گفت‌وگو|

توسعه اشتغال پایدار و حرفه‌آموزی برای زندانیان/ ۲۰ نفر از مددجویان رای باز در کارگاه چرم‌دوزی استان ایلام مشغول به کار هستند

8:00 - 10 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۸۴۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
توسعه اشتغال پایدار و حرفه‌آموزی برای زندانیان/ ۲۰ نفر از مددجویان رای باز در کارگاه چرم‌دوزی استان ایلام مشغول به کار هستند
مدیر کارگاه چرم دوزی نجف‌نیا با بیان اینکه به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان رای باز با بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام همکاری دارد، گفت: تعداد ۲۰ مددجو رای باز در کارگاهم مشغول به‌کار هستند هر کدام از مددجویان که کاملا کار را آموزش ببینند، پس از آزادی اگر تمایل داشته باشند می‌توانند در کارگاه چرم دوزی مشغول به کار شوند.

خبرگزاری میزان - بازاجتماعی شدن و جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت زندانیان به زندان‌ها همواره یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است به همین منظور برای توسعه اشتغال پایدار و حرفه آموزی برای زندانیان در دوران تحمل حبس و اعمال حمایت‌های شغلی برای زندانیان پس از آزادی اقدامات موثری در سراسر کشور صورت گرفته است.

حرفه‌آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده‌اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به‌کار شوند.

زندانیان رای باز نیز در دوران سپری کردن محکومیت کیفری و جزایی و ... خود می‌توانند در شهرک‌های صنعتی، سازمان مرتع‌ها و جنگل‌ها و واحد‌های تولیدی در حوضه‌های مختلف فعالیت کنند و با قوانین تعیین شده از سوی مقام قضایی ورود و خروج آن‌ها از محل کار به صورت دقیق و شفاف بررسی می‌شود.

در اشتغال رای باز و اعزام به کار به زندانی‌ها مجوز خروج از محیط زندان و سپری کردن دوران محکومیت در شغلی که توسط بنیاد تدارک دیده شده داده می‌شود. این گروه از زندانی‌ها اجازه دارند که شب‌ها در منازل خود مستقر باشند و در روز بعد مجددا به فعالیت خود ادامه دهند. این مددجویان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

توسعه اشتغال پایدار و حرفه آموزی برای زندانیان/۲۰ نفر از مددجویان رای باز در کارگاه چرم دوزی استان ایلام مشغول به کارند

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ گفت که زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است.
توسعه اشتغال پایدار و حرفه آموزی برای زندانیان/۲۰ نفر از مددجویان رای باز در کارگاه چرم دوزی استان ایلام مشغول به کارند
عبدالصمد سلیمی مدیر کارگاه چرم دوزی نجف نیا در گفت‌گو با میزان، درباره وضعیت اشتغال زندانیان رای باز در این کارگاه اظهار کرد: چرم دوزی، یکی از هنر‌هایی است که سال‌هاست در سراسر جهان وجود داشته و طرفداران زیادی نیز دارد و کارگاه چرم دوزی نجف نیا نیز در زمینه تولید محصولاتی، چون کیف زنانه و مردانه چرم، جاسوییچی چرم، جاکلیدی چرم و انواع اکسسوری و لوازم چرمی فعالیت چشمگیری در استان ایلام دارد. در این کارگاه چرم دوزی حدودا ۱۰۰ نیروی کار مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان رای باز با بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام همکاری داریم و تعداد ۲۰ مددجو رای باز در این کارگاه مشغول بکار هستند هر کدام از مددجویان که کاملا کار را آموزش ببینند، پس از آزادی اگر تمایل داشته باشند می‌توانند در کارگاه چرم دوزی مشغول به کار شوند.

مدیر کارگاه چرم دوزی نجف نیا بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که مددجویان پس از پایان محکومیت دارند نیاز به کار است که در رای باز این مشکل تا حد زیادی حل می‌شود و میزان بازگشت زندانیان رای باز به زندان کمتر است چرا که با داشتن شغلی پایدار بهتر به زندگی خود ادامه دهند.

سلیمی بیان کرد: زندانیان واجد شرایط با بهره مندی از امتیاز رأی باز فرصتی کسب می‌کنند تا ضمن تحمل کیفر از طریق اشتغال و حرفه‌آموزی زمینه‌های لازم برای بازگشت سالم به جامعه و اشتغال پایدار را داشته باشند. رأی باز فواید متعددی از جمله کاهش جمعیت زندان‌ها، فرصتی برای بازپروری و حرفه‌آموزی، کاهش هزینه‌های نگهداری و... را در بر دارد.

توسعه اشتغال پایدار و حرفه آموزی برای زندانیان/۲۰ نفر از مددجویان رای باز در کارگاه چرم دوزی استان ایلام مشغول به کارند

مدیر کارگاه چرم دوزی نجف‌نیا بیان کرد: تعداد مددجویانی که به کارگاه چرم دوزی معرفی می‌شوند متغیر است و علاوه بر مددجویان رای باز تعدادی از نیروی کار این کارگاه را خانم‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست تشکیل می‌دهد.

سلیمی گفت: طبق قراردادی که بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام با کارگاه چرم دوزی نجف نیا منعقد کرده است ماهانه کارکرد مددجو محاسبه و به حساب بنیاد تعاون واریز می‌شود بنیاد تعاون نیز این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا از این مبلغ برای امورات خود و خانواده خود استفاده کند.

وی ادامه داد: همکاری بنیاد تعاون استان با کارگاه چرم دوزی بسیار خوب است فقط برای ارتقا کارگاه و افزایش نیروی انسانی به تسهیلات نیاز داریم که مقرر شده است این تسهیلات فراهم شود با این اقدام زمینه جذب نیرو مددجو رای باز نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *