سردار رادان: سارقین حرفه‌ای با اجرای طرح پابند الکترونیکی کنترل می‌شوند

21:51 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۸۵۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سردار رادان: سارقین حرفه‌ای با اجرای طرح پابند الکترونیکی کنترل می‌شوند
فرمانده کل انتظامی کشور، گفت: یکی از راهکار‌ها برای کنترل سارقین حرفه‌ای استفاده از پابند الکترونیکی است که این طرح در سه استان مطرح که بیشترین حجم سرقت را داشتند، انجام دادیم.

خبرگزاری میزان - سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور با حضور در برنامه صف اول ضمن گرامیداشت هفته انتظامی، اظهار کرد: آنچه ما به مردم قول دادیم این است که آسایش خودمان را فدای امنیت و آرامش مردمی کنیم که یا همکیشان ما یا هم نوعان ما و در خور شایسته تکریم و احترام هستند.

وی ادامه داد: یکی از شایستگی‌های مردم تامین امنیتشان است. اگر امنیت را در سه لایه‌ی امنیت عمومی، امنیت داخلی و امنیت ملی تعریف کنیم؛ آنچیزی که مردم ما بیشتر با آن درگیر هستند امنیت عمومی است که توقع دارند این امنیت حاصل شود. 

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برای امنیت مردم، باید اول دغدغه‌های مردم را متوجه می‌شدیم. اینکه مردم ما در رابطه با چه موضوعی دغدغه دارند؟ آیا آن چیزی که ما فکر می‌کنیم، دغدغه مردم هست یا نه؟ به این واسطه نظرسنجی‌های مختلفی انجام شد تا دغدغه‌های مردم در موضوع امنیت عمومی حاصل شود که اگر به طور خلاصه عرض کنم یکی از دغدغه‌های مهم مردم، موضوع سرقت، دیگر موضوع مهم آن‌ها معتادین متجاهری بود که در سطح شهر رفت و آمد داشتند، همچنین موضوع ترافیک و سایر موضوعات بود که برنامه ریزی صورت گرفت و امروز می‌توانم اعلام کنم برنامه‌ای که برای امنیت عمومی مردم بر اساس دغدغه هایشان ریختیم به سمتی می‌رویم که بتوانیم کارنامه نسبتاً قابل قبولی را خدمت مردم ارائه بدهم.

سردار رادان در موضوع سرقت و در مورد استفاده از پابند الکترونیکی برای سارقین گفت: بعضی از سارقین شغل‌شان سرقت شده است؛ ما تعداد افرادی را داریم که بیش از ۱۰ و تا ۲۰ فقره سرقت انجام داده‌اند، دستگیر شدند و بعد از تحمل مجازات و آزادی از زندان دوباره دست به سرقت زدند. این سارقان باید در جامعه کنترل می‌شدند که در ایجا لازم می‌دانم از ریاست قوه قضائیه تشکر کنم چراکه شخصاً در این موضوع وقت گذاشتند.

وی با اشاره به اجرای طرح پابند‌های الکترونیکی در سه استان کشور اظهار داشت: ما در سه استان مطرح از جمله تهران بزرگ این طرح را به صورت آزمایشی انجام دادیم و تعدادی از سارقین که بیش از ۴ فقره محکومیت داشتند را پابند‌های الکترونیکی زدیم و آن‌ها را کنترل کردیم.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی افزود: زمانی که شروع به انجام طرح پابند کردیم سرقت ۱۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود و همینطور در حال افزایش بود که شروع به طرح استفاده از پابند را در سه استان مطرح را که بیشترین حجم سرقت داشتند را انجام دادیم.

سردار رادان گفت: خوشبختانه با انجام طرح پابند و موضوع عملیات روانی که به دیگر سارقین رسید و اقدامات دیگری که انجام دادیم از جمله بلوک‌های گشت‌های پیشگیری مان را که مربوط به کلانتری‌ها بود را بیشتر به آن توجه کردیم، از سایر واحد‌های انتظامی مان استفاده کردیم و در حقیقت یک عملیات پی در پی برای مقابله با سارقین را انجام دادیم. در پایان سال ۱۴۰۲ نه تنها ۱۹ درصد افزایش را به صفر رساندیم بلکه این رقم، ۶ درصد هم کاهش پیدا کرد و هم اکنون ۱۹ درصد کاهش وقوع سرقت‌ها را هم داریم که وقتی با ۶ درصد جمع شود رقم بالای ۲۵ درصد را نشان می‌دهد که بسیار قابل توجه است ضمن آنکه در کنار آن ها، افزایش کشف را هم داشتیم، امسال کشفِ وقوع مان ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و به دنبال این هستیم که کشف وقوع‌مان رقم قابل توجهی را پیدا کند.

وی افزود: توفیق سارقین گاهی اوقات ناشی از غفلت ما است. برای اموال مان خیلی وقت نمی‌گذاریم و خیلی توجه نمی‌کنیم، انتظار داریم با حداقل رعایت‌ها حداکثر امنیت‌ها ایجاد شود. به نظر می‌رسد تکلیف شهروندی در این جا تا حدودی گم شده است البته پلیس پیشگیری در حال تلاش است تا تمام نفوذی را که سارق می‌تواند داشته باشد را شناسایی کند و برای مردم تکلیف کند تا این موارد را مردم مراعات کنند. به نظر می‌رسد با مراعات تکلیف شهروندی و رعایت سرعت عمل ما بتوانیم سال آینده را سال خیلی بهتری در زمینه مقابله با سرقت داشته باشیم.

فرمانده کل انتظامی کشور بیان داشت: البته موضوع مال خر‌ها هم بسیار مورد توجه بود. یکی از جا‌هایی که می‌توانست حلقه بین سارقین و مال را ضربه بزند مال خر‌ها بودند که دوستان ما در پلیس آگاهی، عملیات‌های پی در پی را روی مال خر‌ها انجام دادند، برخورد‌های خیلی خوب قضایی انجام شده و تلاش داریم که این روند را همچنان ادامه دهیم.

در نظر داریم تا سال آینده بالغ بر ۴۰ هزار پابند الکترونیکی نصب کنیم

سردار رادان ادامه داد: ما در نظر داریم تا سال آینده بالغ بر ۴۰ هزار پابند الکترونیکی را نصب کنیم. هم اکنون نزدیک به ۶ هزار پابند نصب شده است. تمام استان‌ها وارد این طرح شدند. ما با سه استان شروع کردیم و بعد از آن چهار استان دیگر را اضافه کردیم. ما باید به بالای ۱۰۰ هزار پابند الکترونیک برسیم تا بتوانیم یک اطمینان خاطری از همه آن چیزی که در این فرآیند‌ها است دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد وضعیت فعالیت‌های پلیس در شهر‌های مرزی کشور نیز اذعان داشت: ما در حوزه امنیت به مردم ثابت کردیم که نه تنها جسم بلکه خستگی جسم را هم برای امنیت مردم می‌زداییم و جان خودمان را هم فدا می‌کنیم. شهدای ما صرفاً از جنس عملیات تروریستی نیستند، ما در راهنمایی و رانندگی، در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با مواد مخدر، حوزه پلیس پیشگیری و حتی ایست بازرسی‌ها شهید دادیم. این بدان معنا است که مردم ما بدانند تامین امنیت به راحتی به دست نمی‌آید.

در تجهیزات پلیس باید تجدید نظر کنیم و تغییرات جهشی داشته باشیم/ برای مقابله با عملیات تروریستی خودروی سمند مناسب نیست

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: یکی از موضوعات؛ موضوع مرز، بچه‌های مرزبانی و انتظامی ما هستند. حاکمیت انتظامی یعنی حضور، یعنی گشت؛ به نظر می‌رسد ما در تجهیزات مان باید تجدیدنظری کنیم. به نظر می‌رسد سمند برای عملیات تروریستی مناسب نیست، به نظر می‌رسد برخی از تجهیزات ما بایستی تغییر ناگهانی و جهشی پیدا کند، خودرو‌های ضد گلوله ما باید افزایش پیدا کند البته ناگفته نماند که ما بیش از صد‌ها درگیری با تروریست ها، اشرار، سارقین مسلح داشتیم که در تمامی آن‌ها همکاران ما به آن فائق آمدند.

سردار رادان بیان داشت: اگر چه در محدوده‌ای هستیم که در همسایگان ما تروریست‌ها حضور دارند، اما سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های امن ما در حوزه منطقه است که با خون بچه‌های ما تامین و تضمین شده است.

وی در موضوع مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: حوزه مبارزه با مواد مخدر یک حوزه بسیار پیچیده و پر تنش است. در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۱۸ تن کشفیات مواد مخدر ما بوده است. تصور کنید اگر تلاش‌ها و جانفشانی‌ها نبود و بخش عمده‌ای از این مواد مخدر در کشور نشت پیدا می‌کرد چه اتفاق بدی می‌افتاد.

فرمانده کل انتظامی کشور خاطر نشان کرد: الحمدالله تلاش ستاد کل و دولت برای انسداد مرز تلاش شبانه روزی می‌شود که امیدواریم با بستن مرز هم شرارت‌های تروریستی کمتر شود و هم حوزه مواد مخدر کاهش چشمگیری پیدا کند.

اکنون سالیانه ۲۰ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی را تجربه می‌کنیم

وی در خصوص موضوع تصادفات نیز بیان داشت: موضوع تصادفات و فوتی‌ها یک موضوع تلخ اجتماعی است. همه باید بدانند که اکنون سالیانه ۲۰ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی را تجربه می‌کنیم. این تعداد تلفات حوادث رانندگی ناشی از آن است که رانندگان نسبت به قانون و مقررات بی توجه هستند. سرعت و سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ از بیشترین موضوعات حادثه خیز بوده که منجر به واژگونی و فوت شده است.

سردار رادان در مورد افزایش جرائم رانندگی گفت: در خواست داشتیم برای سبقت و سرعت غیرمجاز حداقل مبلغ ۲ میلیون تومان جریمه تعیین شود، اما رقم کمتری در طرح افزایش جرایم رانندگی ثبت شد.

وی اظهار داشت: نکته بعد موضوع امداد است. بخش زیادی از مجروحین و مصدومین تصادفات مان در مسیر حمل تا بیمارستان و در بیمارستان فوت می‌کنند، یک بخشی از این فوتی‌ها اجتناب ناپذیر است، ولی بخش دیگر به دلیل آن است که تجهیزات ترومایی در بعضی بیمارستان‌ها نیست.

بعضی از خودرو‌های ما ارابه مرگ هستند 

وی افزود: بخش غیر قابل انکار تصادفات مربوط به خودرو است. ۵۰ الی ۶۰ درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودرو‌های ناایمن است. موضوع ایمنی خودرو موضوعی است که در رابطه با آن با وزیر صمت هم صحبت کردم و خودرو سازان ما باید به آن بپردازند. شرمنده هستم که بگویم بعضی از خودرو‌های ما ارابه مرگ هستند.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: به خودروسازان پیشنهاد می‌دهم که خودشان و خانواده یشان از پایین‌ترین مدل خودرویی که تولید کرده به مدت زیادی استفاده کنند تا ضریب اعتماد و ایمنی خودرو‌های داخلی مشخص شود.

وی ادامه داد: اگر یک روزی در خودرو‌های داخلی ما بتوانند موضوع ضدگلوله بودن را انجام دهند اولین نهادی که تهیه می‌کند ما هستیم.

سردار رادان در رابطه با حوزه فضای مجازی نیز بیان داشت: ما در حوزه فضای مجازی با مجرمانی مواجه هستیم که از خلاقیت‌ها و هوش بالایی برخوردارند، اما خوشبختانه متخصصان ما در پلیس فتا، متخصصان ویژه‌ای هستند که در این فضا بسیار خبره شدند.

وی افزود: در حوزه فیشینگ ما به جایی رسیده بودیم که تا ۷۰ درصد جرایم فضای مجازی را در اختیار داشت. با راه اندازی رمز پویا در زمانی که کرونا شروع شده بود و تقریبا اکثر مردم از بازار حقیقی به بازار مجازی رسیده بودند در دنیا این جرایم بالا رفت، اما در کشور ما ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد. فقط با یک رمز دوم و رمز پویایی که وجود داشت. 

فرمانده کل انتظامی کشور در ارتباط با طرح ساماندهی مهاجرین هم گفت: کشور تاب و توان این را ندارد که یک تعداد به خودشان اجازه دهند به صورت غیر قانونی وارد و ساکن شوند و به صورت غیرقانونی هم اشتغال پیدا کنند. در تمام دنیا هم حوزه مهاجرت و اتباع از قانون برخوردار است. 

وی با تاکید بر اینکه اتباع غیر مجاز به هیچ عنوان امکان اینکه بخواهند فرصت شغلی برای خود ایجاد و اسکان پیدا کنند را نخواهند داشت گفت: امسال و بر اساس قولی که داده بودیم تا ۲ میلیون نفر اتباع غیرمجاز را طرد می‌کنیم، تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار اتباع غیرمجاز دستگیر و طرد شدند و به واسطه این تلاش خودمعرف‌ها زیاد شدند و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر هم خودمعرف شدند که به عدد ۷۵۰ هزار رسیده است.

سردار رادان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه خوشبختانه استرداد مجرمین نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است گفت: دوستان‌ بنده در پلیس بین الملل و با هماهنگی قضایی در حال فعالیت هستند و استردادها خیلی خوب صورت می گیرد. 

وی در رابطه با وضعیت خاوری گفت: حتی به کشور مربوطه اعلام کردیم که اگر شما قادر به دستگیری این فرد نیستید تیم ما آن را شناسایی و دستگیر کند اما آن ها چون استفاده سیاسی می برند حاضر به تحویل متهم نیستند.

فرمانده کل انتظامی کشور در موضوع امنیت اقتصادی نیز بیان داشت: در این رابطه تمرکز خود را روی مجرمین و قاچاقچیان عمده و سازمان یافته گذاشتیم. ماموریت های پلیس امنیت اقتصادی منجر به شناسایی ۳۴۲ باند عمده با ارزش ریالی ۱۷۶ هزار میلیارد تومان بوده است. در حوزه فرار مالیاتی، زمین خواری و تسهیلات غیرمجاز بانکی هم اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است.

سردار رادان با بیان اینکه ما حتما کالای قاچاق را به آتش می کشیم گفت: تلفن ۰۹۶۳۰۰ ستاد خبری ما در پلیس امنیت اقتصادی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *