هشدار سازمان ملل درباره وضعیت انسانی غزه؛ کودکان از گرسنگی جان می‌دهند

11:28 - 14 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۴۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار سازمان ملل درباره وضعیت انسانی غزه؛ کودکان از گرسنگی جان می‌دهند
گزارش‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از کودکان در غزه به دلیل قطع ورود کمک‌های بشردوستانه با خطر گرسنگی روبرو هستند.

خبرگزاری میزان - سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری طی ماه‌های گذشته همواره درباره گرسنگی و قحطی در نوار غزه در پی جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه هشدار داده و در مورد این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل (اوچا) نیز اعلام کرد که کودکان غزه به دلیل گرسنگی جان می‌دهند و رژیم صهیونیستی باید به تعهد‌های بین‌المللی خود در مورد ورود امن کمک‌های بشردوستانه به این باریکه پایبند باشد.

ینس لیرک، سخنگوی اوچا تاکید کرد که کمک‌های نجات‌دهنده که وارد نوار غزه می‌شود، به‌دست غیرنظامیان در مناطقی که شاهد درگیری شدید است، نمی‌رسد.

وی گفت کمک‌هایی که به غزه ارسال می‌شود، چندین متر دورتر از مناطق مرزی به زمین می‌افتد و دسترسی امدادگران به آن از طریق مناطق جنگی و درگیر بسیار سخت و دشوار است. 

لیرک گفت: کمک‌ها مطمئنا به مقداری که برای جلوگیری از قحطی و انواع وحشت‌هایی که می‌بینیم نیاز است، وارد نمی‌شوند. میزان کمک‌ها بسیار کم است.

وی گفت که ورود کاروان‌های کمک‌رسانی از طریق گذرگاه‌های زمینی تنها راه برای دریافت (کمک) در مقیاس و سرعت مناسب است. به تعداد بیشتری از این گذرگاه‌های زمینی نیاز است.

به‌تازگی مرگ یک کودک ۱۳ ساله دیگر بر اثر سوءتغذیه در دیرالبلح ثبت شد. ۲ تلفات ناشی از سوءتغذیه در یک هفته احتمالا نشانگر یک وضعیت اضطراری بسیار جدی‌تر است.

فایز ابو عطایا، نوزاد ۷ ماهه فلسطینی نیز هفته گذشته در مرکز غزه به دلیل کمبود شیر و دارو در نتیجه محاصره رژیم صهیونیستی از گرسنگی جان باخت.

با ادامه تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهر جنوبی رفح، شمار قربانیان سوءتغذیه و کم‌آبی در نوار غزه به ۳۷ نفر افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی حمله‌های وحشیانه‌ای را از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) علیه نوار غزه انجام و بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها و اماکن مذهبی را هدف قرار داده است.

ورود نظامیان رژیم صهیونیستی به شهر رفح در ماه می (اردیبهشت)، محاسبه وحشتناک تهدید را در این باریکه تغییر داده است.

جاناتان کریککس، رئیس ارتباطات یونیسف در فلسطین گفت: وضعیت جاری در رفح یک فاجعه برای کودکان است. در صورت توزیع نشدن مواد غذایی، به‎ویژه مواد غذایی آماده درمانی که برای رفع سوءتغذیه در بین کودکان استفاده می‌شود، درمان بیش از ۳ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد قطع خواهد شد.

شمال نوار غزه که از سوی یک حلقه نظامی رژیم صهیونیستی محاصره شده بود، برای ماه‌ها گرسنگی بیشتری را در مقایسه با جنوب این باریکه تجربه می‌کرد.

حال مرز با مصر از سوی نظامیان صهیونیست اشغال، گذرگاه رفح بسته شده و این رژیم ورود محموله‌های کمک‌های بشردوستانه را از طریق گذرگاه کرم ابوسالم قطع کرده است.

ارقام تازه منتشر شده سازمان ملل نشان می‌دهد که عرضه کمک‌های بشردوستانه به غزه به‌طور کلی از ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، زمانی که عملیات رژیم صهیونیستی در رفح آغاز شد، دو سوم کاهش یافته است.

رئیس برنامه جهانی غذا برای فلسطین گفت که در حال حاضر مردم در جنوب نوار غزه بیش از شمال با کمبود منابع روبرو هستند. 

متیو هولینگورث، گفت: چیزی که از ۷ می‌در مرکز و به‌ویژه جنوب نوار غزه شاهد آن بودیم این است که وضعیت دوباره شروع به وخامت کرده است. تنها یک هفته یا کمی بیشتر تا زمان تمام شدن کمک‌های موجود فرصت داریم.

حمله موشکی رژیم صهیونیستی که در ۶ خرداد باعث آتش‌سوزی در میان چادر‌های شلوغ پناهجویان شد و دست‌کم ۴۵ شهید برجای گذاشت، نمایشی تلخ از تهدید فوری علیه غیرنظامیان در جریان جنگ غزه بود.

اما از بین رفتن دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی ممکن است یک تراژدی با جریان آهسته‌تر باشد، اما اکنون تقریبا همه ساکنان جنوب نوار غزه را تهدید می‌کند. ۲۰ آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی به‌تازگی هشدار داده‌اند که ورود ادعایی کمک‌ها به غزه، سرابی از دسترسی بهتر را ایجاد کرده، در حالی که واکنش بشردوستانه در واقعیت در آستانه فروپاشی است.

این گروه‌ها، از جمله پزشکان بدون مرز، آکسفام و سیو چیلدرن، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که در حال حاضر از تسریع مرگ‌ومیر ناشی از گرسنگی، بیماری و محرومیت از کمک‌های پزشکی هراس دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *