تلاش و آمادگی وزارت بهداشت برای اجرای صحیح برنامه هفتم توسعه

12:55 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۰۸
تلاش و آمادگی وزارت بهداشت برای اجرای صحیح برنامه هفتم توسعه
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به تلاش‌های گسترده در طی سه سال گذشته برای تدوین برنامه هفتم توسعه در وزارت بهداشت، از آمادگی این وزارتخانه برای اجرای صحیح و به‌موقع این برنامه، خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، بهروز رحیمی گفت: براساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در شهریورماه ۱۴۰۱، وزارت بهداشت موظف بود برای ارتقای نظام سلامت بر طبق سیاست‌های کلی سلامت و روزآمدی و ارتقای نظام آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت، برنامه‌ای تدوین کند.

وی اضافه کرد: لذا براساس تدابیر وزیر بهداشت، کمیته راهبری تدوین پیش نویس برنامه هفتم در معاونت توسعه و دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شد.

رحیمی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر، مجموعا ۲۴۰ جلسه سیاستگذاری، فنی و موضوعی در سطوح مختلف نظام سلامت و نظام برنامه ریزی به خصوص سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تصریح کرد: در جلسات متعدد بین بخشی و درون بخشی چندین بار پیشنهادات بخش سلامت بازنگری شد تا در نهایت در برنامه هفتم توسعه ۸۵ ماده، بند، جزء و تبصره که مستقیما به حوزه سلامت مرتبط بود به تصویب کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی رسید.

وی تبیین کرد: وزارت بهداشت با ایجاد ارتباط با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با ابهامات و سوالات مطروحه در حوزه سلامت پاسخ‌های مناسب را ارائه کرد.

رحیمی اظهار کرد: بر اساس تحلیل انجام شده بر روی قانون مصوب، حدود ۲۲۴ تکلیف در رابطه با حوزه سلامت و وزارت بهداشت در قانون وجود دارد که باید برای اجرای آن‌ها برنامه ریزی عملیاتی صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: قانون نهایی همه نظرات وزارت بهداشت را تامین نکرد، اما موضوعات مهمی که در برنامه هفتم آمده است می‌تواند راهگشای نظام سلامت در پنج سال آینده باشد؛ موضوعاتی مانند تامین پایدار منابع مالی، تدارک خدمات مناسب برای مردم، سلامت الکترونیک، نیروی انسانی سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی و توسعه آموزش و پژوهش حوزه سلامت در برنامه به خوبی دیده شده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت یادآور شد: در حوزه اجرا، وزارت بهداشت از چند ماه پیش با تشکیل دبیرخانه اجرایی سازی برنامه هفتم در دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ بررسی علمی علل عدم اجرای کافی برنامه‌های گذشته، استخراج کلیه تکالیف مندرج در برنامه هفتم، تعیین معاونت اصلی و همکار برای اجرای هر یک از تکالیف، بررسی نحوه تامین مالی برنامه ها، توجه به تکالیف تولیتی وزارت بهداشت مانند کنترل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ازجمله برنامه‌های این حوزه است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر همکاران و کارشناسان ما در حال تعیین شاخص‌ها و برنامه زمان بندی سالیانه و برش‌های استانی تکالیف هستند و از امسال اجرا و نظارت بر برنامه هفتم توسعه از طریق برنامه عملیاتی سالیانه و سامانه راهبری نظام سلامت اتفاق خواهد افتاد و ما در هر لحظه می‌توانیم میزان پیشرفت برنامه‌ها را به صورت آنلاین پایش کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *