وزیر بهداشت: مسئولیتهای امور دانشجویی و فرهنگی را به دانشجویان واگذار کنیم
خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی در آیین تکریم و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که امروز (سه شنبه) ۱۷ مهرماه در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: اساس دین، حکمت و فلسفه رسالت انبیا به ویژه حضرت محمد (ص)، ارتقای مکارم اخلاقی در سطح جامعه بوده است و این ارتقای اخلاق بدون همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با سایر حوزه ها، موفقیت آمیز نخواهد بود.
وی تصریح کرد: اخلاق حرفهای با توصیه و نصحیت شکوفا نمیشود بلکه باید در دوران تحصیل به تدریج از رفتار و برخورد اساتید، ملکه ذهن و رفتار دانشجویان شود. بعدا همانگونه که استاد با دانشجو و بیمار برخورد کند، دانشجو نیز همین رفتار را با بیمار تکرار میکند.
ظفرقندی ادامه داد: در دورهای که مسئول دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم، یکی از فارغ التحصیلان به بنده مراجعه و برای استخدام و فعالیت، ابراز علاقه کرد. وقتی پرونده و وضعیت تحصیلی او در دانشگاه و مدرسه را نگاه کردم، همه نمرات بالا بود، اما در پرونده وی نوشته شده بود که با بیماران برخورد تندی دارد از او دلیل این رفتار را سوال کردم که علت آن را تکرار و یادگیری رفتار استادش عنوان کرد.
وزیر بهداشت با تاکید بر این که اخلاق حرفهای در عمل باید جاری شود، گفت: در مبحث اخلاق باید به اخلاق حرفهای و عمومی توجه ویژهای کنیم. باید به دانشجویان یاد بدهیم که غصه، درد و رنج بیماران و مردم، غصه، درد و رنج آنها هم باشد. باید با همدیگر و همکاران مهربان باشیم و محیط کار، سرشار از الفت و مهربانی باشد.
وی خواستار واگذاری مسئولیت امور فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان شد و تاکید کرد: اینکه ما مسئول باشیم و دانشجویان را به اردو، مراسم و فعالیتهای ورزشی ببریم، درست نیست بلکه آنها باید مسئول این کارها باشند و ما هم همراهی کنیم. دانشجویان بیشتر دوست دارند که با اساتید خود در فعالیتهای فوق برنامه، ورزشی و فرهنگی شرکت کنند که آنجا میشود اثرگذاری کرد و کار باید در مسیر رهرویی انجام شود.
ظفرقندی افزود: یکبار که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه ما با دانشجویان مان فعالیتهای ورزشی و اردویی داشتیم و با آنها همراهی میکردیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت تقویت تعلق ملی بین دانشجویان، خاطرنشان کرد: باید تعلق به این کشور و آب و خاک را در بین دانشجویان تقویت کنیم و یاد بدهیم تا ملکه ذهن آنها شود. این ضعف ماست که دانشجو بعد از اتمام تحصیل، به راحتی وطن خود را ترک کند این مهاجرت ها، سوخت سرمایه است؛ با چه تلاش و زحمتی این سرمایهها را تولید کرده و پرورش میدهیم بعد میوه و محصول آن نصیب کشور دیگری میشود.
وی تصریح کرد: برای کاهش مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی، باید مشکلات آنها را شناسایی و برطرف کنیم. مشکلات آنها هم کم نیست و ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد. ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده یعنی وقتی فردی که میخواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف، تعهد خدمت خارج از مرکز را بگذراند و وقتی فوق تخصص میشود، سن او بالا و دارای خانواده است که حتی ممکن است همسر او در شهری دیگر باشد؛ باید این معضلات را به تدریج کاهش دهیم چراکه فشار تحصیلی بیش از حد، منجر به فرار میشود.
ظفرقندی ایجاد محیط کار جذاب برای فارغ التحصیلان و نیروهای انسانی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: تامین معیشت فارغ التحصیلان و افزایش تسهیلات از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهیم که تقویت معیشت و تسهیلات، به ماندگاری نیروها کمک زیادی میکند.
وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خوابگاههای متاهلین در دانشگاههای علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: تقویت این خوابگاهها علاوه بر نقش مهم در جوانی جمعیت، تسهیل در ادامه تحصیل است؛ در حال حاضر ۴۱ هزار دانشجوی متاهل در دانشگاههای علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند، اما کل خوابگاههای متاهلین یک هزار و ۱۶۹ باب است که در بودجه سال آینده، اعتبار مناسبی برای این کار در نظر گرفته ایم.
وی ضمن تقدیر از خدمات شیراوژن، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به حبیبی توصیه کرد برنامه ریزیها برای همه باشد و مخاطب برنامه ها، همه افراد، سلایق و علائق باشند نه اینکه صرفا برای گروهی خاص.
وی با ذکر این آیه از قرآن کریم که «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء * تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها»، گفت: مسئولیت بزرگ ما این است که بهترین فرزندان این آب و خاک و ملت به صورت امانت در دست ما قرار میگیرند اینکه چطور پرورش دهیم، بزرگ کنیم تا به محصول برسد، کار سختی است و بنا به فرموده امیرالمومنین (ع)، این وظیفه از کندن کوه هم دشوارتر است.
وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: وقتی فرزندی به ما سپرده میشود کار سختی برای پرورش یک محصول، انسانی شریف، فرد عالم، دانشمند و خدوم به کشور داریم و اگر این وظیفه را به خوبی انجام ندهیم در پیشگاه خداوند و مردم مسئول هستیم. امانت داری از فرزندان مردم در دانشگاهها همانند "کَلِمَةً طَیِّبَةً"ای است که در اختیار ما قرار داده شده و باید طوری تربیت کنیم که همیشه مثمر ثمر باشد.
انتهای پیام/