واکنش‌های بین‌المللی به پرتاب ماهواره «چمران ۱»؛ ایران در مسیر توسعه فعالیت‌های هوافضایی

13:21 - 24 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۹۷۳
واکنش‌های بین‌المللی به پرتاب ماهواره «چمران ۱»؛ ایران در مسیر توسعه فعالیت‌های هوافضایی
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های بین‌المللی داشته و این رسانه‌ها به پیشرفت ایران در زمینه هوافضا اذعان کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» با استفاده از ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت؛ این ماهواره نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

انتشار این خبر واکنش‌هایی را در رسانه‌های بین‌المللی درپی داشته است. 

آسوشیتدپرس گزارش کرد که ایران روز شنبه، ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) ماهواره‌ای را با ماهواره‎بری که از سوی سپاه پاسداران ساخته شده، به فضا پرتاب کرد. 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: این دومین پرتاب از این دست برای قرار دادن یک ماهواره در مدار با استفاده از ماهواره‎بر است. 

ای‌بی‌سی نیوز هم با اشاره به پرتاب موفق ماهواره «چمران ۱»، گزارش کرد: این دومین‌بار است که ایران با استفاده از ماهواره‎بر یک ماهواره را در مدار زمین قرار داده است. 

رویترز درباره پرتاب موفقیت‌آمیز ایران، نوشت: ایران ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» خود را روز شنبه به مدار زمین پرتاب کرد که دومین پرتاب موفق ماهواره این کشور در سال جاری (میلادی) بود. 

رویترز در ادامه گفت: ایران همچنین در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) ماهواره‌ای را با نام ثریا به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب کرد که بالاترین رکورد در این کشور تاکنون است.

العربیه هم با انتشار خبر پرتاب ماهواره تحقیقاتی ایران، نوشت: این ماهواره که از سوی صنایع الکترونیک ایران طراحی و ساخته شده است، در مداری به فاصله ۵۵۰ کیلومتری (۳۴۰ مایل) زمین قرار گرفت.

این پایگاه همچنین در ادامه تاکید کرد: ایران همچنین در ماه ژانویه ماهواره‌ای را با نام ثریا در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار داد. 

بیزینس‌استاندارد در واکنش به خبر پرتاب ماهواره «چمران ۱»، نوشت: ایران روز شنبه یک ماهواره را با استفاده از ماهواره‎بر به فضا پرتاب کرد.

بیزینس‌استاندارد در ادامه نوشت: ماهواره‎بر حامل ماهواره قائم-۱۰۰ بود که ایران در ژانویه نیز برای پرتاب موفقیت‌آمیز دیگری از آن استفاده کرد؛ این ماهواره‎بر سوخت جامد، ماهواره چمران را با وزن ۶۰ کیلوگرم در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار داد.

پایگاه بارونز هم نوشت: ایران یک ماهواره تحقیقاتی جدید را در تازه‌ترین برنامه توسعه خود از این دست به مدار زمین پرتاب کرد؛ ماهواره تحقیقاتی چمران-۱ با استفاده از ماهواره‎بر قائم-۱۰۰ با موفقیت پرتاب و در مدار قرار گرفت.

بلومبرگ درباره این پرتاب موفق، گزارش کرد: ایران امروز یک ماهواره تحقیقاتی ساخت داخل را به فضا پرتاب کرد؛ چمران ۱ که از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شد، در مداری در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری (۳۴۲ مایلی) از زمین قرار گرفت.

پایگاه سوئیس‌اینفو هم گزارش کرد: ایران در گامی جدید در راستای توسعه برنامه فضایی خود، ماهواره چمران ۱ را که برای تحقیقات ساخته شده با موفقیت در مدار زمین قرار داد؛ این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن آزمایش سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای نشان دادن فناوری مانور مداری از نظر ارتفاع است.

الشرق‌الاوسط در واکنش به این پرتاب، نوشت: ایران یک ماهواره تحقیقاتی را با ماهواره‎بر ساخته شده از سوی سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاد؛ ایستگاه‌های زمینی نیز سیگنال‌هایی را از این ماهواره دریافت کردند.

نشریه فیگارو نیز با اشاره به اهمیت این پرتاب، گفت: راه‌اندازی این ماهواره مرحله جدیدی در توسعه فعالیت‌های هوافضای ایران باوجود تحریم‌های غرب است؛ این کشور طی سال‌های گذشته نیز ماهواه‌هایی را به فضا پرتاب کرده بود. 

این نشریه تاکید کرد: ایران در حال رسیدن به نقطه عطف تازه‌ای در توسعه فعالیت‌های هوافضا است؛ ایران سال‌هاست که فعالیت‌های هوافضایی خود را گسترش داده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *