نسل فراموش‌شده در غزه؛ بیش از ۵۰ هزار کودک بدون والدین خود زندگی می‌کنند

16:00 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۶۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نسل فراموش‌شده در غزه؛ بیش از ۵۰ هزار کودک بدون والدین خود زندگی می‌کنند
یک نسل کامل از کودکان غزه در معرض خطر فراموش شدن قرار دارند و این موضوعی است که تداوم جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه می‌تواند آن را وخیم‌تر کند.

خبرگزاری میزان – کمیته بین‌المللی نجات IRC، در گزارشی با نام «نسل فراموش‌شده پس از یک سال جنگ در غزه»، درباره تاثیر‌های مادام‌العمر جنگ جاری بر کودکان غزه هشدار داد.

به گزارش وب‌سایت کمیته بین‌المللی نجات، یک نسل کامل از کودکان در غزه اکنون در معرض خطر فراموش شدن قرار دارند، زیرا ترکیب بحران‌های خشونت‌های بی‌امان، آوارگی‌های اجباری و از دست دادن سال‌های تحصیلی تا پایان عمر زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اکنون یک سال از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد و تقریبا همه جنبه‌های زندگی غیرنظامی در این منطقه ویران شده است؛ این جنگ سبب شده تا همه جمعیت غزه در بحران و بدون دسترسی به نیاز‌های اولیه مانند غذا، آب، سرپناه، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی کافی قرار بگیرند؛ نیمی از همه قربانیان غزه ازجمله قربانیان، آوارگان، بیماران، ... کودک هستند.

ازجمله آسیب‌پذیرترین گروه‌های کودکان در غزه در دوران جنگ، کودکان بی‌سرپرست و جداشده از خانواده هستند؛ در حالی که تخمین زده می‌شود حدود ۱۷ هزار کودک بدون همراه یا جدا از والدین و مراقبان باشند، براساس تجربه قبلی از دیگر بحران‌ها، کمیته بین‌المللی نجات معتقد است که این تعداد ممکن است سه برابر بیشتر از آمار یادشده باشد.

تحقیقات کمیته بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که جدایی کودکان از خانواده‌ها در غزه در ماه‌های گذشته به‌طور چشمگیری با تشدید دور‌های متعدد آوارگی، بازداشت، دستور تخلیه ازسوی ارتش رژیم صهیونیستی و مرگ‌ومیر‌ها افزایش یافته و برخی از کودکان به‌تنهایی در بیمارستان‌ها زندگی می‌کنند.

حتی پیش از آغاز جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه، دست‌کم نیم میلیون کودک در غزه به خدمات سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیاز داشتند؛ طی یک سال اخیر، فشار وقایع بسیار ناراحت‌کننده، جابه‌جایی‌های متعدد و عدم امنیت نه‌فقط کودکان بلکه والدین و مراقبان آن‌ها با آسیب‌هایی مواجه کرده که می‌تواند سلامت روان آن‌ها را برای درازمدت دچار مشکل کند.

استرس مداوم ناشی از خشونت و آوارگی منجر به چالش‌های سلامتی درازمدت برای کودکان خواهد شد؛ در حال حاضر هیچ مکان امنی برای غیرنظامیان در غزه وجود ندارد و کودکان شدیدترین تاثیر‌های منفی را احساس می‌کنند؛ همین امر، نیاز فوری کودکان به فضا‌های امن و حمایت را نشان می‌دهد که در صورت تامین نشدن می‌تواند خطر‌های قابل توجهی بر فرایند رشد آن‌ها به‌ویژه رشد مغزیشان داشته باشد.

مدیر حفاظت از کودکان کمیته بین‌المللی نجات در غزه، گفت: کودکان در غزه، آسیب‌پذیرترین گروه هستند و نیاز‌های اولیه آن‌ها، به‌ویژه احساس امنیت، وجود ندارد.

ازسوی دیگر، غزه در حال حاضر با یک بحران غذایی بی‌سابقه مواجه است که کل جمعیت ۲.۲ میلیون نفری آن را با بحران یا سطوح بدتر از ناامنی غذایی حاد روبرو کرده است.

غزه حتی پیش از آغاز جنگ جاری نیز، درگیر بحران سوءتغذیه مزمن بود و جنگ یک سال گذشته موارد جدید سوءتغذیه حاد و نرخ سوءتغذیه شدید و حاد در کودکان زیر پنج سال را افزایش داده است.

در حالی که نهاد‌های بشردوستانه قادر به درمان موارد سوءتغذیه یادشده هستند، مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی در درمان کودکان غزه به‌ویژه در شمال این منطقه، این فرایند را به‌شدت محدود کرده است.

اگر کودکی از سوءتغذیه حاد جان سالم به در ببرد، بازهم اثر‌های طولانی مدت آن بر سلامتی باقی خواهد ماند؛ سوءتغذیه طولانی‌مدت می‌تواند بر رشد جسمی و ذهنی تاثیر منفی بگذارد و سبب کوتاه‌قدی، تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و توقف رشد جسمی و شناختی کودک شود.

خطر مرگ کودکان هنگام تجربه کردن ضایعه‌های کوتاه‌‎قدی و دیگر ضایعه‌های ناشی از سوءتغذیه بیش از ۱۱ برابر بیشتر از یک کودک سالم است؛ دلیل این امر ضعف بدنی آن‌ها است که نمی‌تواند در برابر بیماری‌های رایج مقاومت کند.

کودکان زیر پنج سال در غزه به‌ویژه در معرض خطر هستند، زیرا در دوره بحرانی رشد هستند.

در عین حال، کودکان غزه به دلیل تخریب ساختمان مدارس و فروپاشی سیستم آموزشی یک سال تحصیلی را از دست داده‌اند؛ گزارش‌ها حاکی از آن است که تاثیر جنگ و تروما، تحصیل کودکان غزه را تا پنج سال به عقب می‌اندازد.

نبود مدرسه برای بیش از یک سال به این معنی است که کودکان نه‌تنها از نظر رشد عقب مانده‌اند، بلکه دسترسی به فضا‌های امنی را که مدارس قبلا فراهم کرده بودند، نیز از دست داده‌اند.

در حالی که تضمین امنیت فیزیکی، جلوگیری از گرسنگی و ارائه مراقبت‌های پزشکی نجات‌دهنده حیات، فوری‌ترین و اصلی‌ترین نیاز‌های غزه است، پیامد‌های مواجهه مکرر با خشونت، تحولات و شکست در آموزش و خدمات حمایتی توسعه اولیه ویران‌گر است.

استرس و ضربه‌های شدید و طولانی‌مدت در سال‌های اول زندگی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر سلامت آینده کودکان، یادگیری و رفاه کلی آن‌ها داشته باشد؛ همچنین می‌تواند تهدیدی برای ایجاد تاثیر‌های پایدار برای نسل‌های آینده فلسطینی‌ها باشد.

مدیر بخش اراضی اشغالی کمیته بین‌المللی نجات گفت: کودکان بار سنگین این جنگ را متحمل می‌شوند و واضح است که بدون آتش‌بس فوری و پایدار، تاثیر‌های درازمدت آن بیشتر خواهد شد؛ کودکان غزه نمی‌توانند بیش از این صبر کنند؛ محدودیت‌های طولانی‌مدت در کمک‌های بشردوستانه و ادامه جنگ به این معنی است که نسلی از کودکان اکنون مشکلات سلامت و رشد مادام‌العمر را تجربه خواهند کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *