مخالفان نام‌آشنا و فراوانی را مقابل خود می‌دید در نهایت استعفاء را به بقا در قدراسیون شطرنج ترجیح داد و پس از به وجود آمدن حواشی فراوان از این فدراسیون خارج شد.

در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲ با حکم سیدحمید سجادی، وزیر سابق ورزش و جوانان، شهرام عظیمی، معاون پیشین باشگاه استقلال، سرپرست فدراسیون شطرنج شد. وی پیش از حضور در این فدراسیون، در فدراسیون ورزش‌های رزمی نیز سابقه سرپرستی را دارا بود و با هدف برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج و بازگشت آرامش و کنترل حواشی این رشته وارد این فدراسیون شد.

عظیمی در نخستین اقدام، شادی پریدر را از جریان تصمیمات اصلی فدراسیون خارج کرد و سمت نایب رئیسی بانوان در این فدراسیون خالی شد. وی با حفظ دبیر فدراسیون و تغییر در شاکله برخی کمیته‌ها به کار خود در این فدراسیون ادامه داد. تیم ملی شطرنج ایران در دوران سرپرستی عظیمی و در بازی‌های آسیایی هانگژو برای نخستین بار در تاریخ این رشته ورزشی موفق به کسب مدال طلا شد.

فدراسیون شطرنج در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ اطلاعیه ثبت‌نام از داوطلبین احراز پست ریاست و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شطرنج را منتشر و در پی برگزاری این مجمع بود، اما طولی نکشید که در نهایت حواشی فدراسیون شطرنج و اختلافات داخلی این رشته نیز دامن‌گیر شهرام عظیمی شد و طی حکمی از سوی کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲، شادی پریدر اولین استاد بزرگ تاریخ بانوان شطرنج ایران به عنوان سرپرست جدید این فدراسیون منصوب شد و این بار به عنوان سکاندار به رشته محبوب خود بازگشت.

پریدر در روز نخست کاری با پیام استعفاء مجتبی دانشفر، دبیر فدراسیون شطرنج روبرو شد و به همین دلیل اقدام به ابطال اطلاعیه ثبت‌نام از داوطلبین احراز پست ریاست کرد و برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج را تعویق و به آینده موکول کرد. پس از مدتی کاظم دستگردی به عنوان سرپرست دبیر این فدراسیون منصوب شد. دستگردی که یکی از مدیران شهرداری‌ و غیرورزشی است و بنابر شنیده‌ها گزینه تحمیلی تصاحب عنوان سرپرست دبیری بوده است برای برگزاری مجمع انتخاباتی شطرنج وارد این فدراسیون شد.

پریدر پس از کسب افتخارآفرینی توسط شطرنج‌بازان ایرانی در میادین بین‌المللی و اقدامات زیرساختی در حوزه تجهیز و بازسازی فدراسیون شطرنج، بخش اعظمی از آرامش را به این فدراسیون بازگرداند. جامعه شطرنج طی دوره‌ای به دنبال حضور شادی پریدر به عنوان کاندیدای احراز پست ریاست فدراسیون بودند و حتی تعدادی از پیشکسوتان با مراجعه به وزارت ورزش و جوانان و گفت‌وگو با بدنه وزارت بر این موضوع تاکید کردند که با مخالفت جدی وزارت مواجه شد، زیرا پریدر باید برای حضور در مجمع انصراف می‌داد و وزیر ورزش مخالف جدی حضور سرپرستان به عنوان کاندیدا در مجامع انتخاباتی است و در حکم شادی پریدر نیز به این موضوع اشاره شده بود.

فدراسیون شطرنج که طی ۳ ماه گذشته ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست فدراسیون را با اطلاعیه برگزاری مجمع انتخاباتی این رشته انجام داد و وعده برگزاری این انتخابات با نظر وزارت در اواخر تیرماه را داده بود، اکنون در آستانه برگزاری این مجمع در وضعیت نامعلومی قرار گرفته و نه تنها تأیید صلاحیت‌ها نیامده بلکه دعوت‌نامه‌ها نیز ارسال نشده است و شایعه شده با وجود شرایط سیاسی و ورزشی کشور، احتمال تعویق مجدد انتخابات و ثبت‌نام مرحله دوم وجود دارد.

فاطمه ابوالقاسمی، مجتبی ارشدی، احمد علی‌بابایی، مهرداد پهلوان‌زاده، کمال جوانمرد، علیرضا خسروی، شهریار رحمانی‌اصل، وحیده صوابیه، حمزه علی‌پور، حمید گودرزی، محمدرضا محمدی‌بهابادی، مسعود ناموری‌آذر و امیرعرفان هاشمی ۱۳ نامزد انتخاباتی فدراسیون شطرنج هستند که هیچ خبری مبنی بر تایید یا رد صلاحیت این نفرات تا امروز منتشر نشده است.

ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۱۵ تا ۲۹ فروردین‌ماه در دبیرخانه فدراسیون شطرنج صورت پذیرفت و با گذشت بیش از ۲ ماه هنوز وضعیت این نفرات مشخص نشده است. تعدادی از کاندیدا‌ها که با ثبت اعتراض باعث طولانی‌تر شدن روند تأیید صلاحیت‌ها شدند، اما پیش‌بینی نمی‌شد که تأیید صلاحیت‌های این مجمع انتخاباتی تا این حد به درازا بیانجامد.

شنیده شده برخی از نامزد‌های احراز پست ریاست فدراسیون شطرنج از طریق اعمال فشار به مسئولان مستقر در فدراسیون در پی کسب آرا هستند و یکی از کاندیدا‌ها که سابقه حضور در کمیته ملی پارالمپیک را دارد حتی سفر‌های استانی خود را نیز آغاز کرده و با توجه به ارتباطاتی که با دبیر مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج دارد تبدیل به گزینه جدی این فدراسیون شده است. موضوعی که چندان برای اهالی و جامعه شطرنج چندان خوشایند نیست و احتمال دارد با ورود این فرد غیر شطرنجی به فدراسیون، این رشته تازه اوج گرفته با بحران‌های جدید و اختلافات داخلی فاحش‌تری مواجه شود و جامعه شطرنج نسبت به حضور یک فرد غیرشطرنجی واکنش منفی نشان دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *