سرنوشت نامعلوم هزاران کودک فلسطینی در غزه؛ از مفقودی تا اسارت و شهادت

9:00 - 05 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۸۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت نامعلوم هزاران کودک فلسطینی در غزه؛ از مفقودی تا اسارت و شهادت
کودکان فلسطینی به‌طور ویژه از زمان آغاز جنگ غزه یکی از اصلی‌ترین قربانیان حمله‌های رژیم صهیونیستی بوده و کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی بار‌ها درباره این موضوع هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - گروه امدادرسان Save the Children می‌گوید که نزدیک به ۲۱ هزار کودک در غزه مفقود شده‌اند.

این گروه در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، گفت که گمان می‌رود هزاران کودک فلسطینی مفقود شده در زیر آوار گیر افتاده‌اند، در گور‌های بی‌نشان دفن شده‌اند، به دلیل انفجار آسیب دیده‌اند و از سوی نظامیان صهیونیست ربوده شده‌اند یا در هرج‌ومرج درگیری گم شده‌اند.

این گروه، می‌گوید: جمع‌آوری و تایید اطلاعات در شرایط فعلی غزه تقریبا غیرممکن است؛ اما گمان می‌رود دست‌کم ۱۷ هزار کودک بدون همراه و جدا شده از خانواده‌هایشان وجود داشته باشند و تقریبا ۴ هزار کودک احتمالا زیر آوار مفقود شده‌اند، و تعداد نامعلومی نیز در گور‌های دسته‌جمعی مدفون شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی در اوایل سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر بیش از ۱۴ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده است. این در حالی است که کودکان زنده در غزه از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و حتی انرژی گریه کردن را ندارند.

گزارش Save the Children، می‌گوید: غزه از اکتبر با خشونت‌های بی‌امان مواجه بوده که به مرگ بیش از ۳۷ هزار نفر از جمله هزاران کودک منجر شده است.

این گروه همچنین خاطرنشان می‌کند که حدود ۲۵۰ کودک فلسطینی نیز در کرانه باختری اشغالی مفقود شده‌اند.

جرمی استونر، مدیر منطقه‌ای سازمان نجات کودکان برای خاورمیانه، خواستار تحقیق مستقل درباره وضعیت کودکان ناپدید شده غزه و پاسخگویی شده است.

استونر، گفت: خانواده‌ها به دلیل نامشخص بودن محل زندگی عزیزانشان رنج می‌کشند؛ هیچ والدینی نباید برای یافتن جسد فرزندش از میان آوار یا گور‌های دسته‌جمعی تلاش کند؛ هیچ کودکی نباید در یک منطقه جنگی تنها و بدون محافظت باشد؛ هیچ کودکی نباید بازداشت یا گروگان گرفته شود.

مدیرکل سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق کودکان فلسطینی، اظهار کرد: تاثیری که کودکان در درگیری در غزه شاهد بوده‌اند در سطحی است که قبلا، حتی در طول جنگ جهانی دوم دیده نشده بود.

به گفته وی، این جنگ علیه کودکان است؛ کودکان فلسطینی هزینه بزرگ نسل‌کشی اسرائیل در غزه هستند.

انتقاد‌های بین‌المللی در بحبوحه افزایش شمار شهدا در جنگ و همچنین بدتر شدن بحران انسانی افزایش یافته است. 

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر تاکید کرد که با هیچ توافقی که به پایان جنگ این رژیم علیه غزه منجر شود، موافقت نخواهد کرد.

هشدار‌های بین‌المللی درباره وضعیت کودکان در غزه

سازمان ملل در ماه نوامبر (آبان/آذر) در بیانیه‌ای، غزه را قبرستان کودکان نامید.

یونیسف همچنین در ماه می (اردیبهشت/خرداد) اعلام کرد که هیچ مکان امنی برای کودکان در غزه وجود ندارد و اضافه کرد که آن‌ها بیشترین هزینه را در جنگ می‌پردازند.

یونیسف در ماه ژوئن (خرداد/تیر) هم اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد از کودکان غزه فاقد تغذیه بوده و با تهدید‌های شدید برای بقا، رشد و تکامل خود مواجه هستند.

دبیرکل سازمان ملل در ماه ژوئن رژیم صهیونیستی را به «فهرست شرمساری» طرف‌های متخاصم که در درگیری‌های مسلحانه مرتکب تخلف‌های شدید علیه کودکان می‌شوند، اضافه کرد. او گفت که از تعداد بی‌سابقه کودکانی که از سوی ارتش و نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی کشته و مجروح شده‌اند، شوکه شده است.

گزارش سازمان ملل که در ژوئن منتشر شد، ۸ هزار و ۹ تخلف شدید علیه ۴ هزار و ۳۶۰ کودک را در اراضی اشغالی، غزه و کرانه باختری تایید کرد. 

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) اعلام کرد که بیش از ۵۰ هزار کودک در غزه به دلیل سوءتغذیه حاد نیاز به درمان فوری پزشکی دارند. 

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که در ماه ژوئن منتشر شد، اعلام کرد بیش از ۸ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد تشخیص داده شده و از جمله هزار و ۶۰۰ کودک مبتلا به خطرناک‌ترین شکل این بیماری تحت درمان قرار گرفته‌اند.

همچنین دست‌کم ۳۱ کودک تاکنون به دلیل سوءتغذیه در میان محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی در کمک‌رسانی جان خود را از دست داده‌اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *