اسلامی: رابطه ایران و آژانس براساس پادمان و ان‌پی‌تی است/ جزئیات سفر احتمالی گروسی به ایران

21:35 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۰۶۲
اسلامی: رابطه ایران و آژانس براساس پادمان و ان‌پی‌تی است/ جزئیات سفر احتمالی گروسی به ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که رابطه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس پادمان و ان‌پی‌تی است و بیشترین بازرسان آژانس هم به ایران رفت‌و‌آمد می‌کنند.

خبرگزاری میزان -محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران امشب (شنبه، ۱۰ شهریورماه) با حضور در رسانه ملی و شرکت در برنامه «صف اول» به پرسش‌ها درباره آخرین وضعیت صنعت هسته‌ای، دستاورد‌های فناورانه پاسخ داد و به شرح برنامه‌های آتی این صنعت پرداخت. 

وی اظهار کرد: سند توسعه سوخت هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در برنامه هفتم برای تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

اسلامی افزود: نواقص و کمبود‌هایی برای صنعت هسته‌ای وجود داشت و بنابراین لازم بود که با یک برنامه مدون اهداف صنعت هسته‌ای را آشکار سازیم که سند جامع راهبردی افق ۲۰ ساله  را با مشارکت نخبگان تدوین کردیم که در فروردین ۱۴۰۱ و به مناسبت روز ملی صنعت هسته‌ای توسط شهید رییسی رونمایی شد. 

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه درصدد بودیم تا صنعت هسته‌ای را برای مردم کشور و نیز جامعه بین‌الملل تعریف کنیم، گفت: سند چارچوب برنامه کشور (CPF) را نیز به عنوان عصاره این برنامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه کردیم. نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه انرژی اتمی، توسعه راکتور‌های اتمی، توسعه رادیو‌دارو‌ها و... ذیل این سند بودند. 

وی ادامه داد: در بخش انرژی نیز برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ برنامه‌ریزی شد که مطالعات و اقدامات اجرایی این طرح در حال اجرا است همچنین سند توسعه سوخت هسته‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد و تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای را در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار داده‌ایم که در برنامه‌های بعدی و تا سال ۱۴۲۰ تعداد نیروگاه‌های اتمی و ظرفیت تولید برق هسته‌ای به صورت افزایشی ادامه خواهد یافت.

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی گفت: در کشور توسعه نیروگاه‌های اتمی با تاخیر آغاز شده و این شرایط سبب شده تا اکنون فقط از یک نیروگاه برخوردار باشیم. نیروگاه اتمی بوشهر فعال است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این نیروگاه سال گذشته در دهمین سال فعالیت خود توانست ۷۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه انرژی کشور تزریق کند.

وی با بیان اینکه واحد‌های دوم و سوم بوشهر با فعالیت بیشتری در حال ساخت هستند و اکنون چهارهزار و ۵۰۰ نفر در این پروژه کار می‌کنند، اظهار کرد: در استان خوزستان نیز نیروگاه کارون در دست ساخت است و در استان هرمزگان عملیات اجرایی پروژه در حال پیگیری بوده و در در سواحل مکران پروژه ساخت نیروگاه اتمی در حال انجام است.

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی افزود: در مورد کاربرد‌های دیگر و متنوع فناوری هسته‌ای می‌توان به تولید رادیودارو‌ها اشاره کرد که رادیودارو‌های تولید شده در کشور را به ۵ قاره جهان صادر می‌کنیم و اگر شبکه پروازی منظم برقرار باشد؛ میزان صادرات ما بیشتر خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: افزایش ضریب دقت در بحث رادیودارو‌های تشخیصی و نیز اثربخشی این دارو‌ها و پایدارتر کردن ظرفیت تولید از جمله اهداف ما در این زمینه محسوب می‌شود. 

وی با بیان‌اینکه، حدود ۲۰ نوع رادیودارو در فاز مطالعاتی و پژوهشی قرار دارد و امیدوارم تا ابتدای سال آینده مرکز ما به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: ما در تولید برخی از رادیودارو‌ها که اکنون جزو سبد محصولات سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود در جایگاه دوم و سوم جهان قرار داریم و ایران به عنوان یکی از بازیگران مطرح و نامی در این عرصه از قابلیت پوشش نیاز و تولید انواع رادیودارو برخوردار است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اکنون روند صادرات این رادیودارو‌ها برقرار است، اما به خاطر شیوع و گسترش کرونا تا قبل از ۱۴۰۰ روند صادرات متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته شده است. 

اسلامی با بیان اینکه راکتور جدیدی را در دست ساخت داریم که برنامه فشرده سه ساله برای به ثمر رساندن این پروژه در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: درخصوص بحث تربیت و آموزش نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی ایران تا پیش از این تعداد مدارس انرژی اتمی هفت باب بود که اکنون تعداد این مدارس به بیش از ۲۳ مدرسه رسیده است، زیرا اعتقاد داریم اهمیت نیروی انسانی از همه پروژه‌های ما بیشتر است. 

وی ادامه داد: امروز ما دارای صنعت پلاسماتراپی و نیز استفاده از این فناوری برای سم‌زدایی محصولات هستیم و فناوری پرتودهی ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد. قبلا ۲-۳ مرکز پرتودهی در سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم که تجهیزات پزشکی و ادویه و ... را پرتودهی می‌کردند، اما براساس اهداف سند جامع راهبردی  ۱۲ قطب پرتودهی براساس مطالعات جامع لجستیک شناسایی شده است.

اسلامی گفت: این ۱۲ قطب باید بتواند پرتودهی محصولات را پوشش دهد و بنابراین فناوری پرتودهی سهم گسترده‌تری را در راستای سلامت و امنیت غذایی جامعه ایفا خواهد کرد. تعداد مراکز پرتودهی فعلا به هفت مرکز افزایش یافته و در هفته‌های آینده تعداد مراکز به ۱۰ مورد خواهد رسید. 

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی افزود: برای توسعه فناوری پرتودهی برنامه ۱۰ ساله در نظر گرفته بودیم تا سراسر کشور توسط این فناوری پوشش داده شود البته امیدواریم در سه سال آینده بتوانیم کار ۱۰ ساله را انجام دهیم.

وی گفت: درخصوص تعاملات میان ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته باید گفت که آژانس  اساسنامه و قوانین و مقررات خاص خود را دارد. البته به دلیل مزاحمتی که نظام استکباری برای جمهوری اسلامی دارد ایران مزرعه اجرای استاندارد دوگانه شده به‌طوری که آنچه برای سایر کشور‌ها رایج است برای ایران ممنوع است. به خاطر اتهامات و پرونده‌سازی‌ها و روایتگری که می‌کنند برای ایران این مضیقه را ایجاد کرده‌اند.

اسلامی با تاکید بر اینکه این اتهام‌زنی‌ها موجب تشکیل پرونده‌ای شده و مذاکرات ۲۰ ساله را رقم زده که سند برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره بوده است. بر اساس سند برجام، ایران برای اعتمادسازی پذیرفته بود که فعالیت‌های خود را محدود کند و سرعت آن را کاهش دهد تا طرف مقابل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران، صلح آمیز است، اظهار کرد: همچنین در ازای آن طرف مقابل پذیرفت که پرونده اتهامات نظامی بسته شود و تحریم‌های مربوطه را لغو کنند و در  زمانی که ایران محدودیت را اعمال می‌کند عملا نباید تحریمی بر علیه آن وضع شود؛ سند برجام نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شده است.

وی گفت: رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ما براساس پادمان و ان. پی. تی است. ما مطابق این دو سند، توسط آژانس نظارت می‌شویم و بیشترین بازرسان آژانس هم به ایران رفت و آمد می‌کنند. 

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ادامه داد: چارچوب اصلی پادمان و ان. پی. تی است که ما این موارد رعایت می‌کنیم و آژانس هم می‌گوید نظارت برقرار است و در این مدت تعداد بازرسان آژانس افزایش یافته که کم نشده است. اگر تشخیص دادیم که بازرسی مانعی ندارد آن را تایید می‌کنیم و اگر تایید نکردیم کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بپذیریم.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: درباره تمایل رافائل گروسی، مدیرکل آژانس برای سفر به ایران، سفیر ما در آژانس با مدیرکل این نهاد بین‌المللی ملاقات کرده و قرار شده معاونان ما و ایشان برنامه را مرور کنند و هر زمان برنامه تنظیم شد، ایشان به ایران سفر داشته باشد.

اسلامی همچنین گفت: درباره رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه سیاسی در دولت چهاردهم ما به‌صورت برنامه محور حرکت می‌کنیم و تاکید آقای پزشکیان بر این است که حرکت براساس برنامه باشد و ما در مقابل تکالیف برنامه‌ای پاسخگو باشیم و باید نسبت به انجام تکالیف به شکل برنامه محور مصمم باشیم و بر اساس زمان بندی‌هایی که وعده کرده‌ایم، تعهدات خود را اجرا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری هسته‌ای، امروز مرز دانش است باید بتواند برای رشد و تعالی نیروی انسانی و صنعت کشور خلق فرصت کند و برای ما مهم است که فناوری هسته‌ای در رشد و تعالی صنعت کشور تاثیرگذار باشد. صنعت هسته‌ای از تنوع بسیار گسترده‌ای برخوردار است و اگر به توسعه تمام این ظرفیت پرداخته شود، کشور در سطح بالا قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *