دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است

14:05 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۲۲
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است
امانی با اشاره به اینکه لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است، تاکید کرد: یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است.

خبرگزاری میزان - هزار و چهل و سومین (۱۰۴۳) جلسه شـورای عـالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، وزیرآموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن، روز دوشـنبه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات آموزش و پرورش ارائه کرد.

در ادامه این جلسه محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سیر تکوینی و تاریخی این شورا گفت: شورای عالی آموزش‌وپرورش مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه درچارچوب سیاست‌های کلی نظام وقوانین و مقررات موضوعه است.

وی افزود: ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رئیس جمهور است و در غیاب وی، وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت.

امانی با اشاره به ماده ۴ تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر ماده ۵ قانون این شورا ابراز کرد: مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش درحدود اختیارات قانونی شورا برای موسسات ذی ربط لازم الاجرا است. این مصوبات پس از تایید رییس شورا توسط دبیرکل به موسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.

امانی اضافه کرد: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش سه دسته اند. اعضای رسمی که دارای حق رای می‌باشند، اعضای وابسته (شامل معاونان وزیر آموزش و پرورش و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت که به تناسب موضوع دعوت می‌شوند) و ناظران مجلس شورای اسلامی که در آن عضویت دارند.

وی افزود: این شورا دارای ۸ کمیسیون و ۳ کمیته کارشناسی و تخصصی است که طرح ها، برنامه‌ها و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش را که از سوی رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و یا ۸ نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به آن ارجاع داده می‌شود مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار داده و نظرات و پیشنهاد‌های خود را اعلام می‌کنند تا در صورت صلاحدید در صحن علنی شورای عالی مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات این شورا کفت: مصوبات این شورا شامل اسناد تحولی، اسناد سیاستی، اساسنامه ها، آئین نامه ها، برنامه‌های درسی و تربیتی، شاخص‌های آموزش و پرورش، اهداف دوره‌های تحصیلی و ... است.

وی با اشاره به ماده ۶ قانون تشکیل این شورا اظهار داشت: این شورا وظایف واختیارات متنوعی را برای سیاست گذاری و قانون گذاری در زمینه مسائل و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش کشور که بوسیله مجلس شورای اسلامی به آن داده است، بر عهده دارد.  

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و کارکرد‌های این شورا در نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد: این شورا متعلق به همه مردم است که بزرگترین سرمایه آن اصالت، استقلال و اتقان مصوبات آن می‌باشد.

امانی گفت: اصالت یعنی شأن، جایگاه و قدمت شورای عالی آموزش و پرورش؛ شورایی که انسان‌های بزرگ و برجسته‌ای در آن حضور داشته‌اند و با سیاستگذاری‌های خود به فرزندان مردم خدمت کرده‌اند.

وی با اشاره به دومین سرمایه شورای عالی اظهار داشت: استقلال؛ قانون تشکیل شورای عالی، نظام اداری مستقل، ثبات مدیریت، کمیسیون‌های کارآمد و... این استقلال سبب شده است تا در دولت‌های مختلف تعاملی سازنده بین شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش به وجود بیاید.

امانی با اشاره به سومین سرمایه شورای عالی گفت: اتقان مصوبات (کار کارشناسی، فنی و تخصصی)، چنین موضوعی مسئولیت بزرگی را متوجه شورای عالی می‌کند و باعث می‌شود تا نقش سیاستگذاری به خوبی ایفا شده و به نهاد‌های قانونگذار مانند مجلس شورای اسلامی کمک کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: یکی از خصوصیات شورای عالی آموزش و پرورش، ثبات مدیریت و آرامشی است که بر آن حکم فرماست، این ویژگی باعث شده است به عنوان یک تکیه گاه مطمئن برای نظام تعلیم و تربیت عمل کند.

وی افزود: این شورا همواره نقطه‌ای بوده است که به انباشتگی تجربیات کمک کرده و به‌طور خاص از سال ۱۳۹۰ که سند افتخارآمیز تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شد، همواره پیگیر اجرای آن از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *