وزیر میراث‌فرهنگی: نقطه اصلی تمدن و فرهنگ ایرانی انسجام و وفاق همگانی است

13:17 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۰۳
وزیر میراث‌فرهنگی: نقطه اصلی تمدن و فرهنگ ایرانی انسجام و وفاق همگانی است
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی، انسجام‌آفرین و وفاق‌ساز است، گفت: تکثر فرهنگی در تاریخ این سرزمین ریشه داشته و دارد؛ اما نقطه اصلی این تمدن، انسجام و وفاق همگانی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدرضا صالحی امیری در دیدار رئیس جمهوری با مدیران و فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: حضور رئیس جمهوری در جمع بزرگان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک پیام روشن دارد که این موضوع در دیدگاه دولت چهاردهم و ریاست جمهوری دارای اولویت است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه فرهنگ ایران بسیار غنی است، تصریح کرد: در تحلیل و تبیین فرهنگ و تمدن ایرانی باید از ویژگی‌های انحصاری آن سخن گفت، اما آنچه رئیس جمهوری در موزه ملی بازدید و رونمایی کردند، یک دستاورد روشن دارد و آن غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی این سرزمین است.

وی افزود: فرهنگ ایرانی، انسجام‌آفرین و وفاق‌ساز است. تکثر فرهنگی در تاریخ و تبار این سرزمین ریشه داشته و دارد؛ اما نقطه اصلی و گرانیگاه این تمدن، انسجام و وفاق همگانی است.

گفتمان وفاق تاریخ طولانی دارد

صالحی امیری تصریح کرد: این که امروز، رئیس جمهوری و دولت از «گفتمان وفاق» صحبت می‌کند، مربوط به امروز و دیروز این سرزمین نیست، یک تبار و تاریخ طولانی دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: وفاق یعنی، عقلانیت به جای عصبیت، یعنی انسجام و همدلی به جای انشقاق و انتقام؛ وفاق یعنی گفتگو برای حل مسائل به جای تخریب و انگ‌زنی، یعنی عبور از حاشیه و حرکت در متن؛ و متن یعنی پاسخگویی به انبوه مطالبات مردم؛ یعنی اخلاق‌گرایی و پرهیز از بداخلاقی، یعنی تحمل، مدارا و صبوری در برابر عقاید یکدیگر.

وی بیان کرد: وفاق یعنی عدالت؛ هم برای خود و هم برای جامعه. وفاق یعنی عبور از مرزبندی‌های کاذب در درون نیرو‌های وفادار به اسلام، انقلاب و رهبری؛ وفاق یعنی باور به اینکه اسلام، انقلاب، امام و رهبری متعلق به همه ایرانیان است و این سرمایه ملی به یک جناح و یک جریان متعلق نیست.

صالحی امیری ادامه داد: وفاق یعنی درد مشترک با مردم و خصوصا درد مشترک با فرودستان؛ وفاق، در ذیل عدالت، اخلاق، صداقت، عقلانیت، انسجام، انسانیت و شرافت معنا پیدا می‌کند. در غیر این صورت شعاری بیش نیست. وفاق یعنی پذیرش حق دیگران، حتی اگر مخالف باور و عقاید ما باشد، وفاق در یک جمله یعنی احساس امنیت فکر، بیان و قلم برای همگان.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *