نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها» برگزار شد

9:59 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۶۱
نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها» برگزار شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها»، استراتژی مناسب به‌منظور مقابله با تب دانگ را آموزش نیرو‌های متخصص و عموم مردم دانست.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، حسین فرشیدی در نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها» که بعدازظهر شنبه ۲ تیرماه در سالن کنفرانس کوثر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: اخیرا به دلیل افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور امارات، تعدادی از مسافران مبتلا پس از تشخیص به کشور منتقل شدند.

وی افزود: باتوجه به افزایش سفر‌ها در تابستان از کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس به ایران و رؤیت پشه آئدس در شهر‌های مختلف کشور ازجمله شهر‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، انتقال بیماران بدون علامت به کشور را باید جدی بگیریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به توافقات سازمان پدافند غیرعامل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه مجزا به موضوع مقابله با تب دانگی در کشور، گفت: استان هرمزگان باتوجه به اینکه تمامی مراحل قبل و بعد از مشاهده پشه آئدس، تشخیص بیماری و انتقال داخلی را دارد می‌تواند نمونه خوبی از نظر آموزشی برای بیماری‌های منتقله از آئدس در سطح کشور باشد؛ بنابراین هرمزگان از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و آموزش نیرو‌های انسانی می‌تواند برای کنترل مناسب آئدس در کشور کمک‌کننده باشد.

فرشیدی تصریح کرد: باتوجه به نحوه انتقال بیماری توسط پشه آئدس و قرار گرفتن در معرض گزش، نیاز به جدیت خاصی در این مورد وجود دارد. بیماری تب دانگ با مالاریا کاملا متفاوت است و استراتژی ما باید براساس آموزش نیرو‌های متخصص و عموم مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند درمورد بیماری‌های شایع در کشور مقصد اطلاعاتی ارائه شود، خاطرنشان کرد: مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند باید از نظر بیماری رصد شوند و درمورد آزمایش و نحوه مواجهه با بیماری آگاه شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزایش آگاهی عمومی مردم در رسانه‌ها نسبت به بیماری تب دانگ را ضروری دانست و گفت: باید مردم را از طریق فضای مجازی و سایر روش‌های مدرن نسبت به بیماری تب دانگ آگاه کنیم تا پیشگیری کرده و چنانچه در معرض گزش قرار گرفتند، آن را پیگیری کنند.

فرشیدی یادآور شد: همچنین نیاز داریم در این زمینه قوانین بازدارنده داشته باشیم و برای از بین نبردن محل‌های زیست پشه آئدس جریمه تعیین شود.
وی با بیان اینکه در هرمزگان تجهیز آزمایشگاهی تامین شده و کیت‌های تشخیص سریع در انتظار ترخیص است، تاکید کرد: کیت‌های تشخیص سریع در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

فرشیدی در پایان عنوان کرد: زیرساخت‌های آموزشی در استان هرمزگان باید تقویت شود تا بتوانیم استان هرمزگان را به عنوان ایستگاه آموزشی، پژوهشی بیماری‌های منتقله از آئدس در نظر بگیریم.

انتهای پیام/


برچسب ها: پشه آئدس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *