سردار رحیمی: یک پرونده بزرگ قاچاق کالا کشف و در مرحله رسیدگی است

8:36 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۲۸۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سردار رحیمی: یک پرونده بزرگ قاچاق کالا کشف و در مرحله رسیدگی است
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف یک پرونده بزرگ قاچاق کالا خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ نفر از اصلی‌ترین متهمان این پرونده دستگیر و ۱۱۸ نفر دیگر تحت عنوان ترخیص کار، تحت بررسی هستند.

خبرگزاری میزان _ سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با حضور در برنامه صف اول درباره لزوم تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، اظهار داشت: برقراری امنیت در تمام سطوح در داخل جمهوری اسلامی بر عهده پلیس است یعنی پلیس رکن اصلی برقراری نظم، انضباط و امنیت است.

وی تصریح کرد: امنیت به ابعاد مختلفِ فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تقسیم می‌شود و به تناسب نیاز‌هایی که وجود دارد، پلیس‌های تخصصی در داخل مجموعه فراجا شکل گرفته است و این‌ها ذیل فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تفکیک ماموریتی که برایشان مشخص شده است خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی، پلیس راهور و پلیس فتا، پلیس‌های مختلفی هستند که هرکدام از این پلیس ها، ماموریت‌های سنگین، متنوع و متکثری را بر عهده دارند.

سردار رحیمی افزود: در سال ۱۳۹۸، بر اساس تصمیمات و ابلاغیه‌ی ستاد فرماندهی معظم کل قوا، پلیس امنیت اقتصادی به عنوان یک پلیس مستقل با ماموریت‌های مُصرح و با ادارات کل و بخش‌های مختلف شکل گرفت.

وی بیان داشت: تشکیل این پلیس به درخواست مردم و مطالبه مسئولین و فرماندهی معظم کل قوا بود تا در حوزه‌هایی همچون امر مبارزه با سرقت، امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و... تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

ماموریت ذاتی پلیس امنیت اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در مورد فعالیت‌های پلیس امنیت اقتصادی اذعان داشت: سال‌های سال ماموریت ذاتی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. دومین موضوع مهم، بحث مبارزه با جرائم اقتصادی است که به تازگی پلیس امنیت اقتصادی در این زمینه انسجام بیشتری یافته ک فعالیت‌های خود را در این زمینه تقویت کرده است.

سردار رحیمی افزود: جرائم اقتصادی، انواع و اقسام و محور‌های مأموریتی فراوانی دارد که در این رابطه می‌توان به اخلال در نظام اقتصادی کشور، پولشویی، فرار مالیاتی، جرائم مرتبط با بورس، بازار سرمایه، زمین خواری و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: پلیس گمرک نیز وجود دارد که مسئولیت نظارت بر حوزه‌های مرتبط با واردات و صادرات کالا را بر عهده دارد. پلیس دیگر ما پلیس مرکز امنیت اقتصاد دیجیتال است که با توجه به سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد کشور، پلیس باید در این رابطه نظارت بیشتری داشته باشد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اظهار داشت: پلیس امنیت اقتصادی دو ماموریت ویژه دارد؛ نخست مانند سایر پلیس ها، مسئول برقراری نظم و انضباط در تمام سطوح زندگی مردم ایران از نقطه صفر مرزی تا قلب کشور است و دوم مقابله با قاچاق کالا و جرائم اقتصادی د. تمام ابعاد آن است.

سردار رحیمی در مورد پلیس گمرک و موضوع ورود کالا‌های قاچاق به کشور بیان داشت: پلیس گمرک ما بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیرو‌های مسلح این ماموریت را دارد که در حوزه مبادی‌های رسمی ورود کند.

وی افزود: از صد‌ها گمرکی که داریم پلیس گمرک فقط در ۴۰ نقطه حضور دارد که این حضور هم کامل نیست؛ لازمه این استقرار، تامین و ایجاد سازوکار‌های لازم، همکاری‌های دستگاه‌های مختلف و تامین بستر‌های فناوری و سامانه‌هایی است که باید در آن جا ایجاد شود و متاسفانه در برخی از همین نقاط هم ساختمان و زیرساخت‌ها فراهم نشده است. به رغم آنکه ما یک ابلاغیه و شیوه نامه در خصوص چگونگی استقرار پلیس گمرک در زمان دولت آقای روحانی داشتیم و ۵، ۶ دستگاه اصلی موظف به همکاری با ما شدند، هیچ همکاری وجود ندارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در مورد اقدامات ارزنده پلیس گمرک بیان داشت: تنها در موضوع بررسی محموله‌های گمرکی طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۱۱۰ درصد افزایش عملکرد داشتیم، در کشفیات پرونده‌های قاچاق ۵۲ درصد افزایش عملکرد داشتیم، در کشف قاچاق و جرائم گمرکی کلام و سازمان یافته ۱۲۲ درصد افزایش عملکرد داشتیم و در انهدام باند‌های قاچاق ۴۰۰ درصد افزایش داشتیم و در کشف اسناد جعلی ۸۳۷ درصد افزایش عملکرد داشتیم و از نظر ارزش ریالی کشف پرونده‌های متخلفانه و مجرمانه افزایش ۴ هزار درصدی داشتیم.

سردار رحیمی در مورد پدیده خودرو‌های قاچاق بَر معروف به شوتی‌ها که بخشی از ورود کالا‌های قاچاق از طریق این خودرو‌ها صورت می‌گیرد گفت: در بحث خودرو‌های شوتی باید به جای تمرکز بر معلول به علت‌ها بپردازیم. اینکه خودرو‌های شوتی از استان‌های جنوبی یا غربی کشور شکل می‌گیرد و کالا‌ها را با رفتار‌های ناهنجار وارد می‌کنند علتش چیست؟ مورد حمایت چه کسانی است؟

وی افزود: یکی از مسئولین می‌گوید که با رانندگان و خودرو‌های شوتی جلسه گذاشتم و این‌ها مورد حمایت ما هستند. این چه نوع حرف زدنی است؟ اگر کالایی که وارد می‌شود قانونی است باید از طریق مسیر‌های قانونی وارد کشور شود، این پدیده خودرو‌های شوتی به چه دلیل شکل گرفته است؟ اگر کالای قاچاق، ته لنجی است که قانون می‌گوید این کالا باید در گمرک ثبت و در همان استان‌های مرزی مورد استفاده قرار گیرد، اما چرا انبار‌ها و مغازه‌های مرکز کشور پر از این کالا‌ها است؟

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اذعان داشت: بر اساس ابلاغِ تدبیر فرماندهی محترم کل انتظامی فراجا از اواخر سال گذشته یک قرارگاه ویژه به نام شهید رومیانی که توسط خودرو‌های شوتی در ساعت ۲ بامداد زیر گرفته شد، راه اندازی شده است.

سردار رحیمی افزود: مبارزه همه جانبه خود را با این خودرو‌ها در سه بخش شروع کردیم؛ بخش اول مبارزه با خودرو‌های شوتی از مبدأ شکل‌گیری آن‌ها در استان‌هایی است که این پدیده شکل می‌گیرد. این خودرو‌ها در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ تایی حرکت می‌کنند و در محور‌های مواصلاتی به عمق شهر‌ها می‌رسند. قرارگاه شهید رومیانی در کل کشور و با دستورالعملی که در اواخر سال گذشته ابلاغ شد راه اندازی شده است.

وی در مورد اقدامات قرارگاه ویژه شهید رومیانی در مقابله با خودرو‌های شوتی گفت: این قرارگاه تحت نظر فرماندهان محترم انتظامی استان ها، فرماندهی مرزبانی و دریابانی فعالیت می‌کند. مجموعه‌ای از اقدامات در مبدأ، مسیر حرکت، مرکز شهر‌ها و انبار‌های که کالای قاچاق را تحویل می‌دهند به اجرا درآمده است. به لطف خدا و تلاش‌های صورت گرفته چندین باند این‌ها را منهدم کردیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا ادامه داد: به عنوان مثال، اخیرا یک باند ۱۵ نفری که از مناطق مرزی به قم رسیده بودند توسط همکاران عزیزم دستگیر شد. همچنین یکی دو ماه پیش موفق به کشف چندین انبار شدیم که حدود ۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در آن‌ها وجود داشت.

مرگ ۲۶۹ نفر در تصادف با خودرو‌های شوتی طی شش ماهه نخست سال

سردار رحیمی گفت: موضوع مهم تر، ناهنجاری‌های ایجاد شده توسط این خودرو‌های شوتی است. بر اساس آمار راهنمایی و رانندگی در سال ۱۴۰۲، تعداد هزار و ۲۵۴ نفر در اثر رفتار‌های ناهنجار این خودرو‌ها جان باختند، ۱۵۶۲ نفر نیز مجروح شدند. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۶۹ نفر فوتی و ۳۲۳ نفر مجروح و مصدوم داشتیم.

وی اذعان داشت: با اقدامات خوبی که استان‌های ما انجام داده اند و تشکیل این قرارگاه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از رفتار‌های ناهنجار کاهش یافته است، اما کافی نیست و باید فرماندهان محترم این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: ما با قاطعیت و جدیت وظیفه و تکلیف خود می‌دانیم که در برابر همه ناهنجاری‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد به ویژه موضوع قاچاق کالا مبارزه کنیم حتی اگر برای بعضی‌ها ناخوشایند باشد.

سردار رحیمی در رابطه با پرونده‌های مرتبط با قاچاق کالا نیز اظهار داشت: یکی از پرونده‌های بزرگ قاچاق کالا که در حال رسیدگی است مربوط به پلیس گمرک است. این پرونده ملی است و متهمان آن در چندین گمرک کشور فعالیت می‌کنند. اتهامات آن‌ها شامل جعل اسناد دولتی، استفاده از سند مجعول، استفاده از اسناد و کارت‌های بازرگانی جعلی رشوه خواری، تبانی، پولشویی و فرار مالیاتی است. تاکنون ۱۰ نفر از اصلی‌ترین متهمان دستگیر شده اند و ۱۱۸ نفر دیگر به عنوان ترخیص کار تحت بررسی هستند.

کشف ۱۲ هزار سند جعلی

وی ادامه داد: در این پرونده حدود ۱۲ هزار سند و مجوز‌های صادرات و واردات یا کارت بازرگانی به صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته است. این تخلفات تا کنون بالِغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد کرده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: علاوه بر این، پرونده دیگری در دست بررسی است که مربوط به سوءاستفاده از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از مددجویان دستگاه‌های حمایتی است. با استفاده از کارت‌های ملی این افراد، شرکت صوری تشکیل شده و به نام آن‌ها تلفن همراه خریداری کرده اند و دفتر روزانه و دفتر حسابداری تشکیل داده اند. بسیاری از این افراد حتی در روستا‌ها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و بابت استفاده از کارت ملی آن‌ها مبلغ ۵ میلیون پرداخت می‌کنند. تنها یک نفر از این متهمان بالغ بر ۸۰ همت تخلف مالی داشته است.

سردار رحیمی اظهار داشت:چطور می‌شود بیش از ۹۹ و نیم درصد خودرو‌هایی که توسط پلیس در امر شوتی و یا در بحث حمل کالای قاچاق توقیف می‌شوند بلافاصله آزاد و مجددا به این چرخه برمی گردند؟ این درحالیست که بر اساس قانون بخش زیادی از این خودرو‌ها باید مصادره شوند.

وی در ادامه به ارائه چند آمار در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت و گفت: در این بازه زمانی ما کشف ۱۷۲ فقره پرونده به ارزش ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در حوزه فرار مالیاتی و دستگیری ۲۷۳ متهم در این زمینه را داشتیم. در بحث پولشویی هم ما ۵۱ پرونده بزرگ و مهم را رسیدگی و ۹۵ نفر از افراد مجرم و متخلف در این زمینه را شناسایی و دستگیر کردیم و بالغ بر هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان از اموال شناسایی و به بیت المال برگشت داده شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا بیان داشت: همچنین در زمینه پرداخت وام‌های غیر مجاز ۶۴ پرونده به ارزش بالغ بر ۲.۸ همت تشکیل داده شده و ۸۹ نفر هم در این رابطه دستگیر شده اند.

سردار رحیمی در پایان گفت: شماره ۰۹۶۳۰۰ مربوط به پلیس امنیت اقتصادی است و مردم می‌توانند هرگونه خبر و اطلاعاتی که راجع به قاچاق کالا، قاچاق سوخت، قاچاق دام، قاچاق کالا‌های اساسی، اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی، فرار مالیاتی، زمین خواری، جرائم گمرکی و... دارند را با این شماره به پلیس اطلاع دهند. از زمان راه اندازی این ستاد بیش از ۸۶۹ تماس مردم منجر به عملیات و برخورد با مجرمین اقتصادی شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *