معاون بهداشت وزارت بهداشت: ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده است/ میزان مرگ و میر این بیماری حدود یک تا ۲ درصد است

14:04 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۲۹۱
معاون بهداشت وزارت بهداشت: ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده است/ میزان مرگ و میر این بیماری حدود یک تا ۲ درصد است
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هم اکنون در کشور ۱۳۸ بیمار مبتلا به تب دنگی شناسایی شده اما این بیماری را به خوبی کنترل کرده‌ایم گفت: پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد، اما در حال حاضر پشه در این شهر‌ها وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با موضوع تب دنگی گفت: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس درگیرند، اما سهم وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس حدود ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد سهم دستگاه‌های دیگر نظیر گمرک و نیرو‌های مسلح است که باید وزارت بهداشت را یاری کنند.

وی ادامه داد: اهمیت دادن به تب دنگی با توجه به نزدیک بودن ایام اربعین و حرکت مواج از شرق به غرب بسیار مهم است. در ایام اربعین زائران از پاکستان به سمت عراق حرکت می‌کنند و چند استان درگیر هستند. همچنین در شهر پنجور که نزدیک‌ترین شهر پاکستان به کشور ماست وحدود ۲۰۰ کیلومتر با کشور ما فاصله دارد، بیماری تب دنگی مشاهده شده و پشه آئدس آلوده در آنجا وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه نظام مراقبت پشه آئدس در سال ۹۵ درکشور تشکیل و در سال ۹۸ تخم پشه آئدس در بندر لنگه کشف شد، افزود: نظام مراقبت دستورالعمل‌های درمانی مربوط به تب دنگی را مطرح کرد و این مسئله مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، به گفته این سازمان ایران نخستین کشوری بود که توانست پشه آئدس را کشف کند در حالی که بیماری تب دنگی در ایران وجود نداشت.

فرشیدی بابیان اینکه اردیبهشت امسال متاسفانه تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و طی چند هفته تعدادی بیمار مبتلا به تب دنگی در استان‌های جنوبی شناسایی شد، توضیح داد: اولین مورد ابتلا به تب دنگی از امارات بوده است. هم اکنون در کشور ۱۳۸ بیمار شناسایی شده که از این تعداد ۷ مورد در داخل کشور مبتلا شدند و در بندر لنگه بودند، همچنین ۱۲۵ مبتلا از امارات، ۴ مورد از پاکستان، یک مورد از بنین یک مورد از عمان به بیماری تب دنگی دچار شدند. تا اوایل خرداد ماه، هیچ مورد انتقال داخلی نداشته‌ایم و در این بازه زمانی یک نفر به دلیل ابتلا به تب دنگی فوت کرده در از کشور امارات به این بیماری مبتلا شده بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۷ مورد ابتلای داخلی بیانگر این است که بیماری را به خوبی کنترل کرده‌ایم. بیان کرد: پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد، اما در حال حاضر پشه در این شهر‌ها وجود ندارد. پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و بخشی از سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان نیز احتمال شناسایی پشه آلوده وجود دارد البته خوشبختانه تاکنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است. همچنین پشه آئدس آروپکتوس در شمال کشور و استان گیلان کشف شده و استان‌های مازندران و گلستان نیز با وجود دیده نشدن پشه تهدید کننده هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به ضرورت به‌سازی محیط جهت مقابله با پشه آئدس و آموزش مردم تاکید کرد و افزود: باید از جمع شدن آب در محل زندگی خودداری کرد چرا که این پشه قابلیت تخم‌گذاری در یک قاشق آب، در بطری و لیوان آب را نیز دارد و این در حالیست که آب خروجی از کولر‌ها در مناطق جنوبی زیاد است. این پشه به گزش انسان علاقه دارد و تا زمانی که خونخواری نکند از کار خود دست نمی‌کشد.

فرشیدی ضمن اینکه واکسن این بیماری در حال سپری کردن مراحل کارآزمایی بالینی است، توضیح داد: واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته البته ایران به واکسن تب دنگی نیاز ندارد و این واکسن برای کشور‌هایی است که شرایط نامساعدی دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان مرگ و میر این بیماری حدود یک تا ۲ درصد است، گفت: باران در گسترش پشه آئدس اثرگذار است.

 نگرانی اصلی در مورد تب دنگی برای شهریور و مهرماه است

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه نخستین مورد تب دنگی در ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری شناسایی شد و  به همین دلیل اقداماتی مانند مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره‌کشی انجام داده‌ایم که این پشه را کنترل کنیم، گفت: ۱۳۸ نفر از اردیبهشت ماه تا به امروز به تب دنگی مبتلا شدند و ۷ مورد ابتلای داخلی به تب دنگی داشتیم.

وی با بیان اینکه ۱۲۵ نفر از کشور امارات بیماری تب دنگی را به کشور آورده‌اند، ادامه داد: این موضوع بیانگر این است که شهروندان سایر کشور‌ها که در شهر‌های امارات حضور دارند به بیماری تب دنگی بتلا شده‌اند و هنگامی که ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند یعنی هزاران نفر از شهروندان کشور‌های دیگر هم مبتلا شده‌اند.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال شناسایی پشه آلوده وجود دارد و همچنین این پشه در استان گیلان شناسایی شده و ۲ استان شمالی کشور در خطر این پشه قرار دارند و می‌توان گفت حداقل هفت استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.

عرشی با اشاره به اینکه نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهرماه است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند، افزود: مردم باید هشدار‌های وزارت بهداشت توجه کنند.

تب دنگی با مایعات و قرص استامینوفن قابل کنترل است

فرشید رضایی، سرپرست آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت: سال گذشته میلادی به دلیل بارندگی‌های زیاد بزرگترین طغیان تب دنگی با شش میلیون مبتلا در دنیا رخ داد و امسال از ماه ژانویه تاکنون بیش از ده میلیون مبتلا در دنیا گزارش شده است.

وی ادامه داد: بیماری دنگی از جمله بیماری‌های مرتبط با سفر است و برای پیشگیری و اطلاع رسانی درباره این بیماری باید یک همکاری فراگیر بین دستگاه‌ها و نهادها وجود داشته باشد. این بیماری با حضور مسافران آغاز می‌شود و اگر مسافری که ناقل است در طول یک هفته‌ مراوده‌ای نداشته باشد احتمال انتقال بیماری کاهش می‌یابد.

رضایی عنوان کرد: مطالب آموزشی باید به مسافران کشورهای هندوستان، امارات، مالزی، تایلند، سنگاپور  آموزش داده شود. ما در کشور انتقال محلی نداریم به جز در بندر لنگه که افراد باید به توصیه‌ها توجه کنند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه سیستم بهداشتی ایران به شدت در حال مقابله و کنترل این بیماری است، افزود: این بیماری درمان‌های پیچیده ندارد و تب با استامینوفون کنترل می‌شود، در دوره بیماری نباید ژلوفن، بروفن و آسپرین خورده شود. معمولا تب بیماری طی ۲ تا ۷ روز کنترل می‌شود و فروکش می‌کند و درمان بیماری، علامتی است. سرم درمانی نیز در دوره هشدار بیماری می‌تواند در کاهش علائم کمک کننده باشد.

رضایی با بیان اینکه پشه در تمام ساعات یک اندازه نمی‌گزد و شب ها بیشتر در آب‌های راکد تخم گذاری و روزها گزش را شروع می‌کند، توضیح داد: در ساعات اولیه صبح و نزدیک غروب آفتاب، پشه آئدس بیشترین گزش را دارد.

رضایی با بیان اینکه ممکن است از هشتاد نفری که دچار گزیدگی می شود، شصت نفراز آنها علائمی نداشته باشند، توضیح داد: تنها یک درصد از مبتلایان فوت می‌کنند.

سرپرست آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توانند با پوشیدن لباس بلند و استفاده از مواد دافع حشرات از گزش مصون باشند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پشه آئدس تب دنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *