جزئیاتی از برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان؛ همکاری قوه قضاییه و آموزش‌وپرورش با طرح قاضی مدرسه

11:30 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۹۹۵
جزئیاتی از برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان؛ همکاری قوه قضاییه و آموزش‌وپرورش با طرح قاضی مدرسه
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از اجرای طرح قاضی مدرسه در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی با همکاری دستگاه قضا در برخی استان‌های کشور خبر داد.

خبرگزاری میزان - امیر تجلی‌نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر در بین کودکان و نوجوانان در سطح جهان تحت تاثیر عوامل و زمینه‌های سبب‌ساز گوناگون فرهنگی و اجتماعی روند نامطلوبی را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌ها همواره در بیرون از مدرسه تولید شده و در مدرسه نمود و بروز پیدا می‌کنند گفت: برای مقابله با این موضوع و اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش سازمان یافته علمی قوای سه‌گانه کشور در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) با مشارکت چهارده دستگاه اجرایی کشور با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی برای تحقق پیشگیری رشد مدار مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش‌آموزان تدوین و در حال اجرا است.

تجلی‌نیا ادامه داد: تامین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور و گسترش آموزش‌های رشد‌مدار با تمرکز بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر از اهداف اصلی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه نماد، نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی نسبت به پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان اقدام می‌کند، افزود: مدیر مدرسه با شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر یا بزه دیده ضمن ارایه خدمات آموزشی مشاوره فردی و خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، در صورت نیاز به ارایه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، مورد موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری اعلام می‌کند.

تجلی نیا درباره برنامه نماد توضیح داد: برنامه نماد شامل پنج فرآیند فعالیت‌های ارتقایی، آموزشی و ترویجی غربالگری، شناسایی، تشخیص اقدام مداخلات معلمان در کلاس درس، درمان (مداخلات روانشناختی، پزشکی و روانپزشکی)، حمایت اجتماعی و ارجاع و مدیریت مورد است.

وی تاکید کرد: در بخش شناسایی و غربالگری در مدارس از طریق شواهد میدانی از آزمون‌های استاندارد روانی، آزمون‌های خطرپذیری، شواهد کلینیکی و چک لیست‌ها نیز استفاده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با تمرکز آموزش و پرورش بر پیشگیری و آموزش مهارت‌ها در آموزش‌های رشدمدار؛ شامل آموزش و توانمندسازی معلمان و والدین، تولید برنامه درسی پیشگیری مربوط به هر دوره تحصیلی و منابع کمک آموزشی، برگزاری و اجرای دوره‌های آموزشی رشد مدار پیشگیری، اجرای فعالیت‌های مکمل و ترویجی در قالب فعالیت‌های ارتقائی و ترویجی در نماد انجام می‌شود.

مدیرکل مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش تاکید کرد: مداخلات وضعی و روانی - اجتماعی؛ شامل اقدامات مداخله‌ای برای کاهش عوامل مخاطره آمیز (از جمله اقدامات انتظامی و مناسب‌سازی فضا‌ها، برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها ، خدمات و حمایت‌های روانی - اجتماعی، حمایت‌های حقوقی و مالی مورد نیاز، مشاوره‌های خانوادگی و فردی حمایت‌های تحصیلی، درمان و بازتوانی و حمایت‌های قضایی و انتظامی است که تحت پوشش قرار گرفتن تمامی مدارس است که تحقق کامل این برنامه بدون همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های عضو ائتلاف بر اساس عمل به وظایف خود در نماد امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش  در خاتمه درباره همکاری وزارت آموزش و پرورش با دستگاه قضا تصریح کرد: در چارچوب فعالیت‌های مشترک با دستگاه قضا برای کاهش جرم و بزهکاری در میان دانش‌آموزان و در قالب قانون حمایت از «نماد»، طرح قاضی مدرسه در بعضی از استان‌ها در حال اجرا است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *