تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین ماه سال جاری/ اجرای کامل بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها سال جاری در دستور کار قرار دارد

ابوالفضل نصیری مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتوگو با میزان، درباره آخرین وضعیت فرآیندهای الکترونیکی ارائه خدمات ثبتی، اظهار کرد: ۸ فرآیند را به صورت الکترونیکی کردهایم و در سال ۱۴۰۲ پرداخت و امضا الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی مالیات نقل و انتقال، ارسال به روزنامه رسمی، دفاتر ثبت تجاری را انجام دادیم. سه فرآیند دیگر را در سال ۱۴۰۳ اجرایی کردیم که اولین فرایند الکترونیکی کردن پلمب دفاتر تجاری بود که در مرداد ماه انجام شد و کار بسیاری بزرگی بود به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار پلمب الکترونیکی دفاتر بدون حضور و در کمتر از ۵ دقیقه انجام شده است که قبلا بعضا ۲ تا ۳ ماه طول میکشید.
سامانه رمز یکبار مصرف یا OTP از تشکیل پروندههای قضایی بسیاری جلوگیری میکند
وی افزود: فرایند دیگر که در سال گذشته انجام شده بحث رمز یکبار مصرف یا OTP بود. بسیاری از مردم مراجعه و اظهار میکردند که شرکتی ندارند ولی برای آنها مالیات آمده و اموالشان را توقیف کردهاند، درست میگفتند، چرا که بعضا همسایگان و آشنایان از افراد سوءاستفاده میکردند و با مدارک شخصی آنها اطلاعات اولیه را وارد کرده و آنها را عضو هیئت مدیره میکردند و پس از متواری شدن، مالیات شرکت به حساب کسی میآمد که اصلا اطلاعی از وجود شرکت نداشته است به همین منظور سامانه OTP را فعال کردیم و در حال حاضر اگر کسی بخواهد عضو هیئت مدیره شود از طریق سامانه به شخص پیامک ارسال میشود و به صورت الکترونیکی آن را تایید میکند و امکان سوء استفاده از افراد بسیار کاهش مییابد و از تشکیل بسیاری از پروندههای قضایی جلوگیری میشود.
تعیین نام هوشمند برای شرکتها
نصیری بیان کرد: فرایند سوم تعیین نام هوشمند برای شرکتها بود، قبلا به این صورت بود که اگر شخصی میخواست نامی را تعیین کند مکررا باید اسمی را انتخاب میکرد و ممکن بود تا چندین بار رد شود ولی در حال حاضر از طریق سامانه نام یار یا همان تعیین نام هوشمند شرکتها به صورت هوشمند هرشخصی میتواند حتی از منزل نیز نام مورد نظر برای شرکت خود را انتخاب و ثبت کند و در صورتی که نامها مشابه با شرکتهای ثبت شده باشند، پیام میدهد و حتی نام پیشنهادی را هم ارائه میکند که زمان را بسیار کاهش داده است. در حال حاضر روزانه هزاران نفر از این سامانه استفاده میکنند.
تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین ماه سال جاری
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره فرایندهای الکترونیکی دیگری که در دستور کار سال جدید قرار دارد گفت: تشکیل بانک اطلاعات سهامداران یکی از کارهای مهمی است که از فروردین ماه انجام میشود. تمام شرکتهایی که از ابتدا تاسیس شدهاند، باید افراد و سهامدارشان از یکدیگر جدا شوند و در یک بانک قرار گیرند چرا که بعضی از آنها را به دلایل مختلفی اعم از اینکه افراد به خارج از کشور رفتند، متواری و ... هستند، بانک مرکزی نمیتواند آنها را پیدا کند و ما از طریق این سامانه با بانک مرکزی و وزارت اطلاعات ارتباط برقرار میکنیم و هر زمان نام شخصی را جستوجو کنیم تمام مشخصات شخص و شرکتهایی که در آن سهام دارد مشخص میشود و بلافاصله میتوانند سهام شخص در شرکت را متوقف کنند وسپس پیگیریهای لازم را انجام میدهند بدین صورت بسیاری ازمسائل مالیاتی کشور رفع میشود؛ بنابراین تمام افرادی که مشکل و یا فرار مالیاتی دارند به راحتی شناسایی میشوند و یا برای مثال در موضوع مهریه هم میتوان اموال طرف مقابل را به سرعت شناسایی کرد.
اجرای کامل بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها
وی ادامه داد: فرایند دیگری که سال جدید در دستور کار قرار دارد اجرای کامل بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها است که از طریق آن به طور کلی فیزیک صورت جلسه حذف میشود و دیگر مدارک پست نمیشوند و به صورت الکترونیکی امضا انجام میشود.
نصیری در خصوص فرآیند ثبت یک شرکت، بیان کرد: در ماده ۲۰ قانون تجارت ۷ نوع شرکت تعیین شده که اصولا ۳ شرکت برای مردم کاربرد دارد و مابقی قابلیت استفاده ندارند که این سه شرکت عبارتند از شرکتهای سهامی خاص، محدود و عام است. شرکتهای سهامی عام مربوط به شرکتهای بورسی بوده و در کشور حدودا ۲ هزار شرکت عام داریم که بسیار کم است. اما بیش از دو سوم شرکت ها، از نوع سهامی خاص و محدود هستند شرکتهای سهامی محدود خانوادگی و دوستانه بوده که با دو نفر قابل ثبت است، راحتترین نوع شرکت بوده افراد وارد سایت میشوند و نام مورد نظر خود را انتخاب میکنند و نهایتا ظرف مدت یک روز شرکت را ثبت میکنیم.
وی افزود: شرکت سهامی خاص بیشتر برای شرکتهایی است که کارهای بزرگی میخواهند انجام دهند مانند اخذ وام برای نیروگاههای خورشیدی، که حداقل ۳ نفر باید باشند و ۲ بازرس به صورت خاص باید داشته باشد، هر ساله ترازنامه دارند و افزایش سرمایه از طریق خاص انجام میشود که از طریق ورود به سامانه و ورود اطلاعات و بهره گیری از راهنمای موجود در سایت میتوانند شرکت را ثبت کنند. موسساتی نیز داریم که برای مثال در امور فرهنگی، خیریه، دارالقرآن و ... میخواهند فعالیت کنند و اینها نیاز به مجوز دارند و تابع اساسنامه خود هستند و باتوجه به موضوع حوزه فعالیتشان باید از سازمانهای متولی مانند وزارت ارشاد، وزارت کشور و ... مجوز را دریافت کنند.
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره بانک اطلاعات سهامداران گفت: بانک اطلاعاتی سهامداران، اطلاعاتی است که از تمام شرکتها در داخل سامانه بارگذاری میکنیم و این اطلاعات را به مراجع ذیصلاح از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد میدهیم و این امر از پولشویی و سوء استفاده افراد جلوگیری کرده و به امور مالیاتی کشور کمک شایانی میکند.
انتهای پیام/