آوایی: صعود ایران به جام جهانی امیدآفرینی بسیار را در جامعه ایجاد خواهد کرد

19:43 - 03 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۲۶۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی معتقد است حمایت همه جانبه از فدراسیون فوتبال باعث پیشرفت فوتبال کشور می‌شود.

- طبق اعلام سایت رسمی فدراسیون فوتبال، با توجه به همزمانی سه مسابقه معوقه لیگ‌برتر از هفته‌های بیستم و بیست ویکم لیگ‌برتر با سوم‌خرداد گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر و روز چهارم خرداد گرامیداشت مقاومت و پایداری مردم دزفول که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی دزفول ثبت شده، با سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول گفت‌وگویی انجام دادیم.

آوایی در ابتدای صحبت‌های خود تاکید کرد: دزفول در دوران جنگ بار‌ها مورد هجوم و موشک باران رژیم بعثی بود تا آنجا که آن را با نام شهر موشک‌ها یادکرده اند.

وی افزود: همانطور که اطلاع دارید جمعیت آن زمان دزفول ۲۸۰ هزار نفر بود، ولی دزفول با وجود این جمعیت کم به تنهایی یک لشکر ولیعصر داشت. بیشترین موشک باران رژیم بعثی عراق در این شهرستان اتفاق افتاد و هیچ جایی از ایران به این شدت مورد اصابت موشک قرار نگرفت. این شهر فقط ۱۷۶ بار توسط رژیم بعثی موشک باران شد. ۲۵۵۰ بار توسط توپخانه دشمن بعثی، هدف قرار گرفت که البته اینکه می‌گویم، توپخانه دشمن تا قبل از عملیات فتح المبین بود. بعد از فتح المبین که دشمن را از منطقه بیرون کردند فقط موشک می‌زدند. شهر ۳۳۰ بار مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفت که ۵۵۰ راکت به دزفول اصابت کرد و نکته مهم اینکه مردم شریف و نجیب حتی یک روز هم دزفول را ترک نکردند.

نماینده مردم دزفول ادامه داد: زمان جنگ وقتی وارد شهر دزفول می‌شدید، اصلا شبیه یک شهری که زیر موشک و در حال جنگ است، نبود؛ لذا به شکلی عجیب این امر در روحیه رزمندگان اثر مثبت می‌گذاشت. رزمنده که وارد شهر می‌شد، می‌دید شهر زنده است، مغازه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و مردم با روحیه بالا به استقبال رزمندگان می‌آمدند. آن زمان که تلفن همراه وجود نداشت، در شهر دزفول تلفن‌های صلواتی در اختیار رزمندگان بود تا با خانواده هایشان در تماس باشند. مردم این شهر مثل بچه‌های خودشان از آن‌ها نگهداری می‌کردند، چرا که بچه‌های خودشان نیز در جنگ بودند؛ لذا رزمندگان خاطرات بسیار خوبی از حضور در دزفول دارند. نکته دیگر اینکه نمازجمعه دزفول حتی یک روز هم تعطیل نشد. مرحوم آیت الله قاضی که خدایش رحمت کند با وجود کهولت سنی که داشت، اجازه نداد یک روز نماز جمعه شهر تعطیل شود.

سیداحمد آوایی اضافه کرد: دزفول از زمان‌های قدیم دارای زیرزمین و تونل‌هایی بود که به زبان محلی شوادون نامیده می‌شد و بعضی از مردم از آن زیرزمین‌ها در زمان جنگ به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. مرحوم آیت الله قاضی در خانه اش از این زیرزمین‌ها داشت، ولی هیچ وقت آنجا نرفت و می‌گفت، چون بعضی از مردم که خانه‌های جدید ساختند و در آن زیرزمین ندارند، من هم نمی‌روم؛ لذا طبیعی است این شهر را نماد مقاومت و پایگاه مقاومت نامیده اند. بد نیست بدانیم که دزفول ۲۶۰۰ شهید تقدیم اسلام کرد. ۴۰۰۰ جانباز و ۵۰۰ نفر آزاده که از این تعداد شهیدان، ۸۰۰ نفر از آن‌ها به خاطر اصابت موشک شهید شدند و به لقاءالله پیوستند که از این تعداد ۸۰۰ نفر، ۴۱۰ نفر خانم بودند. نکته قابل توجه دیگر اینکه بانوان دزفول با حجاب کامل به رختخواب می‌رفتند، یعنی آماده شهادت بودند.

نماینده مردم دزفول در ادامه در خصوص جایگاه ورزشکاران در زمان دفاع مقدس گفت: ورزشکاران غیور و عزیز ما به دلیل روحیه سلحشوری که داشتند با شروع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مانند دیگران، راهی جبهه‌ها شدند. عده‌ای از این عزیزان وقتی که از جبهه برمی گشتند به علت قوای جسمانی که داشتند در زمانی که شهر موشک باران می‌شد، سریع به محل اصابت موشک می‌رفتند و با چنگ و دندان سعی می‌کردند عزیزانی که زیر آوار مانده بودند را نجات بدهند. در همین رابطه دزفول شهدای ورزشکار زیادی را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و به همین دلیل نام بیشتر ورزشگاه‌های این شهر به نام شهدای ورزشکار است. همچنین عده‌ای از این عزیزان ورزشکار ما جانباز شدند که در حال حاضر با روحیه بالا، با امید و بدون شکایت همچنان در صحنه‌های ورزشی در حال افتخارآفرینی هستند.

آوایی در ادامه افزود: بر اساس رایزنی‌هایی که با مسئولان فدراسیون فوتبال داشتیم، مقرر شد مسابقاتی که در این ایام و در چارچوب لیگ برتر و جام حذفی برگزار می‌شوند، به نام روز ملی مقاومت و پایداری دزفول نامگذاری شوند تا مردم و جوانان بیشتری با رشادت ها، ایثار، مقاومت و پایداری زنان و مردان دزفول آشنا شوند.

سید احمد آوایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره فدراسیون فوتبال هم سخن گفت و افزود: فدراسیون فوتبال در حال حاضر با معضلات زیادی مواجهه است که ما امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مشکلات را مرتفع و راهکار‌هایی در این زمینه پیدا کنیم، چرا که حمایت همه جانبه از فدراسیون فوتبال باعث پیشرفت فوتبال کشور می‌شود و همچنین روحیه مردم عزیز ما را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد شور و نشاط در جامعه خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: فدراسیون فوتبال تا دهم اسفندماه ۱۴۰۰ فرصت دارد تا ماده یک اساسنامه را اصلاح کند. همچنین دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است و اینکه این لایحه قرار است در مجلس بررسی شود.

نماینده دزفول در پایان تاکید کرد: آنچه مسلم است تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی حضور دارد و همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت ورزش و جوانان باید نهایت تلاش خود را جهت حمایت از فدراسیون و تیم ملی فوتبال به عمل بیاورد. امیدواریم شاهد صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی باشیم و به جرات می‌گویم که صعود ایران به جام جهانی امیدآفرینی بسیاری را در جامعه ایجاد خواهد کرد و این امر سبب شور و نشاط اجتماعی خواهد شد و تا حدودی آلام مردم را کاهش خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *