جایگزینی ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با موتورهای کار از سال آینده/ تبدیل ۳۵ هکتار از پادگان ۰۶ به بوستان
به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی در نشست مجازی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سومین نشست سخنگوی شهرداری تهران با یک هفته وقفه به دلیل درگذشت خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم مرحوم مهدی علیرضایی برگزار میشود، اظهار کرد: همه ما در رسانه و حوزه شهری عزادار بودیم و مجدداً این ضایعه دردناک را به اصحاب رسانه تسلیت میگوییم.
وی ادامه داد: برای کاهش ترددها و کنترل مصرف انرژی و موضوعات مرتبط با آلودگی هوا و تعطیلی ادارات، نشست به صورت مجازی برگزار میشود و در کنار این مجموعه شهرداری با اعلام رسمی دکتر زاکانی، به پویش دو درجه کمتر که توسط رئیس جمهور آغاز شده، پیوسته است.
محمدخانی با بیان اینکه در تبلیغات و اطلاع رسانی این پویش نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد، تصریح کرد: تمام بخشهای شهرداری به این پویش میپیوندند و در این زمینه کمکهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری تهران آنلاین در خصوص انتقادات مطرح شده به طرح من شهردارم، یادآور شد: ایده مترقی و پیشروانه بودجه ریزی مشارکتی موضوعی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در حال پیگیری است و مراجعه به نظرات مردم برای حکمرانی شهر یک مسئله بسیار جدی در دنیاست و برای نمونه در اجلاس جهانی در شهر روسیه همه دیدیم که شهرداری تهران موفق شد جایزه جهانی بریکس را دریافت کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از رویدادهای بین المللی بودجه ریزی مشارکتی به صورت جدی پیگیری میشود و مورد علاقه نهادهای بین المللی است و شهرداری تصمیم گرفته بخشی از اقدامات خود را با مراجعه به نظرات مردم انجام دهد و این نمودی از مردم سالاری دینی است و مردم برای منطقه و ناحیه خود تصمیم میگیرند که چه اتفاقی بیفتد. فارغ از گرایشهای سیاسی و مباحث حاشیه ای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد؛ کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند.
محمدخانی با بیان اینکه متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی میشود و برخی رسانههای رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار میرود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته میکنند که نکته قابل تأملی است، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران برای طرح من شهردارم امسال تخصیص یافته و این بودجه صرف هزینههای پروژههای عمرانی، فرهنگی، محیط زیستی و شهرسازی محلات میشود.
وی با اعلام اینکه ۱۸ درصد طرحهایی که به رأی گذاشته شده از نظرات مردم برخاسته است، تصریح کرد: در مرحله اول ایدههای مردم برای اداره شهر را دریافت کردیم و پس از پالایشهای صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص به رأی گذاشتیم. به نظر میرسد از سمت یک نهاد مردم سالارانه مثل شورای شهر باید بیشترین میزان همراهی با این طرح صورت بگیرد که البته همینطور هم هست و از سوی اکثریت اعضا شاهد حمایت هستیم و امیدواریم در دورههای بعدی نیز شاهد افزایش استقبال مردم باشیم.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد راهکارهای شهرداری برای رفع آلودگی هوای پایتخت، خاطرنشان کرد: آنچه که مورد وفاق همه مجموعه هاست قانون است و قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده و تکالیف شهرداری تهران در رفع آلودگی هوا مشخص شده است. اولین و مهمترین بحث در این قانون توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز شهری و مدیریت پسماند است و در هر سه بخش در سه سال گذشته اقدامات تحولی جدی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری در خرید اتوبوسهای داخلی رکورد تاریخی را به ثبت رسانده و امروز بیش از هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و در شهر فعال است. در هر ماه ۸۰ تا ۱۰۰ اتوبوس جدید خریداری و اضافه میشود. این اقدام ذیل کمپین تهران دوست داشتنی نشانه گذاری شده و به مردم اطلاع داده میشود که این اتوبوسها با هزینه آنها خریداری شده است.
محمدخانی با اشاره به اورهال واگنهای مترو نیز گفت: آن بخش که متوجه شهرداری است توسعه حمل و نقل عمومی است. در خرید واگن نیز گزارشات لازم داده شده و از بهار سال آینده هر ماه دو تا سه رام قطار اضافه میشود. در روزهای گذشته هم تولید واگن ملی را شاهد بودیم و در بهار سال آینده شاهد ورود این قطارها نیز خواهیم بود. در کنار این موضوع ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی را نیز شاهد خواهیم بود و تعداد قابل توجهی از این دستگاهها تا پایان امسال به شهر اضافه خواهد شد.
وی به توسعه کمربند سبز تهران اشاره کرد و افزود: یک رکورد قابل توجه در این زمینه داریم و ۳.۵ میلیون درخت در این مدت غرس شده است. امیدواریم موضوع دستگاه زباله سوز نیز هر چه سریعتر به سرانجام برسیم.
سخنگوی شهرداری تهران به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری در رابطه با وضعیت نامناسب پیاده روها برای شهروندان نیز پاسخ داد و گفت: متولی پیاده راه سازی شهرداری مناطق ۲۲ گانه است و با پشتیبانی معاونت فنی و عمرانی تلاش میکنند. باید به این موضوع توجه داشت که وقتی در مورد پیاده روهای تهران صحبت میکنیم حرف از پیاده روهایی با وسعت فراوان است. هزار و ۲۹۷ کیلومتر فضای پیاده رو در تهران باید مناسب سازی شود که سال قبل در قالب طرح رصد و من شهردارم اتفاق خوبی رخ داد و بر اساس گزارشات سامانه ۱۳۷ چه در کاهش اعتراضات مردم و چه در تماسهای تأییدکننده، اتفاقات خوبی در این بخش به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی تهران رخ داده است.
وی اضافه کرد: رکورد خوبی در این زمینه به جا گذاشته شده، اما همانطور که گفتیم در مورد وسعت زیاد بحث میشود که در یک یا دو سال قابل جبران نیست؛ به هرشکل میتوان نقشه دقیق تمام پیاده روهای اصلاح شده را در اختیار قرار داد که ببینیم در هر منطقه کدام یک از معابر اصلاح شده است.
تبدیل ۳۵ هکتار از پادگان ۰۶ به بوستان
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در رابطه با تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان و توقف این طرح، اظهار کرد: اتفاق بسیار مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری افتاد توافقات با دستگاههای دولتی و مجموعههای نظامی برای آزادسازی و قابل استفاده کردن فضاهای داخل شهری بود. تفاهمات بسیار خوبی برای توسعه فاز غربی پروژه یادگار امام و اجرای آزادراه شوشتری و محوطه ورزشگاه تختی انجام شد و در پروژه پادگان ۰۶ نیز قرار شد ۳۵ هکتار از محدوده این مجموعه به بوستان تبدیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی افزود: فرایند تحویل آن کمی زمان بر شده و امیدواریم در روزهای آینده ساخت آن آغاز شود؛ چراکه طراحی خوب و جذابی صورت گرفته و به پایان رسیده و امید میرود که عملیات عمرانی آن در روزهای پیش رو با همکاری ارتش سرعت بگیرد. در کنار آن پادگانها و فضاهای دیگری در اختیار شهرداری قرار گرفته و میتواند در قالب فضای سبز و بوستانها و مراکز فرهنگی، هنری و مراکز فناوری و هوشمندسازی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. در مجموع در روزهای آینده خبر خوبی در این خصوص به شهروندان خواهیم داد.
محمدخانی در رابطه با حضور خود در نشست شهرداران صلح در استانبول، یادآور شد: شهردار استانبول چند ماه قبل از شهردار تهران برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده بود و دعوت نامه از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آنکارا به دست ما رسید و تصمیم بر این شد که بنده به نماینده شهرداری در اجلاس حضور یابم و شهرداران شهرهای غرب آسیا و شمال آفریقا در آن حضور داشتند. عمده حاضران نیز در سطح شهرداران پایتختها و یا معاونین آنها بودند.
وی افزود: این نشست عملاً تبدیل به صحنهای شد که بسیاری از نمایندگان شهرها تصمیم گرفتند وقت خود را به محکومیت جنایات اسرائیل اختصاص دهند. ما به وظیفه خود عمل کردیم و ابراز نگرانی از کشته شدن شهرها از جمله مباحث ما بود. رژیم صهیونیستی در کنار کشتار جمعی عملاً در حال از بین بردن زیرساختها و کشتن شهرهاست و نیاز است که شهرها در قالب دیپلماسی عمومی به ایفای نقش بپردازند. پیشنهاد مشخص ما بایکوت اقتصادی اسرائیل و شهرهای بزرگ آن در شرایط آتش بس غزه بود.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایسنا در مورد فرصت ۱۰ روزه رئیس جمهور به شهرداری در خصوص سرانه آموزشی در تهران، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع برای رئیس جمهور، جلسهای با حضور ایشان برگزار شد. پیش از این جلساتی با حضور شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش برگزار شده بود و تفاهماتی نیز شکل گرفته بود و به پیشنهاد شهردار تهران مقرر شد با بررسی تمام ظرفیتهای زیرساختی و فرهنگی، اقدام جامع و جهادی برای کمک به دولت در این زمینه شکل بگیرد.
وی افزود: جلساتی در شهرداری در این خصوص برگزار خواهد شد تا طرح جامع و کاملی در این راستا به دولت ارائه شود و با همکاری وزارت آموزش و پرورش این طرح جلو برود. البته در ۲۰۰ مدرسه توزیع آسفالت انجام شد و در بخش فرهنگی و آموزش شهروندی و زیرساختی نیز همکاریهایی صورت گرفته و در طرح آرمان نیز همکاریهای خوبی را با مدارس داشتیم. طرح ما به زودی آماده میشود و میتوانیم گزارش آن را ارائه دهیم.
محمدخانی اضافه کرد: بودجه ما در این حوزه سه برابر شده و باعث میشود با دست باز بتوانیم به مدارس در بخشهای مختلف خدمات رسانی کنیم.
جایگزینی ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با موتورهای کار از سال آینده
محمدخانی در رابطه با تردد موتورسیکلتهای آلاینده در سطح شهر و نحوه تأمین موتورهای برقی، گفت: طبق قانون هوای پاک باید در این بخش هم کمکهایی داشته باشیم، اما وظیفه اصلی که ساخت موتورهای برقی است با بخش دیگریست که خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاده و تفاهماتی را با تولیدکنندگان در این زمینه داشتیم و امیدواریم جایگزینی ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با موتورهای کار از سال آینده شاهد باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند، یادآور شد: این در حالیست که ۱۱ خط و ۶ مرکز معاینه فنی آماده خدمات رسانی به موتورسواران هستند. برای افزایش انگیزه موتور سواران در میدان بهارستان، میدان امام خمینی (ره) و میدان محمدیه معاینه فنی سیار راه اندازی شده و با هدایایی سعی شده راکبان به معاینه فنی موتورهای خود ترغیب شوند.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: تلاش شده که میزان آلایندگی با این اقدام در منطقه ۱۲ به عنوان آلودهترین منطقه پایتخت کاهش یابد. این طرح از ۱۰ آذر آغاز شده و به مدت دو ماه ادامه دارد و بر اساس هماهنگی با پلیس این مدت زمان تمدید نخواهد شد و پس از آن برخورد با موتورهای بدون معاینه فنی انجام خواهد شد. از شهروندان موتورسوار دعوت میشود در طول این مدت به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
هر ماه نزدیک به ۱۰۰ اتوبوس به ظرفیت ناوگان اضافه میشود
وی به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان کمبود اتوبوس در سطح شهر نیز پاسخ داد و گفت: شهرداری تهران به صورت عملی و واقعی بیش از پنج هزار دستگاه اتوبوس را در بخش داخلی و خارجی خریداری کرده که دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از تولید کنندگان چینی و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز از تولیدکنندگان داخلی است. تمام این اقدامات بدون اتکا به کمکهای دولت از محل صرفه جویی مصرف سوخت و تخصیص بودجه از سوی شورای شهر انجام نمیشد و این اقدام بی نظیر است. هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی تحویل داده شده و در ماههای اخیر تحویل اتوبوسها نظم و سرعت گرفته و هر ماه نزدیک به ۱۰۰ اتوبوس به ظرفیت ناوگان اضافه میشود تا به حداقل شرایط قابل قبول برسیم.
محمدخانی افزود: تعدادی از اتوبوسهای برقی خارجی نیز وارد شده و تا بهار سال آینده امید میرود که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهر وارد شود.
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس در روز گذشته یادآور شد: متأسفانه در بخش خصوصی با فرسودگی اتوبوسها مواجه هستیم و باید اورهال شوند. متأسفانه این شرکتها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و با وضعیت بغرنجی در این موضوع روبه رو هستیم.
مدیران شرکت خصوصی خط جمهوری-بهارستان پاسخگو باشند
وی ادامه داد: از میدان جمهوری تا میدان بهارستان در کمتر از دو هفته شاهد بودیم که مشکلی در این خط به وجود آمده است و امیدواریم با ورود اتوبوسهای برقی شاهد این اتفاقات نباشیم و مدیران شرکت مربوطه نیز در این خصوص پاسخگو باشند. در این خط مسیر سبز اتوبوسرانی با تردد اتوبوسهای برقی ایجاد خواهد شد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر ورود اتوبوس ها، تاکسیها و موتورسیکلتهای برقی به پایتخت بر اساس انجام پیش پرداخت ها، اظهار کرد: قرارداد چین هرگز متوقف نشده است؛ با توجه به ظرفیت خوب تولید داخلی موتورهای برقی تصمیم بر این شد که اولویت اصلی در این بخش به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد و اولویت اختصاص بودجه را به اتوبوسها و تاکسیهای برقی وارداتی قرار دهیم.
وی افزود: ما با مافیای واردات خودرو مواجه هستیم و اجازه ورود خودروهای ارزانتر با کیفیت مناسبتر را نمیدهند و از تمام ظرفیتها در فضای رسانهها و حتی در برخی مجموعهها و نهادها استفاده کردند که این وسایل حمل و نقل عمومی وارد شهر نشود. با این اتفاقی که این نادوستان رقم زدند شاهد تفاوت ۸۰ تا ۹۰ یورویی قیمتها بودیم و مشخص بود که چه ضرری به شهر وارد میشود. شهرداری تصمیم گرفت زیر بار زور این مافیا نرود و مسیر جدید و سالمتری را انتخاب کند که نتیجه آن کیفیت بالاتر و قیمت پایینتر آن است.
محمدخانی با بیان اینکه ما با دست اندازهایی مواجه بودیم، تصریح کرد: آزمون و خطا در مسیر واردات تا حدودی انجام شد و تلاش بر این بود که خودروی با کیفیتتر و ارزان تری را وارد کنیم. اگر قرار بود به نفع مافیا عمل شود به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور میشد. با ورود محموله چین در هفتههای آینده شاهد شتاب در این مسیر خواهیم بود و امیدواریم تعهدات خود را به طرف خارجی انجام دهیم و امسال حداقل هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد کنیم و در سال آینده تمام این دستگاهها وارد شود.
شهرداری بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضاست
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار اکو ایران مبنی بر اظهار نظر برخی اعضای شورا نسبت به کارشکنیهای شهرداری در دیدارهای مردمی آنها، تأکید کرد: بازدیدهای اعضای شورا از مناطق و بخشهای مختلف شهرداری صورت گرفته و بخشی از آن شاید مرتبط با اعضایی باشد که منتقد شهرداری تهران محسوب میشوند. هرچند در شهرداری چنین دسته بندی وجود ندارد و شورا ۲۱ نماینده دارد و شهرداری طبق وظایف، خود را پاسخگوی تمام اعضا میداند.
وی ادامه داد: رئیس شورا به عنوان چهره شاخص شورا چندین بار بر مشخص کردن زمان بازدید از مناطق تأکید کرد. اگر این زمان بندیها و هماهنگیها انجام نشود، ممکن است در یک هفته مشخص چند عضو شورا به یک منطقه مراجعه کنند و این به معنای این است که شهردار آن منطقه زمان زیادی را صرف حضور در جلسات با اعضای شورا و بازدیدها قرار دهند و قطعاً اعضا نیز راضی نیستند کار مردم روی زمین بماند. میتوان روزهای مشخصی را برای حضور اعضا مشخص کرد و این میتواند به برنامه ریزی و نظم دهی در امور کمک کند و آمادگیها در این راستا شکل بگیرد.
محمدخانی افزود: برای مثال شاهد این هستیم که آقای امانی که منتقد شهرداری هم هستند، هر هفته از مناطق بازدید میکنند و گزارش آن را نیز در شورا ارائه میدهند. برخی اعضا در یک یا دو سال ابتدایی در هیچ منطقهای بازدیدی نداشتند و در هیچ یک از مراسمات افتتاحیه و پویشهای امید و افتخار که ارائه دستاوردها برای مردم بود، مطلقاً شرکت نمیکردند و موارد مطرح شده تناقضاتی را برای مردم ایجاد میکند و ما هم با این سوال مواجه میشویم که آیا جایز نبود که در بیش از ۱۵۰ پویش امید و افتخار، برخی اعضا در افتتاح بوستانهای بزرگ، مترو و پروژههای اساسی حضور پیدا میکردند؟ با این حال شهرداری خود را موظف به نظارت پذیر بودن و عمل بر اساس چارچوبهای قانونی میداند. ما بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضا هستیم.
انتهای پیام/