سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در شکنجه اسرای فلسطینی

9:58 - 30 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۷۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در شکنجه اسرای فلسطینی
مرور گزارش‌های سالیان گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بدون هیچ هراسی از قوانین بین‌المللی و بشردوستانه همواره فلسطینیان بازداشت شده را تحت شکنجه قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان - یک گروه حقوق بشری به‌تازگی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر سال گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲) ۶۴۰ کودک فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی بازداشت و بسیاری از آن‌ها را مورد شکنجه، سهل‌انگاری پزشکی و اقدام‌های تلافی‌جویانه قرار گرفته داده است. 

باشگاه اسرای فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رقم شامل کسانی است که از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده‌اند. در حال حاضر ۲۵۰ کودک در زندان‌های این رژیم در کنار زندانیان بزرگسال فلسطینی به‌سرمی‌برند.

این منبع اضافه کرد: نیرو‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (۲۷ خرداد) یک کودک ۷ ساله اهل شهرک المغیر در نزدیکی شهر رام‌الله را بازداشت کردند و پیش از آزادی او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. 

این بیانیه همچنین می‌گوید که تعداد نامشخصی از کودکان نوار غزه در زندان مگیدو در شمال اراضی اشغالی محبوس شده‌اند. 

ارتش رژیم صهیونیستی چند روز قبل حدود ۵۰ فلسطینی را که در جریان حمله‌های نظامی در نوار محاصره شده غزه بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

۳۳ نفر از فلسطینیان آزاد شده در بیمارستان کمال عدوان تحت مداوا هستند و آثار شکنجه و بدرفتاری در آن‌ها دیده می‌شود. این افراد در زندان‌های رژیم صهیونیستی از آب، غذا و سرویس بهداشتی محروم بوده‌اند. 

یکی از این اسرای آزاد شده گفت: قسم می‌خورم که آن‌ها ما را مجبور می‌کردند که آب فاضلاب را بخوریم.

تخمین دقیقی در مورد تعداد فلسطینیان بازداشت شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه وجود ندارد، اما گروه‌های حقوق بشر تخمین می‌زنند که هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

در ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، بازداشت‌شدگان آزاد شده به وضوح ضعیف هستند و توضیح می‌دهند که اجازه خوابیدن به آن‌ها داده نمی‌شد و غذا یا آب تمیز در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت.

رژیم صهیونیستی در بحبوحه تداوم تهاجم وحشیانه خود به غزه از ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۲) با محکومیت بین‌المللی روبرو شده است.

مرگ پزشک فلسطینی زیر شکنجه اشغالگران

هاآرتص در ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) گزارش داد که یک پزشک ارشد اهل غزه در ماه نوامبر (آبان/آذر ۱۴۰۲) در حالی که تحت بازجویی شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) بود، جان خود را از دست داد.

ایاد رنتیسی ۵۳ ساله، بخش زنان بیمارستان کمال عدوان را در بیت‌لاهیا، در شمال نوار غزه اداره می‌کرد. رنتیسی در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ۱۴۰۲) در یک ایست بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه بازداشت شده بود. 

خانواده و همکاران رنتیسی دیگر هرگز چیزی در مورد او نشنیدند و این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره شهادت او در بازداشت رژیم صهیونیستی را تقویت کرد.

مرگ رنتیسی ۶ روز بعد در زندان شیکما که محل بازجویی شاباک است، اعلام شد. چگونگی مرگ رنتیسی مشخص نیست، اما رژیم صهیونیستی سابقه طولانی در شکنجه زندانیان فلسطینی دارد. 

روزنامه یسرائیل دیلی در گزارشی می‌گوید که پس از شهادت رنتیسی، دادگاه قضائی اشکلون با صدور حکمی شش ماهه از انتشار کلیه جزئیات پرونده جلوگیری کرد. 

هاآرتص اکنون در مورد این پرونده گزارش داده، زیرا حکم دادگاه در ماه می (اردیبهشت/خرداد) به پایان رسید.

عدنان البرش، ۵۳ ساله، پزشک و جراح فلسطینی دیگری از غزه نیز در زندان رژیم صهیونیستی تا حد مرگ شکنجه شد. البرش سرپرستی بخش جراحی ارتوپدی بیمارستان الشفاء شهر غزه را بر عهده داشت و در ماه دسامبر (آذر/دی ۱۴۰۲) از سوی نیرو‌های اشغالگر در خان‌یونس بازداشت شد.

پدر ۶ فرزند ۴ ماه بعد، در ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، در زندان اوفر در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسید. 

مقام‌های صهیونیست شرایط شهادت البرش را توضیح نداده‌اند.

۳۶ فلسطینی از غزه که در زندان سدی تیمان رژیم صهیونیستی محبوس شده بودند نیز احتمالا زیر شکنجه به شهادت رسیده‌اند.

نیویورک تایمز در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) گزارشی را منتشر کرد که شامل گزارش‌هایی از شکنجه در همین زندان بود. براساس این گزارش، نظامیان صهیونیست از صندلی‌های برقی برای شوک دادن به زندانیان استفاده می‌کردند و با میله‌های فلزی داغ و برق‌دار به آن‌ها تعرض می‌کردند.

۲ فلسطینی نیز در زندان آناتوت به شهادا رسیدند و این در حالی است که ۲ فلسطینی دیگر در مسیر این زندان به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *