وضعیت انسانی در نوار غزه؛ سازمان ملل درباره گذرگاه‌های مسدود شده هشدار داد

8:40 - 28 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۳۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت انسانی در نوار غزه؛ سازمان ملل درباره گذرگاه‌های مسدود شده هشدار داد
بسته شدن گذرگاه‌های مرزی و درپی آن وارد نشدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه وضعیت وخیم انسانی در این باریکه را پیچیده‌تر کرده است.

خبرگزاری میزان - گروه‌های حقوق بشر درپی بیش از ۸ ماه بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی، شرایط زندگی فلسطینی‌های این منطقه را ناگفتنی توصیف کرده‌اند و این در حالی است که بیش از ۷۵ درصد از جمعیت این باریکه آواره شده‌اند.

حمله‌های رژیم صهیونیستی محله‌ها را ویران کرده، به زیرساخت‌های بهداشتی آسیب رسانده و مواد غذایی، آب و سوخت را کاهش داده است.

به‌گفته وزارت بهداشت غزه، حمله‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۳۷ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار نفر دیگر را مجروح کرده است.

در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی ادعا دارند که محدودیتی در میزان کمک‌هایی که می‌تواند وارد غزه شود، وجود ندارد، اما سازمان ملل مقام‌های این رژیم را به اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر عملیات امدادرسانی، مانند مسدود کرده گذرگاه‌های زمینی، قطعی ارتباط و حمله‌های هوایی متهم کرده است.

سازمان ملل: ۵۰ هزار کودک غزه به درمان فوری برای سوءتغذیه نیاز دارند 

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل می‌گوید که بیش از ۵۰ هزار کودک در نوار غزه به دلیل سوءتغذیه حاد نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

این آژانس در بیانیه‌ای در یادآوری کرد: با ادامه محدودیت‌ها برای دسترسی بشردوستانه، مردم غزه همچنان با سطوح ناامیدکننده گرسنگی مواجه هستند؛ تیم‌های خستگی‌ناپذیر آنروا برای کمک‌رسانی به خانواده‌ها تلاش می‌کنند، اما وضعیت فاجعه‌بار است.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف هم گفت که نه تنها رساندن کمک به غزه، بلکه توزیع آن در سراسر منطقه آسیب دیده از جنگ دشوار است.

الدر گفت: نیرو‌های امدادی در این جنگ بیشتر از هر جنگی از زمان تاسیس سازمان ملل جان خود را از دست داده‌اند.

بسته شدن گذرگاه‌ها 

محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی در مسیر‌های زمینی به غزه به این معنی است که کمک‌ها به سختی به نوار غزه می‌رسد. 

اما این بحران در اوایل ماه گذشته (اردیبهشت) و پس از آنکه نظامیان رژیم صهیونیستی حمله به شهر جنوبی رفح را آغاز کردند و کنترل سمت فلسطینی گذرگاه زمینی به مصر را به دست گرفتند، شدیدتر شد.

آژانس غذای سازمان ملل گفت حمله‌های مداوم دسترسی به انبار اصلی این آژانس در رفح را از ۹ ماه مه (۲۰ مهر) مسدود کرده و آن‌ها را مجبور کرده که توزیع را در آن‌جا متوقف کنند. 

این آژانس با یادآوری ناامنی شدید غذایی در شمال غزه پس از بسته شدن قبلی گذرگاه‌ها، نگرانی خود را برای فلسطینی‌ها در جنوب غزه ابراز کرد؛ بسته شدن گذرگاه کلیدی رفح، عرضه مواد غذایی به این منطقه را به‌شدت محدود کرده است. 

ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی

یک کمیسیون تحت حمایت سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد که مقام‌های رژیم صهیونیستی مسئول جنایت جنگی و جنایت‌های علیه بشریت هستند که در جریان عملیات و حمله‌های نظامی در غزه از ۷ اکتبر تاکنون انجام شده است. 

کمیسیون مستقل تحقیق‌های بین‌المللی سازمان ملل دریافته است که مقام‌های صهیونیست مسئول جنایت‌های جنگی در موضوع استفاده از گرسنگی به‌عنوان روشی برای جنگ، قتل یا کشتار عمدی، هدایت عمدی حمله‌های علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، انتقال اجباری، خشونت جنسی، شکنجه و رفتار غیرانسانی یا ظالمانه، بازداشت خودسرانه و توهین به افراد غیرنظامی هستند.

این کمیسیون دریافت که «جنایت علیه بشریت از جمله کشتار، آزار و اذیت جنسیتی که مردان و پسران فلسطینی را هدف قرار داده، قتل، انتقال اجباری، و شکنجه و رفتار غیرانسانی و ظالمانه» نیز انجام شده است. 

گذرگاهی ایمن برای تردد بشردوستانه وجود ندارد

کارکنان حقوق بشر گفتند که برای معدود کامیون‌های کمک‌رسانی که وارد نوار غزه می‌شوند، جاده‌های آسیب دیده از حمله‌های رژیم صهیونیستی و نگرانی‌های امنیتی در مورد درگیری‌ها، تلاش‌ها را برای رسیدن به آوارگان فلسطینی با مشکل مواجه می‌کند.

آژانس‌های امدادی بار‌ها خواستار راه‌های ورودی جدید، کامیون‌های بیشتر برای عبور از بازرسی‌های روزانه مرزی، موانع کمتر برای تردد کارکنان بخش بشردوستانه و تضمین ایمنی آن‌ها شده‌اند.

حمله‌های رژیم صهیونیستی به کاروان‌های کمک‌رسانی باعث محکومیت شدید از سوی گروه‌های حقوق بشری شده و توجه را به بدبینی فزاینده جهان را نسبت به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه جلب کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *